حنیفه میرطاووسی - پزشک و متخصص ژنتیک

حنیفه میرطاووسی - پزشک و متخصص ژنتیک

دانش و بررسی علمی نحوه انتقال صفات وراثت از والدین به فرزندان و مکانیزم‌های مولکولی را علم ژنتیک گویند. رشته ژنتیک به بررسی و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و موروثی راه‌های درمان اختلالات ژنتیکی می‌پردازد. اصلاح ژن‌ها باهدف بهبود نقص‌های آتی، تولید انبوه واکسن‌های انسانی و حیوانی، تولید داروهای جدید و پروتئین‌های گوناگون از جمله مهم‌ترین اهداف، رشته ژنتیک محسوب می‌شوند.
 


مهارت‌های موردنیاز برای فعالیت در عرصه ژنتیک

کارشناس ژنتیک به بررسی مباحث مهمی مثل ژنتیک سرطان، روش‌های تشخیص بیماری‌های ژنتیکی قبل و بعد از تولد، شناخت ناقلین بیماری‌ها، می‌پردازد.
برخورداری از توانایی‌های اخلاقی، جسمی و روحی، علاقه‌مندی به کارهای تحقیقاتی و حل چالش‌ها و مسائل جدید و توانایی حل مسائل پیچیده از جمله مهارت‌های موردنیاز برای فعالیت در عرصه ژنتیک است.
 



چگونه وارد رشته ژنتیک شویم و از آن کسب درآمد کنیم؟

ژنتیک یکی از گرایش‌های رشته زیست سلولی - مولکولی در مقطع کارشناسی است. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته ژنتیک می‌توانند در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی یا پزشکی قانونی مشغول به کار شوند.
در صورت ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در رشته‌های ژنتیک پزشکی و مهندسی ژنتیک می‌توانند در آزمایشگاه‌های پژوهشی، تشخیصی و به‌عنوان کادر درمان (ژنتیک پزشکی) در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند.
افرادی که مقاطع ارشد و دکتری این رشته را سپری نموده‌اند، می‌توانند به‌عنوان کادر آموزشی به‌عنوان مدرس دانشگاه مشغول به کار شوند. همچنین در رشته ژنتیک پزشکی فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مراکز تحقیقاتی و درمانی وزارت بهداشت یا با تأسیس کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک در این عرصه فعالیت کنند.