اختتامیه نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت با حضور نویسندگان مطرح، هیئت داوران و هیئت امنا برگزار شد

اختتامیه نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت با حضور نویسندگان مطرح، هیئت داوران و هیئت امنا برگزار شد

جمعه مورخ ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۳، اختتامیه نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت با حضور هیئت داوران، برگزیدگان و جمعی از نویسندگان مطرح برگزار شد. در این مراسم حدود ۱۵۰ نفر شامل برندگان و همراهان ایشان، هیئت داوران، مهمانان ویژه و دیگر فرهیختگان حضور داشتند و تیم گارنت را از ابتدا تا انتهای مراسم، همراهی کردند.

نخستین دوره جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت با همکاری باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو و با همراهی جمعی از نویسندگان و شایستگان اهل قلم فارسی‌زبان از کشورهای ایران،‌ ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان برگزار شد. هدف این دوره کشف استعدادهای برتر در زمینه نویسندگی و با هدف ترویج داستان‌نویسی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بود که با موفقیت به سرانجام رسید.

پس از برگزاری بخش موسیقی توسط نوازندهٔ ویالون و پیانو، مراسم توسط مجری برنامه خانم بهار کاتوزی، هدایت و به معرفی کوتاهی از پلتفرم استعدادیابی و مهارت‌آموزی گارنت، همچنین «جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت» پرداخته شد. سپس دکتر پیمان سرحدی، مدیرعامل پلتفرم گارنت و رئیس هیئت امنای جایزه، توضیحاتی پیرامون اهداف اصلی پلتفرم گارنت و همچنین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت را بیان کردند. پس از آن به ترتیب، سخنرانان افتخاری برنامه حضور پیدا کردند و به معرفی هیئت داوران و اهدای جوایز پرداختند.

 

 

سخنرانان نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت (به ترتیب حضور)

پس از توضیحات و بیان مقدمه توسط مجری برنامه، سخنرانان این مراسم به ترتیب برندگان نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت را معرفی و هیئت داوران تقدیرنامه و تندیس ایشان را اهدا کردند. سخنرانان مراسم اختتامیه جایزه داستان کوتاه گارنت به ترتیب به شرح زیر هستند:

·       سارا سالار (دبیر جایزه)

·       لیلی رشیدی (عضو هیئت داوران)

·       فرزاد فربد (عضو هیئت داوران)

·       مرضیه برومند (مهمان افتخاری)

·       هوشنگ مرادی کرمانی (عضو هیئت امنا)

·       پوریا عالمی (عضو هیئت داوران)

·       فلامک جنیدی (عضو هیئت داوران)

·       اردشیر رستمی (مهمان افتخاری)

·       سروش صحت (مهمان افتخاری)

 

برگزیدگان نخستین دوره جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت در بخش نوجوان

 

در این جایزه بین ۱۷۸ داستان ارسالی در بخش نوجوان، ۴ داستان به عنوان داستان برگزیده «قابل تقدیر» انتخاب شد. فرزاد فربد در این بخش برندگان نهایی قسمت «برگزیده» را اعلام کرد. برندگان این بخش به ترتیب حروف الفبا:

·       ستایش بهرام نژاد برای داستان «تنهاتر از تهی»

·       هومان روحی برای داستان «معما در مدرسه من: دختر گم‌شده»

·       اشکان محمودی برای داستان «راه موسی»

·       امیرحسین مددکار بی‌ریا برای داستان «من کجا، اینجا کجا»

جوایز برگزیدگان قابل تقدیر:

·       2 میلیون تومان جایزه نقدی به هر نفر

·       لوح تقدیر جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

 

برندگان جایزه اول تا سوم در بخش نوجوان

 

پس از معرفی برگزیدگان قابل تقدیر، نوبت به معرفی برندگان اصلی جایزه داستان کوتاه در بخش نوجوان رسید. لیلی رشیدی اسامی نفر سوم و دوم جایزه و خانم احترام برومند، نفر اول و مقام اول جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت در بخش نوجوان را معرفی کرد. برندگان به ترتیب اولویت (از مقام آخر):

·       مقام سوم جایزه بخش نوجوان: ابوالفضل حقی برای داستان «ماموسیک» از همدان

·       مقام دوم جایزه بخش نوجوان: ماهور هژبری برای داستان «ما سه‌تاییم با گوسفندها می‌شویم هزارتا» از تهران

·       مقام اول جایزه بخش نوجوان: زرتشت چاوشی برای داستان «ماه پرتقال» از کرمانشاه

 

جوایز:

·       نفر سوم: 6 میلیون تومان جایزه نقدی، دیپلم افتخار باشگاه نوآوری یونسکو، لوح تقدیر و تندیس جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

·       نفر دوم: 9 میلیون تومان جایزه نقدی، دیپلم افتخار باشگاه نوآوری یونسکو، لوح تقدیر و تندیس جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

·       نفر اول: 12 میلیون تومان جایزه نقدی، دیپلم افتخار باشگاه نوآوری یونسکو، لوح تقدیر و تندیس جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

 

اهدای تندیس به هیئت داوران بخش نوجوان

 

پس از اعلام نهایی برندگان جایزه در بخش نوجوان، مدیرعامل پلتفرم گارنت، دکتر پیمان سرحدی، به پاس قدردانی از زحمات هیئت داوران بخش نوجوان، تندیس یادبودی را به ایشان هدیه داد.

 

بخش داستان‌خوانی از کتاب «ته خیار» اثر هوشنگ مرادی کرمانی

 

در این بخش از برنامه،‌ بخشی از داستان «ته خیار» از استاد «هوشنگ مرادی کرمانی» به همراه موسیقی متن خوانده شد: «زندگی به ته خیار می‌ماند، تهش تلخ است. دوستش گفته بود از قضا سرش تلخ است، مردم اشتباه می‌کنند. سر و ته خیار را اشتباه می‌گیرند. سر خیار آنجایی است که زندگی خیار آغاز می‌شود».

 

منتخب جایزه ویژه هوشنگ مرادی کرمانی

 

استاد هوشنگ مرادی کرمانی، ضمن توضیحات کوتاهی در باب نحوه انتخاب برنده جایزه ویژه هوشنگ مرادی کرمانی و بیانیه‌ای در حوزه مسیر ادبیات،‌ نظر خود را درباره داستان زیبای «ماه پرتقال»، که پیش‌تر توسط هیئت داوران مقام اول در بخش نوجوان را نیز کسب کرده بود، بیان نمودند. در نهایت هم با مطالعه بیانیه‌، جایزه ویژه و افتخاری خودشان را به «زرتشت چاوشی» از کرمانشاه برای داستان کوتاه «ماه پرتقال» اهدا کردند.

 

برگزیدگان قابل تقدیر نخستین دوره جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت در بخش جوان

 

در نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت ۱۲۷۰ اثر در بخش جوان ارسال شد که از بین آن‌ها، ۱۰ اثر به عنوان اثر برگزیده قابل تقدیر انتخاب گردید. پوریا عالمی ضمن تشکر از هیئت داوران، مهمانان و اعضای تیم گارنت، متن بیانیه هیئت داوران را در دو قسمت خواند. پس از آن، اسامی برندگان بخش «برگزیده» خوانده شد. برندگان این بخش به ترتیب حروف الفبا:

·       فاطمه اکبرزاد سراج برای داستان «فاسق»

·       سارا جهان‌آرای برای داستان «سایگی»

·       گلاره چگینی برای داستان «بدون اسم»

·       فاطمه چنگیزی برای داستان «دختر احمدآباد»

·       علیرضا رضایی برای داستان «در انتظار مونا»

·       حسین رمضانی برای داستان «OVS»

·       فهیمه سجادیه برای داستان «گفت نه»

·       معصومه قدردان برای داستان «خانه»

·       فاطمه لیالی برای داستان «پرده آخر»

·       هانیه مقدس برای داستان «حاشیه در حاشیه»

جوایز برگزیدگان قابل تقدیر:

·       2 میلیون تومان جایزه نقدی به هر نفر

·       لوح تقدیر جایزه بین المللی داستان کوتاه گارنت

 

برندگان جایزه اول تا سوم در بخش جوان

 

در این بخش پس از معرفی برگزیدگان نهایی، نفرات اول تا سوم جایزه در بخش جوان نیز اعلام شد. فلامک جنیدی، اسدالله امرایی و اردشیر رستمی افرادی بودند که به ترتیب نام منتخبان سوم تا اول را معرفی کردند. برندگان به ترتیب اولویت (از مقام آخر):

·       مقام سوم جایزه: بهار اصلانی مقدم برای داستان «در تمنای سانستول» از تهران

·       مقام دوم جایزه: مهدی پورفرد برای داستان «خاک سی‌ساله» از تهران

·       مقام اول جایزه: مهسا غفاری مقدم برای داستان « بین ما فقط یک دریای شمال فاصله است» از لندن

 

جوایز:

·       نفر سوم: 6 میلیون تومان جایزه نقدی، دیپلم افتخار باشگاه نوآوری یونسکو، لوح تقدیر و تندیس جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

·       نفر دوم: 9 میلیون تومان جایزه نقدی، دیپلم افتخار باشگاه نوآوری یونسکو، لوح تقدیر و تندیس جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

·       نفر اول: 12 میلیون تومان جایزه نقدی، دیپلم افتخار باشگاه نوآوری یونسکو، لوح تقدیر و تندیس جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت

 

منتخب جایزه ویژه رزیدنسی فرانسه

 

سرانجام در بخش آخر، منتخب جایزه رزیدنسی فرانسه توسط سروش صحت اعلام شد. سروش صحت پس از مقدمه‌ای کوتاه و افزودن نظر شخصی خود درباره جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت، افزود: «از صمیم قلب آرزو می‌کنم این جایزه ادامه پیدا کند. تداوم جایزه‌ها آن‌ها را معنادار می‌کند؛ هر چقدر جوایز مستمرتر باشد، غنای جایزه بیشتر می‌شود و امیدوارم با همین کیفیت این جایزه ادامه یابد». جایزه رزیدنسی فرانسه در این قسمت به «یاسین کیانی»‌ برای داستان «ابن‌السبیل» تعلق گرفت.

 

 

پلتفرم گارنت؛ خانه‌ای برای کشف قهرمانان آینده

 

پس از چندین ماه تلاش در راستای اهدای جوایز بین‌المللی داستان کوتاه گارنت، سرانجام مراسم اختتامیه این جایزه در عصر جمعه مورخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ در سالن ستاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این جشنواره بالای ۱۰۰۰ اثر در دو بخش جوان و نوجوان، ارسال گردید و به ۲۲ اثر جایزه تعلق گرفت.

ضمن تشکر و قدردانی از تمام اساتید و مردمی که تا پایان اختتامیه نخستین جایزه بین‌المللی در گارنت ما را همراهی کردند، آرزو داریم با برگزاری این جایزه، مقدمه‌ای شویم بر مسیر پر پیچ و خم و جذاب ادبیات فارسی برای تمام جوانان و نوجوانانی که آرزو و اشتیاقش را دارند.

 

پلفترم استعدادیابی و مهارت‌آموزی گارنت- مرداد ۱۴۰۳

برچسب ها: