تعریف مفهوم شخصیت درون‌گرا

تعریف مفهوم شخصیت درون‌گرا

روان‌شناسان ویژگی افراد درون‌گرا را این‌چنین بیان می‌کند:" درون‌گرایی به معنای معطوف بودن توجه فرد به احساسات و دنیای درون خویش است." کودکان و نوجوانان درون‌گرا به‌شدت از خلوت و تنهایی خود محافظت می‌کنند. ارتقا توانایی تعامل افراد درون‌گرا زمان‌بر بوده و مدتی طول می‌کشد تا آن‌ها درمیان اجتماعات افراد مختلف احساس راحتی کنند.

مفهوم شخصیت درون گرا

مردم عادی جامعه اگر بخواهند تیپ شخصیتی افراد درون‌گرا (introvert ) را تعریف کنند اصولاً آن‌ها را افرادی ساکت، منزوی و گوشه‌گیر معرفی می‌کنند.

 اما برخلاف تصور عام جامعه روان‌شناسان و متخصصان این حوزه ویژگی افراد درون‌گرا را این‌چنین بیان می‌کند:" درونگرایی به معنای معطوف بودن توجه فرد به احساسات و دنیای درون خویش است که این ویژگی درست در جهت مخالف ویژگی شخصیت برون‌گرا قرار دارد."

 هانس آیزیک روان‌شناس معروف در تعریف درون‌ گرایی این مفهوم را از چارچوب دوقطبی بودن خارج می‌کند و آن را به‌عنوان یک ویژگی ذاتی منعطف و طیفی بیان می‌کند.
 

 به عبارت بهتر ممکن است یکی از فرزندان شما نسبت به سایر خواهر و برادران خود احساسات خویش را کمتر بروز داده و در دنیای وجودی خویش غوطه‌ور گردد. در این ‌صورت کودک شما نسبت به سایر فرزندانتان درون‌ گراتر است؛ اما این مبحث به این معنی نیست که این کودک صرفاً دارای شخصیت درونگرایی است.


 در برخی موارد والدین از حالت خجالتی و شرمگین کودک خود در میان جمع عذرخواهی می‌نمایند و این ویژگی را به‌مثابه درون‌گرا بودن فرزند خود عنوان می‌کنند. درصورتی‌که این دو مقوله کاملاً باهم متمایز است.

چراکه کودک دارای شخصیت درونگرا صرفاً تنها بودن در جمع را انتخاب می‌نمایند؛ درصورتی‌که فرد کمرو از تعامل با افراد مختلف هراس دارد. کودکان و نوجوانان درون‌ گرا اصولاً دوست دارند در گوشه‌ای بنشینند و به خواندن کتاب، انجام بازی‌های فردی و یا تماشای تلویزیون مشغول باشند.

 

این کودکان اصولاً دوستان زیادی ندارند چراکه، حضور در اجتماعات و ارتباط با جمع وسیعی از کودکان و افراد مختلف برای آن‌ها استرس‌زا است. بر همین اساس در این مقاله سعی خواهیم نمود تا در مورد عوامل مختلفی که والدین و فرزندان دارای شخصیت درون‌گرا را درگیر خود کرده و با ارائه راهکارهایی به این افراد کمک کنیم تا بتوانند به‌راحتی از پیله تنهایی خود خارج‌شده و با اطرافیان خود به آسانی ارتباط برقرار کنند.
 



برون‌گراها موفق‌تر هستند با درون‌گراها؟

اگر از یک روان‌شناس خبره بپرسید که افراد دارای شخصیت برون‌گرا موفق‌تر هستند یا درونگراها؟ مطمئنا این پاسخ را دریافت خواهید نمود که مهم‌ترین ملاک موفقیت هر فرد در حیطه‌های مختلف زندگی و شغلی تابع مسیری است که فرد آن را انتخاب نموده و می‌خواهد این مسیر را طی نماید.
 برای مثال افراد از شخصیت درون‌گرا (introvert ) برخوردار هستند در مشاغلی همچون حسابداری، مدیریت فروش بسیار موفق عمل می‌کنند و به‌عنوان فروشنده یا معلم یا مسئول روابط عمومی ممکن است از موفقیت کمتری برخورد بالا باشند.
بنابراین مهم‌ترین ملاک موفقیت هر فرد در زندگی خود انتخاب مسیر درست و مطابق با ویژگی‌های شخصیتی وی است، بر همین اساس اصولاً روان‌شناسان والدینی که به جهت نگرانی از شخصیت درونگرایی احساسی فرزندان خود به مراکز مختلف روان‌شناسی و متخصصان این حوزه مراجعه می‌کنند؛ همواره توصیه می‌کنند تا فرزندان خود را تحت فشار قرار نداده و آن‌ها را برای ارتباط‌گیری با اطرافیان و حضور در جمع‌های مختلف و داشتن دوستان زیاد مجبور نکنند.

 

 افراد درون‌گرا چه ویژگی‌های رفتاری دارند؟

درون‌گرایی یک خصوصیت ذاتی شخصیتی می‌باشد، این افراد از درون انرژی می‌گیرند؛ و زمان زیادی را برای انجام کارهای انفرادی اختصاص می‌دهند. آرامش و حس رها شدن در خلوت و تنهایی برای این افراد جذابیت دارد،

  • افراد درون‌گرا مهارت شنیداری قوی دارند.
  • قبل از تصمیم‌گیری، گزینه‌ها را با دقت در نظر می‌گیرند و ابعاد مختلف مسئله را با دقت بررسی می‌کنند.
  • این افراد ترجیح می‌دهند احساسات و افکار خود را از طریق نوشتن یا هنر به اشتراک بگذارند.
 

 
از آنجایی که درون‌گرایی یک شاخصه شخصیتی است، بخشی از شخصیت شما است؛ در نتیجه یادگیری و توسعه مهارت‌های فردی شما را یاری می‌نماید تا در جمع گروهی از افراد احساس آرامش بیشتری داشته باشید، اما مهارت‌های جدید واقعاً نمی‌توانند نحوه دریافت انرژی شما را تغییر دهند.
 

 

چند راه‌کار برای تقویت تعامل افراد درون‌گرا با دیگران

افراد درون‌گرا (introvert ) در اولین برخورد با افراد غریبه توانایی برخورد برقراری ارتباط ندارند و در هنگام حضور در اجتماعات شلوغ و پرهیجان ممکن است موجب تشویش و اضطراب آن‌ها شود ولی این بدان معنا نیست که این افراد دیگر نمی‌توانند با دیگران تعامل برقرار نمایند بر همین اساس بهتر است این افراد برای تقویت روابط اجتماعی خود از روش‌های زیر استفاده نمایند.

راه‌کار اول استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اولین و بهترین کار برای شروع ارتقاء روابط اجتماعی برای افراد درون‌گرا است.

 استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ‌به خاطر ناشناس بودن افراد می‌تواند در ارتقا تعامل افراد درون‌گرا کمک شایانی نماید. چرا که در این فضا کسی شما را نمی‌شناسد و درنتیجه اضطرابتان در مواجهه با افراد کاهش‌یافته و احساس غریبگی نمی‌کنید.

راه‌کار دوم هر از گاهی از اجتماع فاصله بگیرید

اگر وارد اجتماعی شده‌اید، هر از چند گاهی از جمع فاصله بگیرید و به حیاط و یا تراس بروید. این کار به افراد درون‌گرا کمک می‌کند تا از اضطراب و تشویش رهایی یافته و آرامش ازدست‌رفته خود را بازیابند و با انرژی بیشتری دوباره در میان جمع حاضر گردند

 

راه‌کار سوم از موفقیت‌ها و تخصص خود صحبت کنید

 اگر در جمعی حاضر شده‌اید که در مورد زمینه کاری و تخصص شما صحبت می‌کنند، بیان موفقیت‌ها و تخصص‌هایی که شما از آن برخوردار هستید به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی با اطرافیانتان ارتباط برقرار نموده و با آن‌ها در مورد مباحث مختلف صحبت نمایید.

 

 راه‌کار چهارم شنونده خوبی باشید

شما برای ارتقا سطح ارتباطات و تعاملات اجتماعی خود می‌توانید به عنوان یک شنونده خوب با افراد مختلف ارتباط برقرار نمایید. 
 
برای آموزش مهارت‌های توسعه فردی، آموزش های عمومی گارنت هدیه ای است که آکادمی استعدادیابی گارنت به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده.
 

کلام پایانی

کودکان و نوجوانان درونگرا همواره از حلقه‌ای کوچک متشکل از دوستان صمیمی خود تشکیل داده‌اند و به‌شدت از خلوت و تنهایی خود محافظت می‌کنید. ارتقا توانایی تعامل افراد درون‌گرا زمان‌بر بوده و مدتی طول می‌کشد تا آن‌ها درمیان اجتماعات افراد مختلف احساس راحتی کنند.
این افراد در محل کار یا مدرسه، از صحبت کردن خودداری می‌کنند و تا زمانی که مجبور نباشد نیازی به صحبت کردن و برقراری ارتباط را احساس نخواهند کرد.
اگرچه نمی‌توان تیپ شخصیتی افراد را که یک خصیصه ذاتی است تغییر داد اما با استفاده از راه‌کارهای مختلف می‌توان مهارت‌هایی را به افراد آموخت که به کمک آن بتوانند تعاملات اجتماعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این آموزش‌ها قطعا در زمان کودکی و نوجوانی این افراد بسیار موثر تر خواهد بود.