مهارت نه گفتن

مهارت نه گفتن

تا به حال چندین فرصت مهم زندگی خود را به خاطر این که نتوانسته اید نه بگویید از دست داده اید؟ چند بار به خاطر نه نگفتن به دردسر افتاده اید؟ فکر کنید، اگر به همه این موارد یک نه ساده گفته بودید، حتماً اتفاقات بهتری را برای خود رقم میزدید، اما از این که نه بگویید خجالت کشیدید.به طور کلی نه گفتن یکی از زیر مجموعه های مهارت فن بیان است، وقتی که شما فن بیان خوب و اعتماد به نفس بالایی داشته باشید راحت تر می توانید درخواست های بی مورد افراد را رد کنید.

عدم جرات نه گفتن!

یکی از مهمترین دلایلی که نمی گذارد پیشنهادات و درخواست های نامناسب اطرافیان خود را رد کنیم، نبود جرأت نه گفتن است .زمانی که نتوانیم در مقابل درخواست های غیر منطقی دیگران «نه» بگوییم، مجبور هستیم آنها را بپذیریم. یعنی کاری را انجام دهیم که باب میل ما نیست و از انجام دادن آن ناراضی هستیم. بعضی وقتها ما با "بله" گفتن های بی جا، خودمان را به دردسرها و مشکلاتی می اندازیم که راه برگشتی برای آن اشتباهات وجود ندارد.

هنر نه گفتن!

اگر از افراد با تجربه تر از خودتان مثل معلم، والدین و یا دوستان خود بپرسید که چگونه درخواست های نا به جای دیگران را رد می کنند، حتماً اولین جوابی که به شما می دهند درباره شجاعت نه گفتن است. داشتن شجاعت نه گفتن قدم بزرگی است، اما همه ی قضیه این نیست. علاوه بر شجاعت باید هنر نه گفتن هم داشت. برای این که بتوانید هم ارتباط صمیمانه خود با دوستانتان و هم قدرت نه گفتن به خواسته های نا به جای آنها را داشته باشید، لازم است هنر نه گفتن را چاشنی رفتارهای خودتان بکنید. البته برخی پیشنهاداتی هستند که حتی با هنر نه گفتن هم نمیتوان این دو را حفظ کرد. مثالً ممکن است یکی از دوستان شما پیشنهاد سیگار کشیدن را بدهد، در برابر این پیشنهاد فقط دو راه پیش روی شما قرار دارد؛ یا این که خواسته دوستتان را قبول کنید و با آینده و سلامتی خود بازی کنید، یا این که به آن ها نه بگویید و آینده بهتری را برای خودتان بسازید. نمی شود هر دو را نگه داشت، چرا که روزی  بالاخره یا او روی شما تأثیر می گذارد، یا شما مسیر او را عوض می کنید.

در مقابل درخواست های معقول و نامعقول دیگران مرزهایی را برای خود مشخص کنید، مرزهایی که بر اساس باورها و ارزش های شما هستند. اگر درخواست دوست شما از خط قرمزهای شما عبور کرد فوراً به او نه بگویید. این مرزها هستند که شما را در مسیر اهدافتان نگه می دارند و به آن چیزی که میخواهید می رسانند. پس حواستان باشد که از خط قرمزها عبور نکنید.

دلایل عدم نه گفتن!

فکر می کنید چه دلایلی وجود دارد که افراد را از نه گفتن باز می دارد؟ عدم اعتماد به نفس؟ خجالت کشیدن از نه گفتن؟ یا نداشتن فن بیان خوب؟ اگر موارد زیر را بخوانید بهتر متوجه می شوید که دلیل ترس از نه گفتن چیست؟

·      شما فرد مهربان و خوش قلبی هستید، می خواهید که به همه کمک کنید و دوست ندارید که دست رد به سینه دیگران بزنید، حاضر هستید از وقت خودتان برای آن ها بگذارید. نیت خیر خواهانه گاهی اوقات شما را به سمتی می کشاند که هر در خواستی را قبول کنید و به آن بله بگویید.

·      گاهی اوقات ممکن است به خاطر اینکه با حمع همراه شوید و ساز مخالف نزنید از نه گفتن اجتناب کنید. چرا که ممکن است رابطه تان با آن ها دچار مشکل شود.

·      ترس از ایجاد نزاع و اینکه می ترسیم مبادا درگیری لفظی یا حتی ناراحتی وکدورتی بین ما ودیگران رخ دهد. (این ترس ناشی از ضعف و ناتوانی ما در ایجاد ارتباط با اطرافیان است).

·      نه گفتن را نوعی بی احترامی به شخص درخواست دهنده می دانیم. گاهی اوقات آموزش ها و باور های غلطی از محیط، خانواده و اطرافیان عامل این تصور می شود. مهم این است که بدانیم کدام تصمیم درست و بجاست و همان کار را انجام دهیم.

·      رو دربایستی و نگرانی از اینکه رد یک درخواست باعث خراب شدن پل های پشت سر و قطع روابط شود نیز علت مهم دیگری در ناتوانی برای «نه»گفتن به حساب می آید.

·      ترس از دست دادن یکی از مهم ترین دلایل نه گفتن است! از دست دادن موقعیت شغلی، از دست دادن شریک عاطفی، از دست دادن دوست و ....که همگی اینها می تواند با مدیریت صحیح و استفاده درست از کلمات، شرایط را برای نه گفتن و نه شنیدن محیا کند.

 

 

 

 

 

 

فواید نه گفتن!

خوب است بدانیم نه گفتن آن هم به شیوه درست مزایایی دارد که به اختصار چند مورد را نام میبریم:

1.   موجب افزایش اعتماد به نفس می شود

2.   قاطعیت شما را به نمایش می گذارد

3.   وقت خود را با کار هایی که علاقه ای به آن ها ندارید تلف نمی کنید

4.   به مدیریت زمان و برنامه تان خللی وارد نمی شود

5.   در رسیدن به موفقیت سرعت شما را چندین برابر می کند

6.   عزت نفستان افزایش پیدا می کند و حس ارزشمندی شما بیشتر می شود

7.   مهارت مدیریت زمان را افزایش می دهد

8.   حد و مرزتان برای دیگران مشخص می شود.

9.   تعداد خواسته های نا معقول از شما کاهش می یابد.

سخن آخر:

برای افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن قدرت نه گفتن در زمان و مکان درست، باید تمرین و مطالعه کنید، روی مهارت های خود بیشتر متمرکز شوید و قابلیتهایتان را دست کم نگیرید.

برای شناخت بهتر و دقیق تر خود می توانید آزمون های خود شناسی گارنت را از لینک زیرثبت نام کنید و با علم بیشتر از اخلاقیات خود توانایی های فردیتان را افزایش دهید.

garnettalent.ir

برچسب ها: