هنرمند

محمود فرشچیان

زندگی نامه

محمود فرشچیان استاد چیره‌دست و هنرمند در نقاشی، در سال 1308 چشم گشود؛ در شهر اصفهان که به انواع هنر آراسته است و در خانواده‌ای که دوست‌دار هنر بود، چشم گشود. پدر و پیشینیان او به هنر فرش مشغول بودند و به همین دلیل نام‌خانوادگی فرشچیان را برگزیدند. پدرش نماینده‌ی فرش اصفهان بود و وقتی فهمید فرزندش در نقاشی بااستعداد است، او را به محضر استاد حاج میرزا آقا امامی فرستاد. فرشچیان پس از بهره‌گیری از محضر استادان و پایان دانش‌آموختگی از مدرسه‌ی هنرهای زیبای اصفهان به اروپا سفر کرد تا دوره‌ی هنرستان هنرهای زیبا را بگذراند.

فرشچیان مینیاتوریست نامدار ایرانی است که خود صاحب‌سبک است و مکتب خاص خود را دارد. بیشتر آثار او درون‌مایه‌ی دینی و مذهبی دارد. تابلوی ظهر عاشورا از شناخته‌شده‌ترین آثار اوست.
محمدهادی کاویانی در نکوداشت استاد فرشچیان مستندی ساخت به نام عشق‌پرداز که هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی و پرویزپورحسینی در آن ایفای نقش کردند.

فرشچیان آثار بسیاری را به تصویر کشیده و از این طریق در جای‌جای جهان او را می شناسند و بسیاری از هنرمندان پیرو سبک و مکتب او در نقاشی هستند.  به فرشچیان جوایز ملی و بین‌المللی بسیاری اهدا شده است تا شاید بتواند اندکی از اقیانوس هنر او را ارج نهند. موزه‌ی استاد فرشچیان از سال 1380 در کاخ سعدآباد دایر شده است.
استاد فرشچیان سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند و دو فرزند دارد. گاه‌گاهی به ایران سفر می‌کند و به گفته‌ی خودش اگر بخت یاری کند، زیارت امام رضا (ع) را بسیار دوست دارد و پیگیر اخبار ایران و دغدغه‌مند آن‌هاست.
امیدواریم این هنرمند پیشکسوت برقرار و هنرشان بر فراز باشد.

نقل قول هایی از محمود فرشچیان

من همیشه روح و ذهن و جسمم در ایران است. شاید فیزیکی آنجا باشم اما روح من اینجاست. به نظرم سرنوشت آدمی‌ دست خودش نیست. ما اسیر فرمان الهی و سرنوشت و تقدیر خودمان هستیم. من هم به حقیقت آنجا که هستم بیشتر می‌توانم به مملکت و هنرمان خدمت کنم تا اگر در اینجا باشم. در اینجا کسی گوش به حرف آدم نمی‌دهد. پس آدم باید بگوید خداحافظ شما و سرش را بیندازد و برود. ‌ باور کنید اگر نامه‌هایی که برای وزیر آموزش‌عالی نوشتم را بدهم بخوانید گریه‌تان می‌گیرد. دلتان برای من می‌سوزد که آخر به من چه مربوط است. اولیای اموری که در این کارها هستند توجه نکردند.

دستاورد های محمود فرشچیان

افتخارات:

قرار گرفتن نام استاد در كتاب مشهور Who s who، نسخه قرن بيست‌ويكم - 1380
قرار گرفتن نام استاد در فهرست روشنفكران قرن بيست‌ويكم - 1379
مدال طلاي برترين درجه هنري - 1372
تنديس طلايي اسكار، ايتاليا - 1987
تنديس طلايي اروپايي هنر، ايتاليا - 1364
نشان هنر نخل طلايي ايتاليا - 1363
ديپلم آكادميك اروپا، آكادمي اروپا، ايتاليا -1362
ديپلم لياقت دانشگاه هنر، ايتاليا - 1361
جايزه اول وزارت فرهنگ و هنر، ايران - 1352
مدال طلاي جشنواره بين‌المللي هنر، بلژيك - 1337
مدال طلاي هنر نظامي، ايران - 1331
برگزيده همايش چهره‌هاي ماندگار - 1383