مهارتهای موردنیاز شغل پستچی
یکی از مهمترین و بهترین خدمات اداره پست پیگیری مرسولات پستی است که بهوسیله آن اشخاص میتوانند از آخرین وضعیت مرسوله پستی خود اطلاعات لازم را کسب کنند.
-
برخورداری از دقت و تمرکز
-
داشتن مدیریت زمان و وقتشناسی
-
برخورداری از قدرت مسیریابی خوب
-
داشتن درک اجتماعی
-
برخورداری از فهم مکتوب و توانایی در خواندن آدرسها و اطلاعات درج شده بر روی نامهها
آشنایی با عرصههای شغلی در اداره پست
در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران عرصههای شغلی مختلفی وجود دارد که هر بخش وظیفه خاصی را در ارسال مرسولات ایفا میکند:
کارمند امور پستی:
شخصی است که مجموعهای از وظایف را در اداره پست از جمله دریافت نامهها و بستههای پستی، هزینههای پستی و فروش تمبر و همچنین فروش پاکتهای تمبردار، پرکردن و فروش سفارشها ارسال پول و قراردادن نامهها در قفسههای لانهکبوتری یا در کیسهها بر اساس ایالت، آدرس و سایر رویهها و بررسی نامهها بهمنظور حصول اطمینان از ارسال و توزیع صحیح مرسولات پستی با استفاده از سیستمهای نرمافزاری مربوطه را بر عهده دارد.
کارشناس امور پستی:
شخصی است که متصدی فعالیتهایی همچون انجام امور مربوط به مطالعه و بررسی، برنامهریزی، هماهنگی، راهبری و نظارت بر امور مربوط به فرایندهای چهارگانه پستی (قبول مرسولات، آمادهسازی و تجزیه، رهسپاری و توزیع مرسولات پستی) را بر عهده دارد. این عرصه شغلی میتواند برحسب مورد شامل تصدی، سرپرستی و مدیریت نیز باشد.
سرپرست دفاتر پستی:
شخصی است که وظیفه اداره و هماهنگی خدمات عملیاتی، اجرایی، مدیریتی و حمایتی دفاتر پستی و یا هماهنگی امور کارکنان فعال در دفاتر پست و موقعیتهای شغلی مرتبط با بخش پست را بر عهده دارد.
پستچی یا نامهرسان:
به کسی گفته میشود که مرتب کردن نامهها و کالاهای پستی جهت تحویل در مسیر معین با وسیله نقلیه را بر عهده دارد.