استاد موسیقی

کیهان کلهر

زندگی نامه

کیهان کلهر را به موسیقی‌شناسی، موسیقی‌نوازی و آهنگسازی می‌شناسیم. او زاده و پرورده‌ی کرمانشاه است و استاد کمانچه‌نوازی. تا به حدی که او را کمانچه‌نواز افسانه‌ای نیز لقب داده‌اند اما کلهر جز آن سه‌تار می‌نوازد و تنبور می‌زند. شاه‌کمان سازی است که خودش ابداع کرده با هم‌فکری نوازنده‌ای دیگر. از آنجا که در خانواده‌ای دوست‌دار موسیقی  چشم باز کرد، این استعدادش از کودکی کشف و در مسیر درست هدایت شد. از پنج‌سالگی یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سیزده‌سالگی با ارکستر رادیو و تلویزیون کرانشاه همکاری می‌کرد.

کوشش‌ها و کاربلدی کیهان کلهر این‌گونه به ثمر نشست که توانست با بزرگان آواز ایران هم‌‌ساز و هم‌نوا شود، بزرگان نامداری  مانند ایرج بسطامی و محمدرضا شجریان.  کیهان کلهر دستی بر آهنگ داشت در آلبوم  شب، سکوت، کویر، با آواز استاد محمدرضا شجریان و شاید در آن اثر بود که بیش از پیش به شهرت رسید. ارکستراسیون و سازبندی مناسب و  نوآوری‌های کلهر در این آلبوم، آن را به یکی از شاخص‌ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌های سی سال اخیر تبدیل کرده است. 

علاوه‌بر این‌ها بسیاری از فعالیت‌های کیهان کلهر با این هدف بوده که بتواند موسیقی ایران را به جهان بشناساند. به پاس همین  خوش‌نوایی‌هاست که او را سفیر موسیقی ایران می‌دانند.  خلاقیت‌های او در موسیقی‌سازی، آهنگ‌نوازی و بداهه‌پردازی ستودنی است و تاکنون هم نامزد جایزه‌های جهانی شده و هم برنده‌ی برخی از آن‌ها بوده است. مثلاً چند بار نامزد جایزه‌ی گرمی شد تا سرانجام در سال 2017 و به‌عنوان عضوی از گروه بین‌المللی راه ابریشم برنده‌ی جایزه‌ی گرمی شد. افزون بر این، دست‌های چابک و چیره‌اش در سال 2019 جایزه جهانی وومکس را به ارمغان آورد و در سال 2020  به‌عنوان چهره‌ی هنرمند سال و برنده‌ی جایزه‌ی جهانی گلوبال فست شد.

 

نقل قول هایی از کیهان کلهر

موسیقی تغییر می‌‏‌کند اما باید وابسته به ریشه باشد و ریشه‌ی کار هم مشخص است. اگر آن ریشه وجود نداشته نباشد، همین که دست به ساز ببرید مشخص می‏‌شود
که آیا به آن زنجیره متصل هستید یا خیر. به همین دلیل ریشه لازم است. وقتی تاریخ‏ و گذشته‌مان را نمی‌‏دانیم کسی از ما توقع ندارد و مهم‌تر از آن نمی‏‌پذیرد که بخواهیم نوآوری کنیم.

دستاورد های کیهان کلهر

  • برنده ی جایزه گرنی به عنوان بهترین آلبوم جهانی سال

  • برنده‌ی جایزه‌ی فعالیت هنری بشر دوستانه ی آیزاک استرن

  • برنده‌ی جایزه‌ی جهانی «وومکس» در نوازندگی و معرفی پیام موسیقی سنتی ایران به جهان را ذکر کرده‌است.

  • برنده‌ی جایزه‌ی بیتا در سال ۲۰۱۹

  • برنده‌ی جایزه‌ی گلوبال فست در سال ۲۰۲۰ در بخش هنرمند سال