استاد موسیقی و آهنگساز

احمد پژمان

زندگی نامه

احمد پژمان در سال 1314 در استان فارس به دنیا آمد، شهرستان لار. از کودکی گوش‌هاش با نوای موسیقی جنوب آشنا شد و یادگیری موسیقی را در همان دوران نوجوانی جدی گرفت. او هم در رشته‌ی ادبیات انگلیسی تحصیل کرده و هم دکتری آهنگسازی از دانشگاه کلمبیا دارد.

سبک موسیقی پژمان را تلفیقی از موسیقی محلی، موسیقی ردیف، سازهای ایرانی، همراه با هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و سایر تکنیک‌های موسیقی غرب به شمار می‌آورند.  پژمان خود چنین معتقد است که در آهنگسازی، قبل از موسیقی بیشتر از ادبیات ایران تأثیر پذیرفته‌است؛ شاعرانی مانند فردوسی و حافظ، الگوی او بوده و نقش مهمی در نگاه او به خلق آثارش داشته‌اند. وی  فرهنگ و موسیقی ایرانی را پایه و اساس کارهای خود می‌داند و از موسیقی محلی و ردیف در آهنگسازی به‌درستی و زیبایی کمک گرفته است.
احمد پژمان آثار خوش‌آواز و پرآوازه‌ی بسیاری دارد. اگر فهرستی از آثار او را ردیف کنیم، بسیار درخشان و بلند‌بالا خواهد بود؛ چه در موسیقی فولکلور، چه در موسیقی سمفونیک و چه در موسیقی فیلم. او نخستین آهنگساز ایرانی است که اپرا نوشته و اجرا شده است. کنسرتو برای 9 ساز نخستین اثر او بود که در ابتدای ورود به آکادمی موسیقی وین نوشت و اجرا کرد. موسیقی فیلم خاطره‌انگیز  روسری آب نیز اثر هارمونی دل‌نواز  ذهن و انگشت‌های اوست.
احمد پژمان که در موسیقی سابقه‌ای بسیار درخشان و آثار فراوان دارد که از آن میان می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در هیجدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فجر برای فیلم سینمایی بوی کافور عطر یاس اشاره کرد.
برای این استاد کم‌نظیر موسیقی و آهنگسازی دوام عمر و تنِ ساز آرزومندیم.

نقل قول هایی از احمد پژمان

من از زمانی که خودم را شناختم به ایران و فرهنگ ایرانی خیلی علاقه داشتم. من در ایران در دانشگاه زبان انگلیسی خواندم. همان دوران دانشجویی با متن انگلیسی شاهنامه مواجه شدم که نویسنده بزرگی نوشته بود و همان موقع شاهنامه را در ذهنم با موسیقی تجسم می کردم. دوست داشتم هر کاری می کنم ایرانی باشد و خودم را از ایران سوا نکنم.

ایران همیشه مسئله من بوده و هست. مهم این است که خودمان باشیم. دیدم آنهایی که از فرهنگ خودشان تغذیه می کنند تا چه اندازه در دنیا موفق هستند. آنها بتهوون و موتسارت نمی خواهند، کسی را می خواهند که حرف خودش را بزند.

آدم باید همه چیز را یاد بگیرد ولی فراموش نکند که پدر و مادرش چه کسانی هستند و در چه سرزمینی به دنیا آمده. آقای تناولی با «هیچ» مشهور شد. نگفت «ناثینگ»، گفت «هیچ». در دنیا وقتی حرفی برای زدن دارید، خریدار پیدا می کنید، حالا اینکه سبک شما چیست آنقدری مهم نیست.

دستاورد های احمد پژمان

جوایز:

  •  جایزه سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن - هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم بوی کافور، عطر یاس - 1378
  •  جایزه بهترین موسیقی متن - هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ برای فیلم عشق گمشده - 1379
  •  جایزه سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن - نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم باران - 1379
  • برنده جایزه تندیس زرین بهترین موسیقی متن - چهارمین دورهٔ جشن سینمای ایران برای فیلم بوی کافور، عطر یاس - 1379
  • برنده جایزه تندیس زرین بهترین موسیقی متن - پنجمین دورهٔ جشن سینمای ایران برای فیلم باران - 1380
  • برنده تندیس طلاییِ آلبوم برگزیده مدرن، کلاسیک ایرانی و ملل، برای آلبوم موسیقی دیورتیمنتو - چهارمین جشن سالانهٔ موسیقی ما - 1396
 

 

جایزهٔ آهنگسازی احمد پژمان

در سال ۱۳۹۳، نخستین «دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان» با هدف «حضور نسل جوان و تداوم مسیر آهنگسازی احمد پژمان»، با دبیری امین هنرمند برگزار شد. این رویداد در سال ۱۳۹۸، پس از پنج سال تأخیر، با عنوانِ «جایزه آهنگسازی احمد پژمان» به‌عنوان جایزه‌ای مستقل از «جشنوارهٔ موسیقی دانشجویی صبا»، برگزار شد.
 این پروژه، بدونِ تعهد به برگزاری هر دوسال یک‌بار، به‌منظورِ ایجاد بستری برای خلق، اجرا، و ضبط آثار موسیقی برگزار می‌شود.