شاهزاده امنیت گوگل

پریسا تبریز

زندگی نامه

پریسا تبریز در خانواده‌ای اهل علم‌ پزشکی  به دنیا آمد. پدرش پزشک ایرانی و مادرش پرستار لهستانی است.  پریسا تبریز  هم اکنون در شرکت گوگل کار می‌کند و  در آنجا به او لقب «شاهزاده امنیت» را داده‌اند. نشریهی فوربس در سال 2012 پریسا تبریز  را یکی از سی چهره‌ی برتر دنیای فناوری معرفی کرده است. او در گوگل ریاست بخشی را بر عهده دارد که از ۳۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل شده و وظیفهی بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل و همینطور دیگر محصولات این شرکت، از جمله مرورگر گوگل کروم را بر عهده دارند.
پریسا تبریز به دسته‌ی هکرهای کلاه‌سفید تعلق دارد. یعنی هکرهایی که از ناامنی‌های اینترنتی جلوگیری می‌کنند. توانایی تبریز در مقام  یک هکر کاربلد کلاه‌سفید  او را در گوگل به شهرت رسانده و هم‌اکنون به دیگر تکنسین‌های این شرکت آموزش می‌دهد چه‌طور مانند خرابکاران فکر کنند تا بتوانند مانع حمله‌ی بعدی خرابکاران  اینترنتی شوند.
فناوری یکی از حوزه‌هایی است که به‌سرعت رشد می‌کند. سیر و سلوک تبریز نیز در این وادی کاری دشوار بوده است. پریسا تبریز  نیز از بدگویی‌ها و شاید حسادت‌ورزی‌های دیگران در امان نبوده اما بی‌اعتنا به حرف و حدیث‌ها همواره بر دانش و کوشش خودش تکیه و تمرکز کرده است.  این نابغه‌ی فناوری، در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «زمانی که برای اولین بار این شغل در گوگل به من پیشنهاد شد، یکی از همکاران مرد گفت که فقط چون دختر هستم، این شغل را به من پیشنهاد داده‌اند. او این حرف را مستقیماً به خودم زد اما مطمئنم بسیاری مانند او فکر می‌کردند، با این حال این موضوع مرا نگران نکرد.»

نقل قول هایی از پریسا تبریز

اوایل نمی‌‌دانستم باید به چه کاری روی بیاورم. بنابراین تعدادی آزمون در مدرسه انجام دادم که نتیجه آن‌ها نشان داد که باید افسر پلیس شوم. آن وقت‌ها این موضوع باعث خنده و تمسخر من می‌شد، اما اکنون می‌‌بینم ‌چندان هم دور از واقعیت نبود. امروز من به گونه‌‌ای مسئول حفاظت از افراد هستم.

دستاورد های پریسا تبریز

  • سال ۲۰۱۲ - یکی از ۳۰ زن بر‌تر در سال - مجله فوربس
  • مدیر تیم امنیتی شرکت گوگل و بخش مهندسی مرورگر گوگل کروم و دیگر محصولات گوگل
  • کنفرانس‌هایی به میزبانی پریسا تبریز، r00tz نام دارد که با تمرکز روی آموزش هک به کودکان برگزار می‌شود.
  • ریاست بخشی از گوگل را بر عهده دارد که از ۳۰۰ هکر در اروپا و آمریکا تشکیل شده و وظیفه بررسی تهدیدات امنیتی مرتبط با موتور جستجوی گوگل و همین‌طور دیگر محصولات این شرکت، از جمله مرورگر گوگل کروم را بر عهده دارند.