روش‌های تقویت مهارت نرم در کودکان و نوجوانان

روش‌های تقویت مهارت نرم در کودکان و نوجوانان

در بخش‌های قبلی در مورد راهکارهای مختلف تقویت مهارت نرم (skill soft) در کودکان و نوجوانان را عنوان کردیم، اما برای اغلب والدین این سؤال پیش خواهد آمد که این تقویت این مهارت در فرزندان چه کارایی دارد؟ آیا تقویت مهارت‌های نرم در آینده زمینه موفقیت شغلی و زندگی فرزندان را فراهم خواهد نمود؟ واضح است که موفقیت بیشتر افراد در آینده به فراگیری و به‌کارگیری مهارت‌های سخت (hard skills) بستگی فراوانی دارد؛ اما در شرایطی که فرد با یک هنجار اجتناب‌ناپذیر مواجه می‌شود آیا فقط برخورداری از مهارت سخت می‌تواند مشکلات را حل نماید؟ قطعاً جواب این سؤال خیر خواهد بود؛ چراکه برای ارائه بهترین راه‌حل و درک موقعیت‌های مختلف به‌کارگیری مهارت نرم بزرگ‌ترین قدرت انسان برای حل مسائل است.

 

راه کاری تاثیر گذار در تقویت مهارت نرم در آینده کودکان و نوجوانان

والدین زمانی که متوجه می‌شوند؛ قرار است صاحب فرزند شوند کاخ امید و رؤیاهای خود را در مورد آینده فرزندان خود برپا می‌کنند؛ بر همین اساس آن‌ها در دوران کودکی، ساعت‌های بی‌شماری را صرف آموزش، اصلاح و شخصیت‌سازی فرزندان خود می‌نمایند. در این بخش چند نمونه از آثار تقویت مهارت نرم در دوران کودکی را برای شما به‌صورت مختصر بازگو خواهیم نمود:
 

خلاقیت و تخیل

جامعه جهانی ارزش‌گذاری خلاقیت و تخیل را مدیون استیو جابز است، چرا که او کارهای بکر و نوآوری‌های خارق‌العاده را نتیجه خیال‌پردازی و خلاقیت افراد می‌داند.
 
کودکان از بدو تولد از حس ذاتی خلاقیت و تخیل برخوردار هستند که از آن در حین بازی با دیگران، در هنگام یادگیری مباحث جدید استفاده می‌کنند.
اگر ما در دوران کودکی به فرزندان خود بیاموزیم که چگونه از تخیل خود در زمینه‌های کاری و حل مشکلات مختلف استفاده کنند. به‌مرورزمان افراد حرفه‌ای همچون ایلان ماسک تربیت خواهیم نمود که با استفاده از خلاقیت و خیال‌پردازی‌های خود دنیا را تکان داده‌اند و شادی را به زندگی دیگران تزریق نموده‌اند.

 

مدیریت زمان

وقت‌شناسی و مدیریت زمان دو رکن اساسی در زندگی فردی و اجتماعی افراد موفق است، اگر شما زندگی‌نامه افراد موفق را مطالعه نمایید خواهید دید که این افراد سحرخیز، وقت‌شناس بوده و کل تایم روزانه و هفتگی خود را با برنامه‌ریزی مدیریت می‌کردند.
 

 

یکی از مهم‌ترین ابزارهای مهارت نرم یادگیری ساختاربندی و برنامه‌ریزی کارهای مختلف و مدیریت زمان و آموزش آن به فرزندان است. زنگ‌های کلاسی و تفریح تدوین شده مدرسه این مسئله را به فرزندان شما در محیطی خارج از خانه آموزش می‌دهد.

 

شما می‌توانید به همراه فرزندتان برنامه‌های خاصی را برای عصر و آخر هفته تدوین نموده و به کمک تلفن همراه، نرم‌افزارهای یادآور کننده، تایمرهای با شمارش معکوس کودکان خود را به چالش بکشید و وقت‌شناسی و مدیریت زمان را به آن‌ها بیاموزید. با این کار کودک یاد می‌گیرد چه زمانی کارها را شروع کنند و چه زمانی آن‌ها به پایان برساند، چه زمانی وقت آزاد دارد، کدام کار اولویت‌ دارد و چه زمانی باید برنامه روتین شبانه را انجام دهد.

 

سازمان‌دهی

منظم بودن در دیدگاه کودکان و خردسال از جایگاه خاصی برخوردار نیست، اما شما می‌توانید با نشان‌دادن اینکه بعد از بازی اسباب‌بازی‌ها باید در جعبه اسباب‌بازی قرار بگیرد نه اینکه در سراسر زمین یا اتاق نشیمن پخش باشد به‌راحتی مهارت نرم سازمان‌دهی را به ذهن کودک تلقین کنید.
با استفاده از قفسه‌ها، کمدها، کلاس‌های درسی و کدگذاری پوشه‌ها والدین می‌توانند سازمان و اهمیت طبقه‌بندی را به کودک بیاموزند به‌این‌ترتیب کودک در سال‌های بعد به‌راحتی می‌تواند مباحث و تشکل‌های مختلف را بر اساس اهمیت و اولویت سازمان‌دهی نماید؛ و در برخورد با این موارد به چالش کشیده نخواهد شد.

 

تطبیق‌پذیری

تقویت مهارت‌های نرم در دوران کودکی به سازگاری افراد با تغییرات به وجود آمده در محیط زندگی و شرایط جدید به وجود آمده کمک می‌نماید تا فرد با بهره‌مندی از اصل تطبیق‌پذیری در مدرسه، کار، زندگی و در جایی که همه چیز به‌سرعت تغییر می‌کند، بسیار موفق عمل کند،

 

مداوم به خود و کودکتان یادآوری کنید که تغییر بخشی از زندگی است و باید آن‌ها را پذیرفت. مثل کرم‌های ابریشم تغییر کرد تا پروانه‌های زیبا تبدیل شد.

همدلی

همدلی و توانایی درک و نیازها و احساسات و عواطف دیگران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه همه انسان‌ها در مقابل کسانی که سعی در درک احساسات آن‌ها دارد بسیار منعطف‌تر برخورد می‌کنند. اگر فرد بیاموزد که از مهارت نرم همدلی در چه مواقعی استفاده کند و آن را در تعاملات خود استفاده نماید بی‌شک به یکی از موفق‌ترین افراد جامعه خود تبدیل خواهد گشت.

 

حل مسئله

دانش‌آموزان و کودکان باید در هنگام مواجه با شرایط مختلف از توانایی حل مشکل برخوردار باشند تا کودکان در مواجه با موقعیت‌های چالش‌برانگیز باید با ارائه راه‌حل‌های منطقی و خلاقانه مشکلات یا موانع پیشروی خود را رفع نمایند.

 

تفکر انتزاعی

تفکر انتزاعی توانایی تفکر در مورد اشیاء، اصول و ایده‌هایی است که از نظر فیزیکی وجود ندارند، به‌عنوان‌مثال، هنگامی که دانش‌آموزان شروع به یادگیری ریاضی می‌کنند بلافاصله تصویری در ذهن آن‌ها تجسم نمی‌شود، بنابراین دانش‌آموزان باید با حدس و گمان و پیش‌بینی نتایج را در نحوه ایجاد روابط متقابل اعداد بگنجانند که به این دیدگاه، تفکر انتزاعی گفته می‌شود. تفکر انتزاعی یک رشد شناختی طبیعی نیست، بلکه توسعه ذهنی از طریق فرهنگ، آموزش و تجربه است که کودک به کمک آن توانایی ایجاد ارتباط فعالیت‌های مختلفی نظیر سازمان‌دهنده‌های گرافیکی را به دست می‌آورد.
 

کلام آخر

همان‌طور کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، هویت آن‌ها نیز در حال شکل گرفتن است بنابراین فراگیری برخی از مهارت‌ها به کودکان 7 تا 15 ساله در کلاس درس و محیط خانه به آن‌ها کمک می‌کند. تا در آینده بتوانند در برابر چالش‌های مختلف عملکرد مناسبی از خود نشان داده و با استفاده از مهارت نرم و توجه به جزئیات از بروز اشتباهات مکرر جلوگیری نمایند. والدین با آموزش و تقویت مهارت نرم به فرزندان خود می‌توانند آنان را با دنیای واقعی آشنا نموده و موفقیت کودکان خود را در آینده تضمین نمایند.