از نویسندگان برجسته ایرانی

محمود دولت آبادی

زندگی نامه

محمود دولت‌آبادی بی‌تردید یکی از نویسندگان هم‌روزگار ماست که نوشته‌هایش نقش پررنگی در ذهن دوستداران کتاب رقم‌زده است. در رمان ده‌جلدی کلیدر که بلندترین رمان ایرانی است، فرازوفرودهای زندگی جریان دارد و بر محور رنج و عاشقی می‌چرخد. در جای خالی سلوچ می‌شود طعم فقر را چشید و نون نوشتن ما را باحال و احوال زندگی به همراه نویسندگی آشنا می‌کند و این‌ها فقط چند نمونه از معروف‌ترین آثار اوست. آثاری که هر یک به‌تنهایی نیز می‌تواند نویسنده‌ای را در اذهان مردم ماندگار کند یا کلماتش را بر زبان و در زمان مردم به یادگار بگذارد.

 سال 1319 بود که محمود دولت‌آبادی در روستا به دنیا آمد، روستای دولت‌آباد، از توابع سبزوار. کودکی و نوجوانی‌اش را در همان روستای زادگاهش گذراند، به تحصیل علم و البته مهارت‌آموزی. مهارت‌هایی مانند کفاشی، سلمانی و کارگری.
شور نوشتن از نوجوانی در وجودش شعله‌ور بود و با هر سختی که بود در بیست‌سالگی توانست به تهران برود و آن چیزهایی را که دوست تر می‌داشت جدی‌تر پی بگیرد، یکی تئاتر بود و دیگری نویسندگی. برای اینکه بتواند در تهران روزگار بگذراند در یک چاپخانه مشغول به کار شد. پس از مدتی متوجه شد که نویسندگی را بیش از هر کار دیگر دوست دارد و البته می‌دانست که سرسوزن ذوقی دارد در نوشتن. این شد که تئاتر را برای همیشه کنار گذاشت و چسبید به نویسندگی. او برای آغاز این مسیر که هم به آن علاقه‌ی وافر داشت و هم حس می‌کرد استعداد دارد، گام‌های کوچک برداشت. نخستین نوشته‌هایش را در سال 1341 و در مجلات منتشر می‌کرد. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند همه‌ی مسیرها، حتی اگر دشوار و دورودراز باشند، با یک‌قدم آغاز می‌شوند.
سبک نوشته‌های دولت‌آبادی به‌گونه‌ای است که واقعیت را تمام‌وکمال و پر جزئیات روایت می‌کند. چنان‌که خواننده احساس می‌کند که انگار فیلمی از جلوی چشمانش می‌گذرد. قلم و نثر دولت‌آبادی گیرا و گویاست و او خود را پیرو نثر بیهقی می‌داند. نوشته‌های دولت‌آبادی بسیار پرکشش است و به‌کاربردن گویش محلی در نوشته‌های او حال و هوای روستا را زنده نگه می‌دارد. چنین است که هر چه می‌نویسد، به جان خوانندگان می‌رود و به دلشان می‌نشیند.
در آثار دولت‌آبادی ذات زندگی موج می‌زند. دولت‌آبادی بامهارت تمام در اغلب آثارش ویژگی‌های روستا و روستانشینان را با کمک کلمات به تصویر می‌کشد. محمود دولت‌آبادی از فقر و قناعت و مشقت‌هایی که مردم روستانشین بر دوش می‌کشند می‌نویسد و ازآنجاکه کلماتش از اعماق جان‌ودل برمی‌خیزند در اعماق دل‌وجان خواننده نیز جا می‌گیرند و بر ذهن و زبان نفوذ می‌کنند.
 

نقل قول هایی از محمود دولت آبادی

محمود دولت‌آبادی درباره کلیدر گفته‌است: «دیگر گمان نکنم که نیرو و قدرت و دل و دماغم اجازه بدهد که کاری کامل‌تر از کلیدر بکنم. کلیدر از جهت کمی و کیفی،
کامل‌ترین کاری است که من تصور می‌کرده‌ام که بتوانم و شاید بشود، گفت در برخی جهات از تصور خودم هم زیادتر است.»

دستاورد های محمود دولت آبادی

  • نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه ۲۰۱۴

  • برنده جایزهٔ ادبی یان میخالسکی سوییس ۲۰۱۳

  • ترجمه انگلیسی رمان کُلنل، با ترجمه تام پتردیل، نامزد جایزه بهترین کتاب ترجمه در آمریکا ۲۰۱۳

  • برنده جایزه ادبی هوشنگ گلشیری برای یک عمر فعالیت ۲۰۱۲

  • نامزد دریافت جایزه ادبی من بوکر آسیا در جشنواره کتاب سنگاپور ۲۰۱۱

  • نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی، برای رمان زوال کلنل ۲۰۱۱

  • دریافت جایزهٔ ادبیات بین‌المللی خانهٔ فرهنگهای جهان برلین ۲۰۰۹

  • برنده جایزه ادبی واو ۱۳۹۰

  • دریافت جایزه یک عمر فعالیت فرهنگی، بدر نخستین دورهٔ جایزه ادبی یلدا به همت انتشارات کاروان و انتشارات اندیشه سازان ۱۳۸۲

  • برنده لوح زرین بیست سال داستان‌نویسی بر کلیه آثار، به همراه امین فقیری ۱۳۷۶