محمدرضا سالکی - ناشر

محمدرضا سالکی - ناشر


ناشر با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، می‌تواند در بالا بردن سطح فرهنگی جامعه نقش بسزایی داشته باشد. مدیر انتشارات که در واقع همان ناشر است، بالاترین مقام در موسسه انتشاراتی دارد که اداره واحد انتشارت و تصمیم‌گیری درباره امور وظیفه اصلی اوست.
ناشران بر اساس سرمایه، هدف و نوع کتابی که چاپ می‌کنند، به چند دسته تقسیم می‌شوند از جمله آن‌ها می‌توان به " ناشران مبتکر، ناشران عمومی و تخصصی، ناشران انتفاعی و غیرانتفاعی، ناشران دولتی، ناشران الکترونیکی، ناشران همکار" اشاره کرد.
 


مهارت‌های مورد نیاز ناشر

نشر به فرآیندی گفته می‌شود که در آن دست‌نوشته‌ها و افکار نویسندگان به اثر چاپی تبدیل و در جامعه منتشر می‌شود؛ به عبارت دیگر نشر به تهیه، تولید، چاپ و انتشار مواد خواندنی آموزشی، علمی و ... گفته می‌شود.

  • علاقه‌مندی به کار در حوزه فرهنگ و نشر کتاب

  • دقت کاری بالا و توجه به جزئیات

  • برخورداری از مسئولیت‌پذیری و توانایی کار تیمی

  • برخورداری از مهارت‌های ارتباطی مناسب
     


 

چگونه ناشر شویم و کسب درآمد کنیم؟

برای ورود به این شغل علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی باید برای اخذ مجوز نشر شرایط لازم را داشته باشید. یک ناشر لازم است آموزش‌هایی را از طریق کار با ناشران دیگر و کسب تجربه کاری یا شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای برای آشنایی با روند کار نشر و مراحل مختلف چاپ از جمله حروف چینی، صفحه‌آرایی و ... بیاموزد.
 عرصه کاری یک ناشر در مؤسسات انتشاراتی و چاپخانه‌ها است که برای پیشبرد کار خود باید با نویسنده، مترجم، ویراستار، طراح گرافیک، نقاش، لیتوگرافی،  بخش چاپ و صحافی در ارتباط باشد. در صورت برخورداری از شرایط لازم اعم از مدرک تحصیلی، تجربه کاری کافی و سرمایه موردنیاز می‌توان یک موسسه انتشاراتی راه‌اندازی کرد.