رفتارشناسی آدم‌های موفق: شناخت ویژگی‌های انسان‌های موفق

رفتارشناسی آدم‌های موفق: شناخت ویژگی‌های انسان‌های موفق

یکی از روش‌های موفقیت، الگوبرداری از رفتار و ویژگی‌های شخصیتی انسان‌هایی است که به جایگاه مورد نظر ما دست یافته‌اند. کسی که در جایگاه دلخواه ما قرار گرفته است، مسیری را طی نموده که می‌تواند برای ما نیز مفید باشد. در این مطلب از مجله‌ی استعدادیابی گارنت، به رفتار شناسی آدم‌های موفق پرداخته‌ایم. ویژگی‌های بارزی که در این افراد دیده می‌شود و آن‌ها را به این جایگاه ترفیع داده است.

چرا رفتار شناسی آدم‌های موفق اهمیت دارد؟

شاید برایتان این سؤال ایجاد شده باشد که اصلاً چرا باید رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی انسان‌های موفق را بشناسیم. در این‌جا با جواب مناسب روبه‌رو می‌شوید. 

عمر ما محدود است و فرصت برای یافتن یک مسیر برای رسیدن به موفقیت، بسیار کوتاه‌تر از آن چیزی است که بخواهیم به روش تجربه و آزمون پیش برویم. این‌جاست که استفاده از تجربیات دیگران برایمان سودمند خواهد بود. وقتی کسی مسیری منتهی به موفقیت را طی کرده است، می‌تواند تا حدودی تجربیات مهم و ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دهد. به همین دلیل است که الگوبرداری از چنین انسان‌هایی، می‌تواند مسیر موفقیت شما را کوتاه‌تر و هموارتر سازد.

رفتارشناسی افراد موفق

چه افرادی موفق هستند؟

برای رفتار شناسی افراد موفق، شما باید ابتدا انسان‌های موفق را بشناسید. ما در این‌جا هیچ فرد خاصی را به شما معرفی نمی‌کنیم. این بستگی به خودتان دارد! اگر هدف شما پیشرفت در یک رشته و زمینه‌ی ورزشی است؛ ممکن است فلان ورزشکار قدرتمند تاریخ را به‌عنوان فرد موفق بشناسید. یک نفر دیگر، ممکن است فرد ثروتمند را به‌عنوان فرد موفق بشناسد.

در یک بیان کلی می‌توان گفت که فرد موفق، جایگاهی دارد که شما آرزویش را دارید. یا حداقل جایگاه فرد موفق، بخشی از مسیر و آرزوهای شما خواهد بود. با چنین تعریفی، شما می‌توانید افراد موفق مورد نظرتان را پیدا کنید.

افراد موفق، منفی‌نگر نیستند

منفی نگر بودن را نمی‌توان یک ویژگی مطلقاً بد تلقی کرد. با این حال در بیش‌تر موارد، نگرش منفی مانع از رشد و پیشرفت شما می‌شود. اگر به زندگی افراد موفق نگاه کنید، کم‌تر با پدیده‌ی نگرش منفی آشنا خواهید شد. این افراد وقتی مسیری را به سوی هدف خود می‌چینند، یقین دارند که به موفقیت نیز خواهند رسید. این نگرش مثبت، سبب جذب موفقیت می‌شود.

شکرگذاری سبب موفقیت می‌شود

یکی از گزینه‌های مهم در عادت افراد موفق، شکرگذاری بابت چیزی است که دارند. آن‌ها داشته‌هایشان را به‌خوبی می‌بینند. افرادی که مدام از نداشته‌ها شاکی هستند،‌ هرگز به موفقیت دست نخواهند یافت. ناگفته نماند که تمرینات شکرگذاری به این افراد کمک می‌کند تا به شادی بیش‌تر و احساس خوب برای انجام کارها برسند.

افراد موفق، خیال پرداز هستند

یکی از ویژگی‌های بارز دیگر در افراد موفق، قدرت خیال‌پردازی آن‌ها است. آن‌ها هیچ مانعی را در ذهن خود نمی‌سازند. آن‌ها همه‌چیز را آن‌طور که می‌خواهند ببینند و دریافت کنند، تجسم خواهند کرد. رویاپردازی و خیال پردازی در این افراد باعث می‌شود که همیشه امیدوار بوده و به آینده‌ی خود نگرش مثبتی داشته باشند.

سخت کوشی ویژگی بارز افراد موفق است

افرادی به موفقیت می‌رسند که لحظه‌ای از تلاش و کوشش دست برنداشته‌اند. این بارزترین ویژگی افراد موفق است. البته این امر بدان معنا نیست که افراد موفق میانه‌ای با استراحت و تفریح نداشته باشند. بلکه آن‌ها در لحظه‌ی کار، با تمرکز بالا و جدیت مشغول خواهند بود. 

انسان‌های موفق، عاشق فعالیت‌های گروهی هستند

در مقیاس کلی کارهای تیمی، بهتر هستند. زیرا چند نفر به پیشبرد یک هدف واحد کمک می‌کنند. در نتیجه کارها سریع‌تر و بهتر انجام خواهند شد. افراد موفق دوست دارند به تیم‌ها ملحق شوند و با به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود و دریافت دانش از دیگران، بهتر به پیشرفت می‌رسند.

افراد موفق، مسئولیت پذیرند

مسئولیت پذیری، یک ویژگی شخصیتی خاص است. اگر شما می‌توانید مسئولیتی که به شما محول شده است را قبول کرده و از پسِ آن برآیید، پس شخصیت مسئولیت پذیری دارید. هم‌چنین یک فرد مسئولیت پذیر، اشتباهات خود را قبول می‌کند و از پذیرش آن امتناع نمی‌ورزد. این شخصیت، سبب می‌شود تا فرد به دنبال مقصر نباشد و انرژی خود را برای رفع آن خطا به کار گیرد.

موفق‌ها، ریسک پذیرند

این افراد به خوبی می‌دانند که هر کاری، راه مخصوص به خودش را دارد. لذا همیشه از مسیر امن همیشگی عبور نخواهند کرد. آن‌ها از موانع مسیر ترسی ندارند و با یادگیری تکنیک‌های مختلف، خود را برای پذیرش شرایط و خطرات جدید آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ریسک پذیری چیست و چگونه ریسک‌ پذیر شویم؟

موفقیت با عجله در تضاد است

یکی دیگر از رفتارهای خاص انسان‌های موفق، صبور بودن آن‌هاست. این افراد برای تصمیم‌گیری، عجله نمی‌کنند. آن‌ها برای دریافت نتایج، صبور هستند و معتقدند هر چیزی در زمان مناسب خود رخ می‌دهد. آن‌ها در عین صبر، حسابی فکر می‌کنند تا بهترین گزینه را برای تصمیم‌گیری انتخاب کنند.

آدم‌های موفق همیشه در حال یادگیری هستند 

علوم و اطلاعات آن‌قدر زیاد و وسیع است که همیشه جایی برای یادگیری وجود دارد. انسان‌های موفق، روحیه‌ی سیر ناپذیری در این خصوص دارند. آن‌ها همیشه به یادگیری چیزهای جدید روی می‌آورند. تلاش این افراد برای یادگیری اطلاعات جدید، سبب رشد و ارتقای آن‌ها خواهد شد.

افراد موفق، خودشان را باور دارند

خودباوری یکی از ویژگی‌های بارز و مهم در افراد موفق است. این افراد اطمینان کاملی به توانایی‌ها و ذهن خود دارند. بنابراین در استفاده‌ی حداکثری از توانمندی‌های خود، نهایت تلاششان را خواهند کرد.

موفق‌ها هدف مشخصی دارند

افراد موفق می‌دانند که از زندگی و تلاش خود چه چیزی را می‌خواهند. این تعیین هدف، به آن‌ها کمک می‌کند تا مسیر درست را تشخیص داده و روی آن حرکت کنند. یکی از رفتارهای موفق‌ها در این زمینه، تهیه‌ی لیست از کارهایی است که می‌خواهند انجام دهند.

کم‌تر حرف می‌زنند و بیش‌تر گوش می‌سپارند

افراد موفق، کم‌تر حرف می‌زنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تا دیگران صحبت کرده و به عنوان دریافت کننده عمل کنند. گوش کردن سبب تقویت روابط خواهد شد. از سوی دیگر، با گوش سپردن به افراد، ذهن فرصت تحلیل اطلاعات و درک نیازمندی‌ها را خواهد داشت.

افراد موفق تلویزیون نمی‌بینند!

شاید برایتان جالب باشد که این دسته از افراد، زیاد تمایلی به دیدن برنامه‌های تلویزیونی ندارند. علت این امر هم واضح است. آن‌ها کارهای مهم‌تری برای انجام دادن دارند. بنابراین از نظر این دسته افراد، وقت‌گذرانی مقابل تلویزیون می‌تواند هدر رفتن زمان باشد.

به دنبال توسعه‌ی فردی هستند

افراد موفق همیشه به دنبال یادگیری راهکارهایی برای رشد و توسعه‌ی فردی خواهند بود. آن‌ها میل شدیدی به بهتر شدن و پیشرفت دارند و می‌دانند که در این زمینه باید روی مهارت‌های مختلف خود کار کنند.

موفق‌ها پس انداز می‌کنند

مدیریت مالی یکی از ترفندها و شاخه‌های توسعه‌ی فردی هم به شمار می‌آید. افراد موفق، سعی می‌کنند تا این تکنیک‌ها را به خوبی یاد بگیرند. در نتیجه پس انداز کردن و حذف خرج‌های غیر ضروری را به سرعت عملی می‌کنند. این کار سبب اندوخته‌ی مالی بیش‌تر و ثروتمندی این افراد می‌شود.

پس انداز: عادت افراد موفق

سخاوتمندی در افراد موفق دیده می‌شود

افراد موفق برای بیان اطلاعات خود، خساست به خرج نمی‌دهند. آن‌ها یقین دارند که برای برقراری روابط بهتر، نیاز دارند تا انرژی و زمان خود را برای دیگران نیز صرف نمایند.

خوب می‌خوابند

یکی از گزینه‌های جالب در رفتار شناسی آدم‌های موفق، خواب باکیفیت و کافی است. این افراد به خواب خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. آن‌ها معتقد هستند که مغز برای فعالیت خود به استراحت نیاز دارد. 

سحرخیزی جزوی از عادت‌های افراد موفق است

افراد موفق، برای رسیدن به اهداف خود، نیاز بیش‌تری به زمان دارند. آن‌ها اغلب سحرخیز هستند. زودتر بیدار شدن از خواب شب، به این افراد کمک می‌کند تا زمان بیش‌تری از روز را برای فعالیت و انجام کارهای هدفمند، در اختیار داشته باشند.

در گذشته سیر نمی‌کنند

از ویژگی‌های خاص این افراد می‌توان به رها کردن گذشته‌شان اشاره کرد. این افراد گذشته را به عنوان یک تجربه می‌شناسند. غرق شدن در گذشته، هیچ سودی برای فرد ندارد. چرا که از سرعت پیشرفت می‌کاهد. کافی است تا تجربیات لازم از شکست‌ها و موفقیت‌های گذشته را شناخته و با سرعت به سمت اهداف آینده حرکت کنید.

موفق‌ها استعدادهای خود را می‌شناسند

یکی از ویژگی‌های مهم انسان‌های موفق، شناخت کافی از خودشان است. آن‌ها می‌دانند که در چه زمینه‌هایی موفق‌تر عمل می‌کنند. در حقیقت این دسته از افراد با توانمندی‌های ذاتی خود آشنا بوده و مهارت‌ها و استعدادهای خود را می‌شناسند. بنابراین همواره می‌کوشند تا مسیر موفقیت‌ و اهداف خود را هم‌سو با این مهارت‌ها بچینند. صرف انرژی پایین‌تر و دریافت نتایج بهتر، از مهم‌ترین خواص شناخت استعدادها در این دسته از افراد است.

بیشتر بخوانید:

استعداد یا تلاش؛ کدام مهم‌تر است؟

از شکست نمی‌ترسند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در رفتار شناسی آدم‌های موفق مشاهده می‌کنیم، عدم هراس آن‌ها از شکست است. این ویژگی اخلاقی سبب می‌شود تا در هر شرایطی به تلاش خود ادامه دهند. آن‌ها می‌دانند که شکست خوردن نیز بخشی از مسیر رسیدن به هدفشان خواهد بود. البته آن‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند تا با این شکست‌ها شناخته شوند. بلکه بعد از هر شکست و زمین خوردن بلند می‌شوند تا موفقیت بعدی را رقم بزنند.

شاید برایتان جالب باشد که نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است که شهامت در موقعیت‌های خاص، گزینه‌ی مهم‌ترین به نسبت ضریب هوشی فرد خواهد بود. در واقع می‌توان گفت که شهامت و جرأت برای رسیدن به اهداف، بیش‌تر از دیگر عناصر، الزامی است.

قدردان خود هستند

افراد موفق از موفقیت‌ها و تلاش‌های خود، قدردانی می‌کنند. این کار سبب ایجاد انگیزه‌ی بیش‌تر برای حرکات و تلاش‌های بعدی می‌شود. شما می‌توانید یک جایزه را برای رسیدن به موفقیت‌های خود (هرچند کوچک و ساده) در نظر بگیرید.

با راحت طلبی غریبند

این دسته از افراد، دنبال راحتی محض نیستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تا کارهای اضافی بیش‌تری را انجام دهند و سختی‌های ناشی از آن را به جان می‌خرند. در عوض شادی و احساس موفقیت ناشی از رسیدن به اهداف و آرزوهای خود را تجربه خواهند کرد.

منتظر کمک نیستند

افراد موفق به سرعت وارد عمل شده و کاملاً متکی بر خود هستند. آن‌ها باور دارند که برای شروع حرکت، نباید منتظر دیگران بمانند. این در حالی است که افرادی که همیشه در انتظار شانس و رسیدن یک ناجی هستند، به موفقیت نخواهند رسید.

تقریباً به همه چیز «نه» می‌گویند

یکی دیگر از رفتارهای جالب توجه در افراد موفق، توانایی آن‌ها برای رد کردن چیزهای مختلف است. آن‌ها تمرکز ویژه‌ای روی اهداف و آرزوهای خود دارند. لذا می‌دانند با رد کردن گزینه‌های مختلف، می‌توانند زمان بیش‌تری را برای کار کردن روی اهداف خود بخرند. در این زمینه، موفق‌ها همیشه برای گزینه‌های جذاب و حواس پرت کن، «نه» می‌آورند.

موفق‌ها مقاوم‌ترند

انسان‌های موفق پشتکار زیادی به خرج می‌دهند و به اصطلاح بیدی نیستند که به هر بادی بلرزند. آن‌ها در برابر سختی‌ها و شکست‌ها تاب و مقاومت بیش‌تری دارند. تلاش کردن عادت آن‌هاست و هربار که زمین می‌خورند،‌ به حل مسأله فکر می‌کنند نه به پاک کردن صورت مسأله!

کمال‌گرای مفرط نیستند

اگر صفت کمال طلبی را به صورت مفرط دارید، وقت آن است تا آن را گنار بگذارید. کمال گرایی بیش از حد، سبب می‌شود تا شما از حرکت و انجام هدف‌های کوچک خودداری کنید. این امر مانع بزرگی برای شروع حرکت و پیشبرد اهداف و آرزوها شما خواهد بود.

اوقات فراغت برای آدم‌های موفق چگونه سپری می‌شود؟

آدم‌های موفق، موجودات متفاوتی نیستند! آن‌ها هم به استراحت و تفریح نیاز دارند. در این بخش، ‌قصد داریم تا نشان دهیم که این دسته از افراد اوقات آزاد خود را چطور سپری می‌کنند.

  • با خانواده وقت می‌گذرانند.
  • با دوستان خوب خود وقت می‌گذرانند.
  • ورزش می‌کنند.
  • کارهایی را انجام می‌دهند که به آن‌ها روحیه و هیجان می‌دهد.
  • از اینترنت فاصله می‌گیرند.
  • به مسافرت‌های کوتاه می‌روند.
  • امور روزمره را رها می‌کنند.
  • اهداف و کارهای انجام شده را ارزیابی می‌کنند.
  • برای بازبینی انرژی خود اقدام می‌کنند.
  • مطالعه می‌کنند.

ویژگی‌های افراد موفق

جمع بندی

رفتار شناسی آدم‌های موفق به شما کمک می‌کند تا نکات کلیدی و برجسته‌ی شخصیت آن‌ها را شناسایی کرده و سپس برحسب آن، عادت‌هایی مثبت را در خود به وجود آورید. گرچه هر فرد منحصر به فرد است؛ اما الگوسازی انسان‌های موفق، مسیری را به شما می‌نماید که رسیدن به موفقیت در آن با احتمال بیش‌تری رخ می‌دهد.

در این مطلب از گارنت، مهم‌ترین و بارزترین خصیصه‌های اخلاقی انسان‌های موفق را ذکر کردیم. بیش‌تر چهره‌های مشهور و نامی، این خصیصه‌ها را دارند. توصیه می‌کنیم تا شما نیز این اخلاقیات را تقویت کنید تا شاهد موفقیت روزافزون خود باشید.

 

برچسب ها: