آموزش نگارش خلاق با مسترکلاس‌های گارنت

آموزش نگارش خلاق با مسترکلاس‌های گارنت

نویسندگی خلاق یا crative writing نوعی تکنیک برای تولید محتوا و نویسندگی است. مهارتی که به شما کمک می‌کند تا متون جذاب و متفاوتی را بنویسید. متنی که از دیگر رقبا مجزا شده و به یک اثر ماندگار در ذهن مخاطب تبدیل شود. در این مطلب از گارنت، اصول و چیستی نویسندگی خلاق را بیان کرده و سپس دوره‌های آموزش نگارش خلاق گارنت را معرفی خواهیم کرد.

هرکس که سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد، به احتمال زیاد از پسِ نگارش متن نیز برمی‌آید. اما آیا همه می‌توانند «خوب» یا «جذاب» بنویسند؟ آیا شما برای خواندن هر متنی ترغیب می‌شوید؟ چه چیزی سبب می‌شود تا مطالعه‌ی متن فعلی را به خواندن دیگر متون ترجیح دهید؟ این همان چیزی است که متن انتخابی شما را به عنوان یک «متن خوب» یا «متن جذاب» متمایز کرده است.

بدون شک به عنوان یک نویسنده، دوست داریم تا متن جذاب بنویسیم. متن جذاب به معنای مخاطب بیش‌تر و تأثیرگذاری بالاتر روی مخاطب خواهد بود. متن جذاب می‌تواند خود را در میان صدها متن دیگر از رقبا، متمایز و برجسته سازد. 

مطالب مرتبط:

آموزش نویسندگی مقدماتی: چگونه شروع به نوشتن کنیم؟

توجه داشته باشید که تمام متون از کلمه درست شده‌اند. پس چه چیزی در آن‌ها متفاوت است؟ درست است! این انتخاب نوع واژگان، لحن و حتی چینش کلمات در کنار هم می‌تواند آثار متفاوتی بسازد. در حقیقت باید گفت که اصول متفاوتی برای ساخت متون وجود دارد. پس اگر انواع اصول نگارش متن را بدانیم، قادر به نوشتن متن‌های دلخواه خود خواهیم بود. در ادامه با نگارش خلاق و نحوهٔ رسیدن به آن، بیشتر توضیح خواهیم داد.

نگارش خلاق با گارنت

دربارهٔ نویسندگی خلاق

آن‌چه یک نویسنده در اختیار دارد «واژه‌ها» هستند. مانند یک آهنگساز که «نت‌ها» و صداهای مختلف را در اختیار دارد و با چینش صداها درکنار هم و ترکیب متفاوت، دست به خلق آهنگ‌های متفاوت می‌زند؛ نویسنده نیز با چینش واژگان در کنار هم با ترکیب‌های مختلف، می‌تواند متون متفاوتی ایجاد کند.

یک آهنگساز، یک نویسنده، یک مجسمه‌ساز، یک نقاش و غیره، دو مرحله‌ی مهم در خلق آثار خود دارند. یکی یادگیری اصول اصلی کار که برای آهنگساز، مبانی موسیقی و صداها، برای مجسمه‌ساز، کار با مواد مجسمه‌سازی و تراش آن، برای نقاش کار با رنگ‌ها و تکنیک‌های نقاشی و نهایتاً برای نویسنده کار با اصول نگارشی و واژگان خواهد بود. اصل دوم، خلاقیت است که باید از وجود و مغز هنرمند حاصل شود. بدون هریک از این دو اصول، اثر به‌دست آمده، ارزشی نخواهد داشت.

به زبان خیلی ساده، اگر آموزش نویسندگی خلاق را دنبال کنید،‌ قادر به نوشتن متونی خلاقانه و خاص خواهید بود. متونی که خارج از کلیشه‌های رایج نوشته می‌شوند و بی‌شک خواندن آن برای مخاطبین، بسیار جذاب‌تر و دل‌چسب‌تر خواهد بود. این نوشته‌ها به‌خوبی از تصویرسازی استفاده کرده و احساسات مورد نظر را در قالب کلمات، بیان خواهند کرد.

پیش‌نیازهای نگارش خلاق

نکته این‌جاست که نویسنده باید کلمات را طوری بتراشد و به هم پیوند زند، که یک متن خاص و خلاقانه را خلق کند. اینجا دقیقاً همان‌جایی است که صحبت از نگارش خلاق به میان خواهد آمد. نگارشی که کمک می‌کند تا متن شما ماندگار شود. 

برای این‌که بتوانیم خلاقانه‌تر بنویسیم، باید آموزش نگارش خلاق را دنبال کنیم. در این آموزش‌ها یاد می‌گیریم که چطور می‌توانیم یک سبک متفاوت نگارشی ایجاد کرده و با بازی کردن با واژگان مورد نظرمان، متنی را بنویسیم که پیش از آن جایی ننوشته‌اند.

آرام کردن ذهن

پیش از هرچیز برای نگارش خلاق و هر نوع نگارش دیگری، شما به یک ذهن آرام نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید با گوش دادن به موزیک ملایم، انجام مدیتیشن و ورزش، استراحت کافی و …، ذهن خود را از دغدغه‌های روزمره خالی کنید. ذهن خالی و آرام، ایده‌های بهتر و خلاقانه‌ای‌تری را بروز می‌دهد.

زمانی که ذهنتان آرام گرفت، به موضوع پیش رو فکر کنید. سعی کنید تجربیات مشابه را به‌خاطر آورید. آیا خاطره‌ای دارید که بتواند برای جذب مخاطب در آن متن، کاربرد داشته باشد؟ خاطره را کمی در ذهن پرورش دهید. به آن فکر کنید و اجازه دهید تا افکار مبالغه آمیز و خیالات نیز در آن حضور داشته باشند.

ایجاد خلاقیت در ذهن

نخستین گام برای رسیدن به خلاقیت، آن است که ذهن خود را آزاد کنید. هرچقدر ذهن شما آزادتر باشد، فرصت بیش‌تری برای ایده‌پردازی دارد. شما باید به ذهن خود اجازه دهید تا بی‌قید و شرط پرسه بزند. وقتی ذهن آزاد باشد، می‌تواند در ورای چهارچوب‌های ترسیم شده، فکر کرده و به تصویرسازی‌های مختلف بپردازد.

آن‌چه در خلاقیت ذهن برای یک نویسنده رخ می‌دهد، تصویرهایی است که در ذهن آزاد او تجسم شده و با مهارت‌های نوشتاری بر روی کاغذ ترسیم خواهند شد. در واقع نویسنده با مهارت نوشتن خود، تصویر را در قالب کلمات بیان می‌کند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که شما باید همیشه بستری برای ثبت خلاقیت‌ها و ایده‌های ناگهانی خود داشته باشید. برنامه‌ی یادداشت تلفن همراه، یک کاغذ و قلم، یک رکوردر صوتی و غیره همیشه همراهتان باشد تا اگر ایده‌ی نابی به ذهنتان رسید، آن را بلافاصله و با جزئیات کامل ثبت کنید.

شناخت مخاطب

از اصول پایه‌ای برای نگارش خلاق، شناخت مخاطب است. شما باید مخاطبتان را بشناسید. مثلاً اگر یک رمان عاشقانه می‌نویسید، احتمالاً کسی خریدار رمان شماست که به احساسات عاشقانه اهمیت می‌دهد. یا یک رمان غم‌انگیز و تلخ برای افرادی جذاب است که به این محیط داستانی علاقه‌مند باشند. 

شناخت مخاطب کمک می‌کند تا شما بتوانید محتوایی درخور و متناسب برای آن‌ها بنویسید. متن شما باید متناسب با سطح درک و علاقه‌مندی طیف مخاطبین خاص باشد. حتی نوع واژگان انتخابی نیز در هر رده‌ی مخاطب، متفاوت است. از سوی دیگر، در هنگام ارزیابی متن، شناخت مخاطبین به شما کمک خواهد کرد تا ارزیابی دقیق‌تری را انجام دهید.

الهام گرفتن

اگر اهل مطالعه باشید، می‌توانید از آن‌چه خوانده‌اید برای تولید متن دلخواه خودتان نیز الهام بگیرید. این الهام گرفتن می‌تواند از یک داستان، یک حادثه و حتی یک رویداد در زندگی شخصی خودتان نیز باشد. شما با الهام گرفتن می‌توانید محتوای خلاقانه‌ای بنویسید. 

الهام گرفتن در نگارش خلاق

اگر هیچ ایده‌ای به ذهنتان خطور نمی‌کند، سری به اینترنت بزنید. رقبای خود را شناسایی کنید. مطالب آن‌ها را بخوانید. شما می‌توانید از آن‌ها الهام گرفته و به خلق محتوا بپردازید. البته الهام گرفتن را هرگز با کپی برداری اشتباه نکنید!

خیال پردازی

خیال‌پردازی یکی از عناصر جدانشدنی در نگارش خلاق است. همان‌طور که پیش‌تر شرح دادیم، در نویسندگی خلاق شما به ذهن خود آزادی می‌دهید تا بتواند تصویرسازی دلخواه از یک موضوع را انجام دهد. بنابراین در هنگام ترسیم این تصویر با کلمات، شما متن خود را به چاشنی خیال‌پردازی و عناصر غیر واقعی نیز می‌آمیزید. بدین ترتیب شما متن خود را به‌شیوه‌ای داستان‌گونه و آمیخته بر خیالات خود، می‌نویسید.

نوشته‌ی خلاقانه، برخلاف نوشته‌های معمول، به طرزی داستان‌گونه بیان می‌شود. بنابراین شما یک محیط، یک روایت و حتی یک شخصیت خاص را توصیف می‌کنید. در این بین همه چیز واقعی نیست. مثلاً من برای توصیف یک پیرزن خوش‌قلب و مهربان، ممکن است تصویری از یک نماز شب او را بیان کنم. در حالی که پیرزن در واقعیت نماز شب نخواند!

البته ذکر این نکته را الزامی می‌دانیم که خیال‌پردازی‌ها، تنها در جهت فضاسازی طبیعی و انتقال صحیح احساسات به مخاطبین انجام می‌گیرد و نباید خواننده را از موضوع اصلی متن دور سازد. از سوی دیگر، نبودِ این خیالات، احساسات متن را تضعیف می‌کند.

اهمیت نگارش خلاق

شاید برایتان سؤال باشد که اصلاً چرا باید به آموزش نویسندگی خلاق بپردازیم؟ مگر نمی‌شود خیلی ساده و با اصول نگارشی، متن دلخواهمان را بنویسیم؟ پاسخ این سؤال را در «بهتر شدن متن»، «ماندگاری اثر» و «جذابیت محتوا» می‌توان جست‌وجو کرد.

به عنوان یک نویسنده، دوست داریم تا اثری ماندگار و پرمخاطب داشته باشیم. نوشته‌ای که در ذهن مخاطبمان رسوخ کند. نوشته‌ای که همه به خواندن آن علاقه‌مند شوند و نهایتاً اثری که رشد نوشته‌هایمان را نشان دهد. برای چنین اثری، ما باید خلاقیت را یاد بگیریم. هرچقد آثارمان با خلاقیت بهتر ترکیب شوند، ماندگارتر و موفق‌تر خواهند بود.

اهمیت نگارش خلاق

کاربردهای نویسندگی خلاق

نوشته‌های خلاقانه به جهت ماهیتی که دارند، برای متون علمی، پژوهشی و آکادمیک به کار گرفته نخواهند شد. محیط داستان گونه و خیالی این متون، آن را برای کاربردهایی مانند رمان‌نویسی، نمایش‌نامه نویسی، فیلم‌نامه نویسی، شعر، نوشتن خاطرات و چنین مواردی ایده‌آل می‌کند.

البته محتوانویسی برای وب‌سایت‌ها و ارتقا در موتور جست‌وجوی گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی شما بتوانید محتوای جذاب بنویسید، شانس دیده شدن در اینترنت نیز بالا رفته و منجر به بهبود رتبه‌ی وب سایت و سئوی آن خواهد شد.

آموزش نگارش خلاق با مستر کلاس‌های گارنت

در این مطلب شما را با نگارش خلاق آشنا کردیم. ملاحظه کردید که این متد می‌تواند متن جذاب‌تر و بهتری را برای مخاطبین ایجاد کند. برای این کار، شما نیاز دارید تا اصول نگارش خلاق را بدانید. در متن مقاله، تعدادی از اصول و بایدها آورده شد. برای یادگیری کامل این تکنیک، شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی نویسندگی خلاق استفاده کنید.

یکی از برترین دوره‌های آموزشی در جهت ارتقای مهارت نگارش خلاق، کلاس‌های برگزار شده توسط پلتفرم گارنت است. دوره‌ی آموزش نگارش خلاق ویژه‌ی افرادی است که دوست دارند مهارت‌های نویسندگی خود را بهبود دهند، متفاوت بنویسند و آثاری ماندگار را در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود داشته باشند.

 

برچسب ها: