شغل مناسب من چیست؟

شغل مناسب من چیست؟

همهٔ ما در قسمتی از زندگی‌مان درگیر انتخاب شغل می‌شویم، اغلب این دوره از اواخر نوجوانی و اوایل جوانی شروع می‌شود و جزو یکی از دغدغه‌های زندگی می‌شود. یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین دوره زندگی هر فرد انتخاب یک شغل مناسب به‌حساب می‌آید؛ چراکه اکثر افراد یک‌سوم عمرشان را درگیر شغلی هستند که انتخاب کرده‌اند. ازاین‌رو انتخابی که می‌کنیم باید مناسب با شرایط جسمی و روانی‌مان باشد تا به‌مرورزمان دچار فرسودگی نشویم و از انجام‌دادن تسک‌های مربوط به شغلمان لذت ببریم.

کم نیستند افرادی که  از شغلی که دارند راضی نیستند یا کاری که انجام می‌دهند برایشان طاقت‌فرساست؛ به همین دلیل انتخاب شغل در زندگی هرکس جزو مراحل مهمی است که اکثراً تا آخر عمر با فرد همراه است. ازاین‌رو باید در انتخاب این امر مهم گزینه‌های مهمی مثل تایپ شخصیتی، علاقه فرد، استعداد و... را در نظر بگیریم.

 

در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا متوجه شوید برای هر تایپ شخصیتی چه شغلی مناسب است و راحت‌تر بتوانید از این مرحله مهم زندگی‌تان با موفقیت عبور کنید.

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنم؟

برای شناخت این که شغل مناسبمان چیست در اولین قدم باید خودمان را بهتر بشناسیم. خودشناسی شامل شناخت شخصیت، هوش، استعداد و علایق است. برای اینکه به خودشناسی خوبی برسیم راه‌های مختلفی پیشرو داریم ولی یکی از استانداردترین و مطمئن‌ترین راه‌ها استفاده از تست‌های استعدادیابی و روان‌شناسی است.

با آزمون‌های استعدادیابی و تست‌های شخصیت شناسی می‌توانید از تمام جهات، نیازهای روحی و روانی خود را بسنجید و بر اساس آن بهترین شغل را برای آینده کاریتان انتخاب کنید. تست‌های گوناگونی در جهان وجود دارد که می‌تواند به شما در شخصیت شناسی و انتخاب مسیری شغلی‌تان کمک کند. به چند نمونه از معتبرترین آن‌‌ها، آزمون گاردنر و آزمون کلیفتون نیز اشاره کرد.

 

در ادامه باتوجه‌به مطالب گفته شده ما به شما 3 آزمون‌ها معتبر و استانداردی را معرفی می‌کنیم تا بتواند به شما در انتخاب شغل مناسبتان کمک کند و این دغدغه مهم را از دوش شما بردارد.

 شما همچنین می‌توانید در مقاله زیر با یکی دیگر از این آزمون‌ها که در وبلاگ گارنت منتشر شده است آشنا شوید.


استعدادیابی کلیفتون| ۳۴ استعداد برتر هر انسان کدامند؟


 

معرفی آزمون علایق یا رغبت سنج استرانگ

در بسیاری از نقاط دنیا برای تسهیل و کمک به انتخاب مسیر درست شغل افراد از پرسش‌نامه استرانگ استفاده می‌کنند. این پرسش‌نامه یکی از پرکاربردترین و مطمئن‌ترین پرسش‌نامه‌ها در زمینه شناخت علایق و خصوصیات شخصی خود است که به مؤسسه‌های علمی و تربیتی برای رسیدن به رشد حرفه‌ای و تسهیل هدایت شغلی دانش‌آموزان کمک زیادی کرده است. به همین منظور ضروری است که فرد علایق، رغبت‌ها، توانمندی‌ها و خصوصیات خود را بشناسد و بتواند از توانمندی‌های خود در بهترین جای ممکن استفاده کند.

این آزمون به دانش‌آموزان و دانشجویانی که درگیر هدایت تحصیلی و انتخاب شغل هستند کمک زیادی می‌کند تا با شناخت و آگاهی بیشتر درمورد توانمندی‌ها و علایق خود گزینه مناسب خود را انتخاب کنند و در مسیر شغلی زندگی خود موفق شوند.

 بر اساس این آزمون افراد یک جامعه از نظر شخصیتی و علایق به شش تیپ تقسیم می‌شوند:

واقع‌گرا یا عمل‌کننده‌ها

جستجوگرها یا متفکران

هنری‌ها یا آفرینندگان

اجتماعی‌ها یا کمک‌کنندگان

جسورها یا سرمایه‌گذاران و رهبران

قراردادی‌ها یا نگهبانان و کارمندان

 

این نکتهٔ مهم را در نظر بگیرید که در هر فردی باتوجه‌به شرایط محیطی و فرهنگی ای که در آن رشد کرده ممکن است ویژگی چند تایپ هم‌زمان وجود داشته باشد؛ ولی این اهمیت دارد که کدام ویژگی پررنگ‌تر و بارزتر است.

می‌توانید در لینک زیر در این آزمون با عنوان آزمون علایق گارنت شرکت کنید.


شرکت در آزمون


معرفی آزمون هوش چندگانه گاردنر

یک آزمون بسیار جالب برای سنجش و بررسی استعداد و توانایی‌های ما آزمون هوش چندگانه گاردنر است که در بسیاری از مؤسسه‌ها در زمینهٔ انتخاب شغل مناسب کاربرد دارد. این آزمون هشت مؤلفه مهم را در هر فرد می‌سنجد و کمک می‌کند هر فرد آزمون دهنده راحت‌تر خصوصیات شخصی خود را بشناسد و درنتیجه انتخاب درست و بهتری داشته باشد.

در این آزمون برای سنجش توانمندی‌ها، استعداد و خصوصیات شخصی هر فرد، ضریب هوشی را در هشت بخش اندازه می‌گیرد:

هوش تصویری -فضایی

هوش کلامی - زبانی

هوش منطقی - ریاضی

هوش بدنی - جنبشی

هوش موسیقایی

هوش درون‌فردی 

هوش برون فردی

هوش طبیعت‌گرا

آزمون هوش گاردنر با بررسی و تشخیص میزان هر یک از هوش‌ها در هر فرد به ما می‌گوید که در چه زمینه‌ای استعداد بیشتری داریم و در کدام زمینه می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم. 

 

بیشترین نمره در هر هوش ۵۰ است و پس از اتمام آزمون می‌توانیم با مقایسه نمره‌های به‌دست‌آمده زمینه استعداد و توانمندی خود را بسنجیم.

 

بازه سنجش نمره‌ها به این صورت است:

 

کمتر از نمره ۲۰: پایین

۲۰ تا ۳۰: متوسط

۳۰ تا ۴۰: خوب

۴۰ تا ۴۵: زیاد

۴۵ تا ۵۰: خیلی زیاد

 

این نکته مهم را فراموش نکنید که به اعتقاد گاردنر که ابداع‌کنندهٔ این آزمون کاربردی است، پایین‌بودن نمره در هر هوش به معنی پایین ماندن آن تا آخر عمر نیست و می‌توان با آموزش درست و تمرین کاربردی در آن زمینه نمره و عملکرد هوش را افزایش دهیم.

 

 شما می‌توانید در آکادمی گارنت در این آزمون با عنوان آزمون هوش و استعداد گارنت شرکت کنید.

 

آزمون رفتارشناسی دیسک (DISC)

 یکی از آزمون‌هایی که در اکثر نقاط جهان از سازمان‌های معتبر و معروف جهانی گرفته تا سازمان‌های غیرانتفاعی که  از آن استفاده می‌کنند و تعریف شده و شناخته شده است آزمون رفتارشناسی دیسک است که توسط ویلیام مولتون مارستون تنظیم شده است. در این آزمون به توضیح این نکته می‌پردازند که انسان‌ها هیجانات خود را با ۴ رفتار بروز می‌دهند. برای توصیف این چهار رفتار از چهار مؤلفه که با حروف انگلیسی D  و I و S و C آغاز می‌شوند  به همین علت آن را تست DISC  می‌نامند که شامل:

 

(D) Dominance: سلطه‌جویی یا برتری‌طلبی

 

Influenc (I): تأثیرگذاری یا نفوذ 

 

Stadiness (S): باثبات

 

Conscientious (C): وظیفه‌شناسی یا وجدان کاری

 

همان‌طور که تاکنون گفته شد آزمون دیسک ابعاد و سبک رفتاری هر فرد را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد افراد الگوی رفتار هیجانی خود را که بر اساس احساسی است که نسبت به خود و محیطشان دارند، چگونه انتخاب می‌کنند. این آزمون به افراد کمک می‌کند تا در محیط کاری خود روابط اثربخش و قوی‌تری داشته باشند و از زمانی که کار می‌کنند لذت ببرند و کمتر خسته شوند. ویژگی‌های متعددی افراد را ترغیب به انجام این آزمون می‌کند، اما دلایلی که در اکثر افراد آزمون دهنده مشاهده شده است افزایش خودآگاهی، پیشرفت در کار گروهی، سازنده‌تر کردن مشکلات و تقویت مهارت‌ها است.

مدل رفتاری آزمون دیسک شامل 16 الگو است که عبارت‌اند از:

 

16 الگو  رفتاری آزمون دیسک

 

به این نکته دقت کنید که انجام این آزمون به همهٔ افراد کمک می‌کند که هم خودشان را در شرایط مختلف بهتر بشناسند هم در روابطشان با افراد دچار تعارضات کمتری شوند.

 

شما می‌توانید در گارنت در آزمون رفتارشناسی گارنت شرکت کنید وسبک رفتاری DISC خود را بسنجید.

ثبت نام در گارنت

نتیجه‌گیری گارنت

بر مبنای توضیحات ارائه شده در این مقاله شما به شناخت نسبی ای از آنچه که لازم است برای پیداکردن شغل مناسب انجام دهید، رسیده‌اید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که هر سه آزمون معرفی شده در این مقاله را انجام دهید و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده شغل مناسب خود را پیدا کنید.