چگونه به رویاهایمان دست پیدا کنیم؟

چگونه به رویاهایمان دست پیدا کنیم؟

همه‌ی ما در ذهن خود رویابافی می‌کنیم. ممکن است در رویای خود، یک خانه‌ی بزرگ و زیبا را تصور کنید. یا این‌که لحظه‌ی دریافت یک هدیه‌ی خاص در حرفه و مشهور شدنتان را تجسم کرده باشید. فرقی ندارند رویای ما چه باشد،‌ ما دوست داریم تا به آن برسیم! سوال این‌جاست که چطور به رویاهایمان برسیم؟ برای دستیابی به این افکار زیبا و رویایی، باید چکاری را انجام دهیم؟ در این مطلب،‌ گارنت شما را برای تحقق رویاهایتان آماده می‌کند.

آیا رسیدن به رویا مقدور است؟

خب تا حدود زیادی پاسخ به این سوال به شما و رویاهایتان بستگی دارد. اگر رویاهای شما در چهارچوب معقول انسانی باشند، شما می‌توانید به آن‌ها برسید. مثلاً یک شغل خاص، تجربیات متفاوت، یک خانه‌ی لوکس، ماشین دلخواه و غیره می‌تواند جزو رویاهای دست یافتنی برای هر انسان باشد.

به این موضوع توجه داشته باشید که باور رویاها توسط خودتان، نقش پررنگی در اجرایی شدن آن خواهد داشت. زمانی که خودتان، رویای خود را باور نداشته باشید؛ چطور انتظار برآورده شدن آن را خواهید داشت؟ گنجایش و ظرفیت ذهن خود را ارتقا دهید تا جایی که رویاهایتان را باور داشته باشید.

آیا رسیدن به رویا مقدور است؟

چگونه به رویاهایمان دست پیدا کنیم؟

روش‌های رسیدن به رویا برای هر کس فرق می‌کند. با این حال، چند روش کلی وجود دارد که به شما کمک می‌کند به رویاهایتان دست پیدا کنید، از جمله:

ذهن خود را رها کنید

شما باید به ذهن خود اجازه دهید تا در رویاها و افکار خود غرق شود. این کار به ذهن کمک می‌کند تا تصمیم‌ها و رویاهای جدیدی را بسازد. رویابافی خلاقیت را بیش‌تر کرده و به ایجاد انگیزه و رضایت فرد می‌انجامد. صبور باشید و اجازه دهید تا ذهنتان روند مخصوص به خودش را طی کند.

شاید برایتان جالب باشد که رویاپردازی به فرد کمک می‌کند تا با آرزوهای خود درگیر شده و نتایج موفقیت ناشی از آن را تجسم کند. این موضوع سبب رشد اعتماد به نفس و مهارت‌ها و البته انگیزه در فرد می‌شود. پس اگر برایتان سوال است که چطور به رویاهایمان برسیم، اجازه دهید تا ذهن و رویاهای شما فعال بماند.

افکار منفی را حذف کنید

اولین و مهم‌ترین چیز برای رسیدن به رویاها، این است که شما اهداف منفی را حذف کرده و رویاهایتان را باور کنید. مثلاً من اگر بخواهم درآمد صد میلیونی را به‌عنوان یک رویا برای خودم ترسیم کنم، باید ابتدا ظرفیت ذهنم را به این اندازه بالا ببرم که کسب چنین درآمدی برایم مقدور و ممکن است.

هم‌چنین شروع کار، یک‌سری موانع و باورهای ذهنی غلط می‌تواند مرا از رسیدن به رویاهایم باز دارد. مثلاً باور و اعتقاد به شانس، انداختن تقصیرات به گردن دیگران، موانع تراشی از موقعیت فعلی و غیره می‌تواند جلوی رفتن به سمت رویاهایم را از من بگیرد. باید تلاش کنیم تا این موانع ذهنی را کاملاً برطرف کرده و سپس وارد عمل شویم.

برای این منظور، مطالعه‌ی کتاب‌های انگیزشی می‌تواند مفید و مؤثر باشد. این مطالعات باور مثبت اندیشی را در شما تقویت کرده و سبب می‌شوند تا جنگیدن برای رسیدن به رویاهای خود را پرورش دهید.

رویای خود را شفاف‌سازی کنید

در گام بعد، شما باید دقیقاً معلوم کنید که چه چیز را می‌خواهید. این جزئيات باید آن‌قدر دقیق و واضح باشند تا شما بتوانید یک تصویر از رویای خود ترسیم کرده و یا آن صحنه را توصیف کنید. مثلاً اگر رویای یک خانه دارید، شهر و موقعیت جغرافیایی خانه، شکل و شمایل خانه،‌ متراژ،‌ امکانات خاص و … باید تعیین شده باشند.

هرچقدر شفافیت رویای شما بیش‌تر باشد، در مراحل بعدی کارتان ساده‌تر خواهد بود. پس تا حد امکان رویای خود را واضح کرده و همه چیز را در رابطه با آن بنویسید. نگران بزرگ بودن آرزو و سنگین بودن رسیدن به آن نباشید، همه چیز مرحله به مرحله پیش خواهد رفت.

موقعیت خود را تعیین کنید

در مرحله‌ی قبل، شما با شفاف سازی رویای خود، یک لوکیشن برای آن معلوم کرده‌اید. در این مرحله وقت آن است تا جای خود را تعیین کنید. منظورمان نقطه‌ای است که دقیقاً در حال حاضر در آن قرار گرفته‌اید. اوضاع فعلی‌تان را بنویسید. مهارت‌هایی که دارید، حرفه‌ای که بدان مشغولید، درآمد و پس انداز و … را بنویسید. نکته‌ی مهم این‌جاست که شما باید در تعیین این موقعیت کاملاً صادقانه و روراست باشید.

تعیین موقعیت فعلی، به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قدرت خود را برای رسیدن به هدف تعیین کنید. مثلاً ممکن است یک استعداد خاص هم‌سو و هم‌جهت با رویای خود پیدا کرده و یا این‌که موانعی را برای تحقق آن رویا در خودتان بیابید.

موقعیت آینده‌ی خود را تعیین کنید

اکنون با توجه به رویایی که دارید، باید موقعیت آینده‌ی خود را نیز ترسیم کنید. تمام گزینه‌هایی که در بخش قبل و در مورد موقعیت فعلی به دست آورده‌اید، همه را برای زمان آینده و بعد از دستیابی به رویا نیز ترسیم کنید. به عنوان مثال، اگر رویای نوازنده‌ی گیتار شدن را دارید،‌ فعالیت در گروه موسیقی محبوبتان می‌تواند یک موقعیت آینده بعد از رسیدن به رویا باشد.

این کار نیز به شما نشان می‌دهد که بعد از رسیدن به رویاها و اهداف در کجا ایستاده‌اید. شما می‌توانید با این کار،‌ انگیزه‌ی فراوانی برای حرکت به سوی هدف خود داشته باشید. علاوه بر آن، این کار سبب شفافیت بیش‌تر اهداف و رویاها خواهد شد.

موقعیت‌های مابین حال و آینده را شناسایی کنید

اکنون وقت ترسیم پلکان و مسیر رسیدن به رویاها است. شما در این مرحله، می‌بایست تعیین کنید که چطور می‌توانید از مرحله‌ی فعلی به موقعیت آینده برسید. به قول مارک تواین شما باید برای رسیدن به هدف، کارهای پیچیده و دشوار (هر کار بزرگ) را به کارهای آسان‌تر و کوچک‌تر تبدیل کنید. آن‌گاه می‌توانید برای انجام اولین کار (کار ساده‌تر) آماده شوید.

برای این کار،‌ موقعیت آینده را نگاه کنید. برای رسیدن به این موقعیت، چه موقعیت‌هایی را باید به دست آورید؟ مثلاً برای فردی که آرزوی بازیگر شدن در فیلم‌های سینمایی را دارد، فعالیت در تئاتر، برنامه‌های محلی و غیره می‌تواند موقعیت‌های ساده‌تری باشد.

برای اهداف کوچک‌تر برنامه بچینید

در بخش قبلی، شما رویاهای خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم‌بندی کردید. حال باید برای رسیدن به هر یک از این اهداف، برنامه ریزی کنید. آن‌چه برای رسیدن به هر هدف مورد نیاز است را تعیین کرده و شروع به آماده‌سازی و فراهم آوردن موقعیت نمایید. برنامه‌ریزی در این مرحله خود شامل چند بخش است که در ادامه بدان می‌پردازیم.

بازه زمانی مشخص تعریف کنید

ابتدا باید یک لاین زمانی را برای هدف خود ترسیم کنید. این‌که دقیقاً چه زمانی باید به رویای خود برسید، اهمیت ویژه‌ای دارد. مثلاً اگر قصد دریافت مدرک آیلتس در زبان انگلیسی را دارید، تعیین کنید که تا دو یا سه سال آینده، باید آن را اخذ کرده باشید.

بازه زمانی مشخص برای رسیدن به رویا

منابع مورد نیاز خود را تهیه کنید

در این مرحله، باید منابع مورد نیاز برای دستیابی به هدف را تعیین کنید. با کمی جست‌وجو متوجه خواهید شد که دیگر افراد،‌ چطور توانسته‌اند به جایگاه هدف و رویای شما برسند. منابع شما می‌تواند کتاب‌های آموزشی، وب سایت‌های مختلف، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، ابزارها و تجهیزات خاص و غیره باشند. حتی شما می‌توانید افراد انگیزه بخش و مهم را در این لیست نام ببرید.

بودجه مشخصی را اختصاص دهید

هر کاری، هزینه‌ی خاص خود را می‌طلبد. شما باید برحسب آن‌چه تا این‌جا تعیین کرده‌اید، بودجه‌ای را نیز در نظر بگیرید. کلاس‌های آموزشی و دیگر منابع، خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز و غیره همه هزینه‌بر هستند. شما باید این بودجه را تأمین کنید. ممکن است در مسیر تأمین این بودجه،‌ اهداف فرعی دیگری را نیز دنبال کنید.

اگر در خصوص تأمین بودجه، محدودیت دارید؛ می‌توانید مطالب مربوط به مدیریت بودجه را مطالعه کنید. در این مطالب، راهکارها و ترفندهایی برای پس انداز کردن و مدیریت بهتر مالی ارائه شده است که در چنین شرایطی کارساز خواهد بود.

تلاش و عمل کنید

تا این‌جا همش با نوشتن سروکار داشتیم. این نقطه، جایی است که می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند. رویاسازی و تعیین مسیر، کاری است که بیش‌تر افراد می‌توانند انجام دهند. اما عده‌ی کمی قادر به عمل و حرکت خواهند بود. شما باید گام‌ها و مسیری را که تعیین کرده‌اید، طی کنید.

به عنوان مثال، در رویای نوازنده شدن، شما باید یک کلاس موسیقی خوب پیدا کنید،‌ در آن ثبت نام کرده و شروع به دریافت آموزش کنید. سپس هر مرحله از آموزش را به خوبی تمرین کرده تا بر تکنیک‌ها مسلط شوید. بعد از تلاش در بازه‌ی زمانی مشخص، نتایج آن و نزدیک شدن به رویا برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

نکته‌ی مهم این است که تلاش شما باید به طور روزانه و مستمر باشد. در این‌صورت به موفقیت دست پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید تا روزانه کاری مرتبط با برنامه‌ی رویای خود انجام دهید. هم‌چنین تمرکز در مسیر تلاش، اهمیت ویژه‌ای دارد که به شما کمک می‌کند تا به هدف خود برسید.

کارهای غیر ضروری و بی اهمیت را از برنامه‌ی خود حذف کنید

رسیدن به موفقیت، ساده نیست. شما باید بهای سنگین تلاش و دست کشیدن از بسیاری از خوشی‌ها را پرداخت کنید تا به موفقیت برسید. ممکن است برای تلاش در مسیر، زمان کمی داشته باشید. حذف کارهای غیر ضروری کمک می‌کند تا زمان بیش‌تری را برای اهداف خود تأمین کنید.

البته دست کشیدن از کارهای بی اهمیت چندان ساده نیست! بیش‌تر ما انجام این کارها را دوست داریم و انجام ندادن آن برایمان سخت خواهد بود. به خود بقبولانید که صرف انرژی برای این کارها، توان شما را برای تلاش به منظور دستیابی به اهداف اصلی از بین می‌برد.

موفقیت و تلاش‌هایتان را به طور دوره‌ای ارزیابی کنید

هرچند مدت، لازم است به عقب نگاهی بیاندازید و موقعیت فعلی خود را مجدد ترسیم کنید. این موقعیت را با موقعیت رویا و هدف اصلی بسنجید و ببینید چقدر با آن فاصله دارید. این کار هم برای ایجاد انگیزه در شما اهمیت دارد و هم این‌که می‌توانید در رابطه با صحت مسیر تعیین شده، اطمینان حاصل کنید.

پس هر از گاهی، به تایم لاین ترسیم شده‌ی هدف خود دقت کنید. زمان سپری شده و زمان باقی مانده را مشاهده کرده و میزان پیشرفت مورد نظر را با این زمان ترسیم کنید. گاه ممکن است به دلیل دید ناصحیح شما در هنگام برنامه‌ریزی، نیاز به اصلاح تایم لاین و برنامه‌ها داشته باشید. 

موانع را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کنید

هیچ مسیری، صاف و بدون مانع نیست! مهم این است که شما بتوانید موانع را شناسایی و از آن عبور کنید. تمام مواردی که شما را از تلاش به سوی هدف بازمی‌دارند، به عنوان موانع مسیر شناخته می‌شوند. شما باید لیستی از این موانع را تهیه کنید. 

مثلاً ممکن است انگیزه‌ی کافی برای باقی ماندن در مسیر را از دست بدهید. شما باید بی انگیزگی را به لیست مشکلات و موانع اضافه کنید. سپس دنبال دلایل به وجود آمدن این مشکل باشید. ممکن است بی انگیزگی شما ناشی از این باشد که آن رویا و هدف در واقع متعلق به شما نبوده و تنها به دلیل انتظارات سایرین ترسیم شده باشد. شناخت دلایل، به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از پس حل آن مشکل برآیید.

شناسایی موانع رسیدن به رویا

جمع‌ بندی

در این مطلب از وبلاگ مهارت‌آموزی گارنت، به شما نشان دادیم که چطور به رویاهایمان برسیم. دستیابی به اهداف و رویاها کار سختی نیست! شما باید تلاش و انگیزه‌ی کافی برای ماندن و حرکت در مسیر را داشته باشید. در این مطلب به شما نشان دادیم که چطور می‌توانید مسیر رسیدن به رویاهای خود را ترسیم و تعیین نمایید.

در پایان مطلب، به شما گوشزد می‌کنیم که همواره مثبت اندیش باشید، خودتان را باور داشته و یقین داشته باشید که روزی موفق خواهید شد. کافی است تا بخواهید و برای خواسته‌ی خود تلاش و همت کنید.

 

 

برچسب ها: