هوش ریاضی منطقی چیست؟ چطور آن را تقویت کنیم؟

هوش ریاضی منطقی چیست؟ چطور آن را تقویت کنیم؟

تا حالا به طور عمیق به صفت «باهوش» فکر کرده‌اید؟ چه چیزی باعث می‌شود این صفت را به یک فرد نسبت دهیم؟ باهوش بودن به چه چیزهایی بستگی دارد؟ تمام این موارد سؤال‌هایی هستند که ممکن است ذهن انسان را درگیر کند. هوش در انسان انواع مختلفی دارد. با توجه به منحصر به فرد بودن انسان‌ها، این هوش‌های چندگانه در افراد مختلف نیز میزان‌های متفاوتی دارد. هوش منطقی ریاضی یا Logical Mathematical Intelligence یکی از اصلی‌ترین انواع آن است که معمولاً زمان حل کردن یک مسئله به کمک انسان می‌آید. در واقع شما زمانی که به یک موضوع فکر می‌کنید یا برای حل کردن یک مسئله به دنبال بهترین راه‌حل هستید از هوش منطقی ریاضی خود استفاده می‌کنید. هوش منطقی ریاضی گاردنر که در نظریه هوش‌های چندگانه این پژوهشگر معروف معرفی شد در افراد مختلف به میزان متفاوتی وجود دارد. اما راه‌های مختلفی برای تقویت آن نیز وجود خواهد داشت. در ادامه این مقاله به بررسی تمام این موارد خواهیم پرداخت.

هوش منطقی ریاضی چیست؟

معمولاً زمانی که صحبت از باهوش بودن یک نفر می‌شود، منظور همان هوش منطقی ریاضی فرد است. در واقع شما برای اینکه بدانید فرد باهوشی هستید یا خیر، باید میزان هوش منطقی ریاضی خود را بررسی کنید. حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که این هوش منطقی از کجا و چگونه شکل گرفت.

هاوارد گاردنر به عنوان یکی از معروف‌ترین پژوهشگران در زمینه هوش و استعداد برای اولین بار هوش‌های هشت‌گانه را معرفی کرد. این دسته بندی تا کنون به عنوان جامع‌ترین دسته بندی برای هوش انسان بوده است. یکی از این هوش‌های هشت‌گانه هوش منطقی ریاضی است که به افراد برای تفکر و حل مشکلات و مسائل مختلف کمک می‌کند. در واقع شما وقتی برای پیدا کردن یک راه حل فکر می‌کنید، در حال استفاده از هوش منطقی خود هستید. 

هوش منطقی ریاضی را می‌توان به عنوان توانایی ذهن افراد برای تفکرات منطقی و حل مسائل معرفی کرد. این نوع هوش وابستگی زیادی به توانایی کلامی افراد ندارد. به عبارتی ممکن است شما طی یک فرایند پیچیده در ذهن خود یک موضوع را بررسی کنید و راه حل آن را کشف کنید و تمام این مراحل قبل از توضیح دادن آن اتفاق بیفتد.

قبل از اینکه هاوارد گاردنر نظریه هوش‌های چندگانه را ارائه دهد از هوش منطقی به عنوان هوش خام و اصلی‌ترین جنبه هوش یاد می‌شد. هوش منطقی ریاضی دارای ویژگی‌های خاصی است که شامل موارد زیر می‌شود:

استدلال عینی (تجزیه کلیت یک چیز به اجزا تشکیل دهنده آن)

استدلال خطی (یافتن نظم و ترتیب در جهان)

رابطه عِلی (یافتن علت و معلول)

استدلال انتزاعی (استفاده از نمادها برای توضیح ایده‌ها)

عملیات پیچیده (استفاده از الگوریتم‌های پیچیده برای حل مسائل)

چگونه تشخیص دهیم فردی هوش منطقی ریاضی  بالایی دارد؟

شاید این موضوع ذهن انسان را درگیر کند که چطور میزان هوش منطقی ریاضی افراد را تشخیص دهیم؟ در راستای پاسخ به این سؤال خوب است بدانید که تست‌ها و آزمون‌های مختلف زیادی در این زمینه وجود دارد که نتیجه آن میزان نسبی هوش منطقی یک فرد را مشخص می‌کند. اما به طور کلی افرادی که از هوش منطقی ریاضی زیادی برخوردار هستند ویژگی‌های خاصی دارند. برای مثال این افراد معمولا عاشق فکر کردن به موضوعات مختلفی هستند و دائما سؤال‌های مختلف و گهگاه عجیبی در ذهنشان شکل می‌گیرد. 

 

 

افرادی که هوش منطقی زیادی دارند توانایی حل کردن مسائل ریاضی سخت را دارند و قوانین ریاضی را در مدت زمان کمتری یاد می‌گیرند. همچنین اگر دقت کرده باشید این گونه افراد معمولا به موضوعات علمی علاقه زیادی دارند. برای مثال اگر چند فیلم مختلف با موضوعات متفاوت به آن‌ها معرفی کنید، احتمال زیادی وجود دارد که فیلمی که موضوع علمی دارد را انتخاب کنند.

افرادی که از هوش منطقی ریاضی زیادی برخوردار هستند اصولا افراد منظمی هستند و علاقه دارند تا تمام وسایل خود را دسته بندی کنند. اگر وارد اتاق این افراد شوید احتمالا با فضایی منظم مواجه می‌شوید. ضمن اینکه این افراد تا حد زیادی به قوانین و مقررات پایبند هستند و اگر کمی با آنها صمیمی شوید متوجه خواهید شد که حتی برای زندگی خود نیز قوانین خاصی وضع کرده‌اند. برای مثال ممکن است برای خواب، غذا خوردن یا حتی فیلم دیدن خود ساعت مشخصی در نظر گرفته باشند.

شغل‌های مناسب برای افراد با هوش منطقی ریاضی بالا چیست؟

احتمالا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که خود را جای فرد دیگری تصور می‌کنید و در ذهن خود به سختی شغل آن فرد فکر می‌کنید. در صورتی که ممکن است آن فرد از شغل خود لذت ببرد ولی برای شما آزاردهنده باشد. این موضوع دقیقا به هوش‌های چندگانه بستگی دارد. اگر فردی هستید که هوش منطقی ریاضی زیادی دارید، ممکن است شغل‌هایی مثل معماری، عکاسی، طراحی و ... برای شما آزاردهنده باشد. اما در مقابل از شغل‌های دیگری که مناسب شخصیت و ذهن شما است لذت ببرید. این مشاغل عبارت‌اند از:

برنامه نویسی

مهندسی

فیزیکدان

شیمی‌دان

حسابداری

پژوهشگری

سرمایه گذاری

تحلیل گر

داروسازی

تدریس ریاضی

برنامه ریزی مالی


مقاله مرتبط: شغل مناسب من چیست؟


چگونه هوش منطقی ریاضی خود را تقویت کنیم؟

بخش زیادی از نسبت هوش‌های چندگانه در افراد مختلف به صورت اکتسابی است. اما با این حال راه‌هایی برای تقویت این هوش‌ها در افراد وجود دارد. حتی شما به عنوان فردی باهوش، می‌توانید با انجام برخی از کارها توانایی خود را از آنچه هست بیشتر کنید. برای مثال می‌توانید یادگیری یک کار تخصصی مثل برنامه نویسی کامپیوتر را شروع کنید.

همچنین در برخی مواقع می‌توانید موضوعاتی که در آن مهارت دارید را به دیگران آموزش دهید. در واقع آموزش به افراد دیگر توانایی ذهنی و هوش منطقی ریاضی شما را تقویت می‌کند. علاوه بر این یکی دیگر از راه‌های تقویت هوش منطقی، کتاب خواندن است. برای این کار بهتر است مطالعه کتاب‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت را امتحان کنید. ضمن اینکه یادگیری زبان‌های دیگر نیز تا حد زیادی می‌تواند به تقویت هوش منطقی ریاضی شما کمک کند.

ثبت نام در گارنت

سخن آخر گارنِت

هوش منطقی ریاضی به عنوان یکی از هوش‌های چندگانه معرفی شده در نظریه هاوارد گاردنر در افرادی که به موضوعات علمی، مسائل ریاضی، تحلیل و بررسی مشکلات و ... علاقه دارند به شدت مشاهده می‌شود. همان‌طور که مشاهده کردید تشخیص اینکه شما بیشتر از همه دارای چه نوع هوشی هستید، کمک زیادی به بهتر شدن شرایط زندگی شما خواهد کرد. در واقع از این طریق شما متوجه علایق و استعدادهای خود خواهید شد و در راستای آن می‌توانید شغل مناسب خود را نیز پیدا کنید.