فاطمه دانشور - کارآفرین اجتماعی

فاطمه دانشور - کارآفرین اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی شاهرگ حیاتی برخی از سازمان‌ها، گروه‌ها و افراد کارآفرین برای سرمایه‌گذاری، حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی است. در واقع کارآفرین اجتماعی با استفاده از شیوه‌های مختلفی سعی دارد تجارت و راه‌اندازی یک کسب آور سودآور را با مسائل اجتماعی آمیخته کند.

کارآفرین اجتماعی (Social entrepreneur) به کسی گفته می‌شود که با استفاده از مهارت‌های کارآفرینی فعالیت‌های عام‌المنفعه اجتماعی انجام می‌دهد. از جمله تولید محصولی که می‌تواند به عنوان خدمات اجتماعی تلقی شود، تولید محصولی که دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی را حل نماید.
 


مهارت‌های مورد نیاز یک کارآفرین اجتماعی

برای کارآفرین اجتماعی مهم‌تر از کسب سود و درآمد بالا مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی است که در همین راستا برای همکاری با افراد مختلف جامعه و دولت‌ها باید برخی از مهارت را به کار ببندد که برخی از آن‌ها عبارت است از:

  • داشتن انگیزه حل مسائل و مشکلات اجتماعی و رصد کردن آن‌ها در جامعه

  • برخورداری از نوآوری، خلاقیت و فرصت شناسی

  • درک مسائل اجتماعی و داشتن اهداف اجتماعی

  • برخورداری از قدرت ریسک بالا

  • تولید کالا و خدمات برای اقشار ضعیف و کمتر دیده شده در جامعه

  • خلق ارزش در ابعاد بزرگ و تحول‌یافته جهت بهره‌مندی بخش قابل توجهی از جامعه

 


چگونه می‌توان کارآفرین اجتماعی شد و از این شغل کسب درآمد کرد؟

ورود به این عرصه از طریق تحصیل در رشته کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه در کنار برخورداری از انگیزه‌های لازم مهیا می‌شود. داشتن تجربه کافی می‌تواند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک هدفمند کمک شایانی کند و به یک قشر خاص از جامعه را از طریق یک ایده خلاقانه وارد عرصه‌های شغلی نمود.
 به عنوان مثال به کارگیری معلولان در یک رستوران جهت کمک به این قشر از افراد جامعه راه‌حل فوق‌العاده‌ای است که اعتماد به نفس و امید به زندگی را در این افراد به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
داشتن یک ایده خلاقانه در راه‌اندازی یک کسب‌وکار علاوه بر دستاوردهای مادی و اقتصادی می‌تواند در حل برخی از مسائل اجتماعی کمک نماید.