قصه‌پرداز: ثبت نام در مسترکلاس قصه‌نویسی با ایرج طهماسب

قصه‌پرداز: ثبت نام در مسترکلاس قصه‌نویسی با ایرج طهماسب

گارنت برای اولین بار برگزار می‌کند: مسترکلاس قصه‌نویسیِ «قصه‌پرداز» با ایرج طهماسب به صورت حضوری برگزار خواهد شد. برای مطالعه بیشتر و اطلاع از نحوه ثبت نام، ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

قصه‌ها خاطرات تکرارنشدنیِ دوران کودکی‌مان هستند؛ یادآورِ وقت‌هایی که دور کرسی یا آتش حلقه می‌زدیم و بزرگ‌ترها برایمان روایت‌های خارق‌العادهٔ گذشته را تعریف می‌کردند. رفته رفته با آمدن رادیو و تلویزیون، این سنت کمرنگ‌ شد، اما هنوز که هنوزه بچه‌ها با قصه، خوابیدن را بیشتر دوست دارند. «قصه‌نویسی» و «قصه‌گویی» برای انتقال فرهنگ، هویت و افسانه‌های ایرانی، دو مهارت مهم به شمار می‌روند.

 

واژه قصه برای ما یک صحنه دیگر را نیز تداعی می‌کند، زمانی که یکی از قشنگی‌های نوروز، پخش کلاه قرمزی و شوقِ دیدن این برنامه از تلویزیون بود. آن وقت‌ها جناب ایرج طهماسب در پایان هر قسمت، با آن صدای آرام و تکرارنشدنی، بچه‌ها را دور هم جمع می‌کرد تا برایشان قصه تعریف کند.

 

هر چند که خاطرات شیرین گذشته تکرار نمی‌شود و گذشتگان نیز برنمی‌گردند، اما گارنت برای اولین بار در ایران، قرار است تا هنر دلنشین «قصه‌نویسی» را از طریق یک مسترکلاس آموزشی «دو روزه» و با استاد «ایرج طهماسب»، به تمام دوستداران انتقال دهد. مسترکلاس قصه‌نویسی «قصه‌پرداز» یک دوره آموزشی جامع حضوری است که در پلتفرم گارنت برگزار می‌شود. در این مسترکلاس، از صفر تا صد مهارتِ قصه نویسی و نحوه روایت قصه در یک نوشته منسجم و ماندگار، آموزش داده می‌شود.

 

لینک ثبت نام در دوره

 

همه چیز درباره قصه و نحوه روایت آن

 

قصه‌ها وقایع غیرتجربی و خارق‌العاده‌ای هستند که به صورت شفاهی روایت می‌شوند. هر قصه روایتی ماندگار است که یک بار در ذهن تجربه شده و جنبه حقیقی پیدا کرده، هر چند که تا به حال در دنیای واقع اتفاق نیفتاده است. قصه‌ها به قدری جزئی تعریف می‌شوند که شنونده در ذهن خود به آن جنبه «واقعی» می‌دهد و تمام آن را در خیالش به تصویر می‌کشد.

 

قصه‌‌ها ترکیبی از افسانه و حقیقت هستند، روایت‌هایی که تا به حال تجربه نشده‌اند اما حاصل ترکیب «خیال» و «تجربه» به حساب می‌آيند. قصه‌ها واقعی نیستند، اما هر قصه از یک واقعیت غیرقابل انکار گرفته شده است. در قصه‌ تکیه بر شخصیت‌ نیست، بلکه «حوادث و وقایع» قصه را می‌سازند.

 

تفاوت قصه و داستان

 

هر چند که گاهی واژه قصه و داستان به جای یکدیگر به کار می‌روند، اما تفاوت‌های مهمی میان این دو اثر روایی وجود دارد. برخی از تفاوت‌های مهم داستان و قصه، موارد زیر هستند:

 

· شخصیت‌های قصه معمولا کمتر دستخوش تغییر می‌شوند و تمرکز بر تغییرات داستانی و روایی است. در حالی که در داستان‌ها، شخصیت‌ها نقش مهمی و متغیری دارند و بر اثر حوادث داستان تغییر می‌کنند.

· شخصیت‌های قصه یا کاملا سفید بوده یا سیاه، ولی شخصیت‌های داستان خاکستری هستند. 

· قصه‌‌ها ساختمان ادبی ساده‌تری دارند، کلی هستند و در یک چهارچوب مشخص و محدود نوشته می‌شوند. با این حال، داستان‌ها ساختار پیچیده‌تری دارند و نویسنده حق دارد تا جایی که می‌خواهد به جزئيات بپردازد.

·  نحوه روایت قصه به صورت شفاهی است؛ در حالی که داستان‌ها ماهیت کتبی دارند.

·  قصه‌ها به زمان یا مکان خاصی تعلق ندارند؛ اما در داستان‌ها، زمان و مکان دو عنصر مهم به شمار می‌روند.

 

«قصه‌پرداز»؛ خلق جهانِ قصه با ایرج طهماسب

 

«قصه‌پرداز» با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ قصه‌نویسی و روایت قصه به اجرا درمی‌آید. «قصه‌پرداز» یک مسترکلاس ساده نیست، یک هدف مهم و تاثیرگذار است برای تمام کسانی که اهل «قصه» و «روایت» هستند و با آن بزرگ شدند. بسیاری از تجربه‌های نیاکان ما از طریق قصه به جا گذاشته شده است. استادِ همراه ما که بخش مهمی از دانش و تجربه چندین ساله خود را به ما انتقال خواهد داد، جناب «ایرج طهماسب» است.

 

درباره ایرج طهماسب

 

ایرج طهماسب مجری، نویسنده، عروسک‌گردان، صداپیشه، کارگردان، شاعر، مدرس و فیلمنامه‌نویس ایرانی بوده که بخش زیادی از خاطرات کودکان ایران را با خلق ماندگارترین شخصیت‌های عروسکی، تشکیل داده است. ایرج طهماسب از رشتهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و فعالیت اصلی خود را از دههٔ شصت به عنوان مجری و برنامه‌ساز آغاز کرد.

 

ایرج طهماسب

 

ایرج طهماسب در پروژهٔ «مدرسه موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند به عنوان عروسک‌گردان و صداپیشه و در پروژهٔ «خونهٔ مادربزرگه» نیز نقش داشت. علاوه بر آن، کارگردانی و نویسندگی فیلم‌هایی مثل «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «یکی بود یکی نبود»،‌ «دختر شیرینی‌فروش»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «زیر درخت هلو»، «عینک دودی» و «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» را نیز برعهده داشت.

 

ایرج طهماسب خالق یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های عروسکی تاریخ، یعنی کلاه قرمزی است. اولین حضور شخصیت «کلاه قرمزی» در برنامهٔ «صندوق پست» اتفاق افتاد که او در آن به عنوان مجری فعالیت می‌کرد. تولید کلاه قرمزی به عنوان یک برنامهٔ محبوب از سال‌های ۸۱ تا ۹۷ ادامه یافت. پس از آن، آخرین برنامهٔ او به نام «مهمانی» از سال ۱۴۰۱ تولید شد. کتاب «سه قصه»، اولین و تنها اثر کتبی منتشرشده از این هنرمند است.

 

زمان برگزاری «قصه‌پرداز»

 

اولین مسترکلاس قصه‌نویسیِ گارنت با ایرج طهماسب در تاریخ زیر به صورت حضوری برگزار می‌شود:

 

جلسه

تاریخ

اول

۲۲ شهریور

دوم

۲۳ شهریور

 

نحوه ثبت نام در مسترکلاس «قصه‌پرداز»

 

برای ثبت نام در مسترکلاس قصه‌نویسی «قصه‌پرداز» با استاد ایرج طهماسب، وارد لینک زیر شوید و مطابق دستورالعمل، ثبت نام خود را انجام دهید:

 

لینک ثبت نام در دوره

برچسب ها: