اهمیت کشف استعداد و نبوغ پنهان کودکان

اهمیت کشف استعداد و نبوغ پنهان کودکان

در دنیای امروز، شناختن استعدادها و توانایی‌های کودک، امری مهم و ضروری است. آنچه در مورد استعدادها اهمیت دارد، تبدیل‌شدنشان به مهارت‌هاست. می‌دانیم که امروزه مهارت‌ها، در پیدا کردن حرفۀ مناسب، حرف اول را می‌زنند و هر چه استعدادها زودتر پیدا شوند، می‌توانیم مهارت‌های بیشتری را در راستایشان پرورش دهیم.


در حال حاضر جمعیت متخصصان، روز به روز در حال افزایش است. متقاضیان شغل‌های مختلف به شدت بالا و رقابت میانشان سنگین است. از این رو فردی که استعداد ذاتیِ انجام یک کار را دارد، می‌تواند از افراد پر تلاش اما بی استعداد، پیشی گرفته و جایگاه شغلی بهتر و مناسب‌تر را کسب کند.

اگر استعداد انجام کاری را دارید، با تمرین بیشتر مهارت خود را روز به روز افزایش می‌دهید. هیچ کس نمی‌تواند استعداد شما را از بین ببرد. هیچ کس نمی‌تواند نادیده‌اش بگیرد. در نتیجه کشف استعداد فرزندتان، احتمال پیدا کردن یک حرفه تخصصی و ایده‌آل را افزایش داده و او را در رسیدن به سطوح بالای اجتماعی و اقتصادی، یاری می‌کند.
 



گارنت به شما کمک می‌کند تا با کشف استعداد پنهان فرزند خود، به او کمک کنید تا در آینده به یک متخصص تبدیل شود.
 

 

چگونه استعداد فرزندمان را کشف کنیم؟

استعدادها معمولا در لابه‌لای فعالیت‌های روزمره، جا خوش کرده‌اند. استعداد کودک شما شاید همان کوچک‌ترین و راحت‌ترین کاری است که هر روز انجام می‌دهد یا در همان برنامه روتینی نهفته است که به طور منظم دنبال می‌کند‌. برای یافتن و کشف استعداد فرزندتان، به یک ذهن متفکر، آگاه و ریزبین نیاز دارید.


نکاتی که به پیدا کردن استعداد فرزند شما کمک می‌کند


✔️استعداد کودکتان ناشی از انگیزه‌های بیرونی نیست

استعداد ، انگیزه به همراه خود می‌آورد: یک انرژی تمام نشدنی از درون قلب و ذهن که نمی‌گذارد از انجام یک کار خسته شوید. هنگامی که کودک شما در کاری استعداد دارد، برای انجام دادنش ذوق دارد و شما به راحتی پیشرفت را در روند یادگیری او مشاهده می‌کنید.
 
یک کودک برای انجام کاری که در آن مستعد است، نیازی به تشویق از جانب شما ندارد. فقط کافی است استعدادش را کشف کنید، امکانات را برایش فراهم کنید و از سرعت پیشرفت او لذت ببرید.
 

✔️فرزندتان از استعداد خود هیجان‌زده می‌شود

اگر فکر می‌کنید فرزندتان در زمینه‌ای مستعد است، از او بخواهید فعالیتی در آن زمینه داشته باشد. مثلا از او بخواهید که شعر بگوید. هیجان‌زده می‌شود. می‌رود و مدتی بعد با کاغذی پر از شعر، باز می‌گردد.

به راحتی می‌توانید مشاهده کنید که چقدر خوشحال است. هنگامی که از فردی مستعد بخواهید استعدادش را به نمایش بگذارد، هیجان زده شده، احساس انگیزه، شادمانی و رضایت می‌کند. استعداد با انرژی، انگیزه و خلاقیت همراه است. در نتیجه اگر فرزندتان شغلی مرتبط با استعداد ذاتی خود انتخاب کند، می‌توانید مطمئن باشید که مسیر موفقیتش را دیر یا زود پیدا خواهد کرد. 

پس اگر فکر می‌کنید فرزندتان در زمینه خاصی استعداد دارد، حتما از او بخواهید اقدامی در جهت آن انجام دهد. اگر اشتیاق و خلاقیت را در او مشاهده نمی‌کنید و اگر انجام آن کار برایش خسته کننده و همراه با اجبار است، احتمالا فرزندتان استعداد ذاتی در این زمینه ندارد.


✔️استعداد فرزندتان حتما نباید با شغل‌های متداول دنیای امروز مرتبط باشد

استعداد فرزند شما و شیوۀ کشف آن، می‌تواند روند کاملا متفاوتی را با دیگران طی کند. حتما نباید در داخل عناوین شغلی متداولی، به دنبال استعداد فرزند خود باشید؛ زیرا ممکن است استعداد او با هیچ یک از آن‌ها مطابقت نداشته باشد.

استعدادِ کودک شما، می‌تواند عنوان شغلی جدیدی به دنیای کسب و کار اضافه کند. مثلا فردی پیدا می‌شود که به دنبال خلاقیت است. او می‌خواهد در عین این که کارهایش درست و کامل انجام می‌شود، چاشنی خلاقیت را نیز در آن‌ها مشاهده کند و با روند سریع پیشرفت دنیای امروز هم‌گام شود. ذهن جوان و شاداب فرزند شما  که در راستای استعداد خود مهارت کسب کرده است می‌تواند سبب توسعه و بقای شغلی او شود.

 


تفاوت مهارت و استعداد

مهارت و استعداد با یک دیگر تفاوت قابل توجهی دارند؛ به همین دلیل کشف استعداد اهمیت ویژه‌ای دارد. فرد ماهر می‌تواند کاری را که آموزش دیده به خوبی انجام دهد. درصورتی که یک فرد با استعداد توانایی نوآوری دارد. او در کار خود منحصر به فرد، با اعتماد به نفس و دارای خلاقیت بالاست که در ترکیب با انرژی تمام نشدنی حاصل از استعدادش  به دست‌آوردهای بسیار منجر می‌شود.
درواقع شما با کشف استعداد فرزند خود و پرورش مهارت‌هایش، او را از سایرین متمایز می‌سازید. 

 

✔️هر چیزی می تواند استعداد باشد

از خود بپرسید: فرزندتان هر روز چه کار می‌کند و کدام را به خوبی انجام می‌دهد. حتی کوچک‌ترین کارها می‌توانند نشانۀ استعداد او باشند:
  • در حمام به زیبایی آواز می‌خواند؟ از کنارش ساده عبور نکنید. او می‌تواند به خوانندۀ موفقی تبدیل شود.
  • در آشپزخانه، غذاهای مبتگرانه در عین حال خوشمزه درست می‌کند؟ او می‌تواند به یک سرآشپز حرفه‌ای تبدیل شود.
  • معمولا مباحث درسی خود را به دیگران آموزش می‌دهد؟ موقع درس‌خواندن، درس‌هایش را به عروسک‌هایش توضیح می‌دهد؟ ممکن است به یک آموزگار متمایز و موفق تبدیل شود.
  •  اتاق خود یا خانه را با علاقه و اشتیاق تزئین می‌کند؟ شاید یک معمار و طراح داخلی بالقوه به دنیا آورده‌اید.
 

حتما از خودتان بپرسید که فرزندتان می‌تواند چه استعدادی داشته باشد. این سوال به شما کمک می‌کند تا در رفتارهای او دقیق تر شده، جزئیات بیشتری را ببینید. یاذتان باشد هرگز ذهنتان را محدود نکنید.

 


چند نکته‌ی طلایی درباره‌ی کشف استعداد فرزندمان

در دنیای امروز، هر صنعتی نیازمند استعداد است: چه صنعت مدیریت، چه مهندسی و نوآوری، چه صنعت گردشگری و چه دنیای مد، همه استعداد را ترجیح می‌دهند. در واقع کسب و کارهای امروزی به جای تخصص، به استعداد بیشتر نیاز دارند. 

هر فردی می‌تواند توانایی‌ها و مهارت‌های جدیدی کسب کند اما هیچگاه نمی‌تواند با استعداد رقابت کند. حال فردی را تصور کنید که علاوه بر مهارت استعداد ذاتی نیز دارد. اگر  شغل و حرفۀ فرزند شما در راستای استعداد او باشد، هیچ کس نمی‌تواند مانع موفقیتش شود.

استعداد یک فرد و داشتن شغل مرتبط با آن استعداد، ارتباط مستقیمی با میزان درآمد افراد دارد. داشتن استعداد ذاتی و  کسب مهارت روز افزون در یک شغل، ضمینی برای افزایش درآمد افراد خواهد بود.

فردی که حرفه‌اش در راستای استعدادش است، همیشه خوشحال و راضی است.
 
یکی از راه های کشف استعداد در کودکان و نوجوانان نظریه هوش هشت‌گانه گاردنر است.


چرا تشخیص استعداد فرزندتان مهم است؟

معمولا کودکان در طول تحصیل خود، آنچه را که والدین و دوستانشان می‌خواهند، مطالعه می‌کنند؛ به همین دلیل شناخت استعداد فرزندتان توسط شخص شما، ضروری است.

هنگامی که دانش‌آموزان دوران تحصیل خود را هدفمند و مطابق با استعدادهایشان می‌گذرانند، تحصیلشان با حال خوب و موفقیت همراه خواهد بود و چون یاد گرفته‌اند که چگونه می‌توان زندگی را در راستای استعدادها پیش برد، در آینده، شغل همسو با استعدادشان را پیدا کرده، به موفقیت‌های چشم‌گیر دست خواهند یافت.

 

جمع بندی روانشناسان مجله گارنت

استعداد از درون ما نشأت می‌گیرد و بخشی از جوهرۀ وجود ماست. برای دست‌یابی به بهترین عملکرد مطابق با استعداد خود، نیاز به بالغ شدن آن نداریم. تنها کافیست کمی جلایش دهیم. رشد استعداد به مدرسه یا مربی نیازی ندارد.

آنچه که انجام می‌دهیم، آن‌طور  که فکر می‌کنیم، یا به صورت غریزی احساس می‌کنیم، همان استعدادهای ما هستند. ما در زندگی روزمره، بارها و بارها از استعداد خود استفاده می‌کنیم و حتی به صورت طبیعی پرورشش می‌دهیم. همچنین استعدادها می‌توانند از ما به فرزندانمان منتقل شود.

کم ندیده‌ایم پسرانی که استعداد خوانندگی را از پدرشان به ارث برده‌اند. در نتیجه محیطی که ما متناسب با استعداد‌های خود ایجاد می‌کنیم، می‌تواند پرورش دهندۀ استعداد فرزندانمان نیز باشد. 

در آخر نیز بهتر است یک نکته را با شما در میان بگذاریم: اغلب افراد، استعدادهای بسیار متفاوتی با سایر اعضای خانواده خود دارند. استعداد فرزندتان همیشه با آنچه انتظار دارید یا حدس می‌زنید، مطابقت ندارد. قطعا در کنار استعداد، سلامت روان فرزند شما نیز در موفقیت او نقش دارد؛ لذا فشار آوردن به کودک و انتظار انجام کارهایی که توانش را ندارد، سلامتی روا او را به خطر نینداخته، مانع رسیدنش یه موفقیت نشوید.