10  مهارت نرم در سال ۲۰۲2

10 مهارت نرم در سال ۲۰۲2

مهارت نرم یا soft skill در سال 2022 در حقیقت توانایی غیرقابل‌لمس و احساسی است که فرد در هنگام ارتباط با دیگران و مدیریت یک مجموعه از خود بروز می‌دهد. به عبارت ساده‌تر مهارت نرم به افراد مختلف کمک می‌کند تا با مسائل و مشکلات مختلف به ساده‌ترین حالت ممکنه برخورد نمایند. همیشه می‌توان به کمک بازی چیزهای زیادی را به کودکان و نوجوانان آموخت، ولی وقتی بازی تمام شد آن‌ها با یک مهارت جدیدی آشنا شده‌اند که ممکن است آینده‌شان را تغییر دهد.در ادامه با ما همراه باشید تا 10 مهارت نرم مهم سال 2021 را برایتان توضیح می‌دهیم.

 

فراگیری و تقویت این مهارت نه‌تنها موجب ارتقا موقعیت شغلی و اجتماعی افراد مختلف می‌شود، بلکه می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای در بخش‌های مختلف زندگی افراد برجای بگذارد؛ لذا ضرورت آشنایی با انواع شیوه‌های تقویت مهارت‌های نرم در کودکان و جوانان به‌وضوح مشخص می‌گردد.

آیا مهارت نرم با مهارت سخت تفاوت دارد؟

مهارت سخت (hard skills) توانمندی است که شما می‌توانید از طریق دوره‌ها، آموزش‌های حرفه‌ای و در حین کار آن‌ها را بیاموزید. این مهارت‌ها عمدتاً استفاده از ابزار، تجهیزات و یا نرم‌افزارها را به شما می‌آموزند. مهارت‌های فنی، کامپیوتری، مهارت‌های بازاریابی، مهارت‌های مدیریتی، توانایی‌های زبانی و مهارت‌های طراحی تنها نمونه‌های کوچکی از مهارت‌های سخت هستند.
مهارت‌های سخت برخلاف مهارت‌های نرم کاملاً واضح بوده و با تبین پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف، می‌توان دانش‌آموزان را به فراگیری و تقویت این نوع از مهارت‌ها سوق داد.
دوره سنی 5 تا 18 ساله بهترین دوره برای والدین، سرپرستان و معلمانی هست که می‌خواهند انواع مختلف مهارت‌ها، طرز فکر و تمایلات ضروری را به آن‌ها بیاموزند تا از این طریق به پیشرفت کودکان در آینده کمک نمایند،
اما مهارت نرم به‌عنوان یک توانمندی بسیار قوی در بین دانش‌آموزان فقط از طریق ایده‌پردازی، ارتباط، تعامل بین افراد، مدیریت فعالیت‌های مختلف در دنیای واقعی، مانند استارت‌آپ‌ها و تمرین‌های تولید و پیاده‌سازی ایده در کارهای گروهی امکان‌پذیر است.

 

راهکارهای مختلف برای تقویت مهارت‌های نرم در کودکان

شیوه‌های مختلفی برای تقویت مهارت‌های نرم در کودکان و نوجوانان توسط پژوهشگران ارائه شده که ما در این بخش سعی داریم چند نمونه از آن‌ها را به طور مختصر بیان کنیم.

 

برقراری ارتباط

نوزاد انسان از هنگامی که متولد می‌شود به روش‌های مختلفی سعی در برقراری ارتباط با دنیای پیرامون خود دارد، این نوزادان در هنگام گرسنگی گریه کرده و در هنگام خواب‌آلودگی بی­تابی می‌کنند. کودکان با ادای کلمات و اصوات نامفهوم به روش‌های غیرکلامی با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کنند.
در همین زمان والدین با استفاده از بازی و سرگرمی‌های مختلف، نحوه برقراری ارتباط با افراد مختلف و نحوه صحبت با افراد دیگر در موقعیت‌ها و سطوح تجربی مختلف با استفاده از مهارت‌های نرم را به کودکان خود می‌آموزند.

 

تقویت تفکر انتقادی و نگاه تحلیلی

کودکان به طور طبیعی در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند، برای همین آن‌ها همواره در حال بررسی محیط اطراف خود هستند و در مورد همه چیز سؤال می‌پرسند. با استفاده از تفکر انتقادی می‌توان به‌سادگی دیدگاه تحلیلی را در وجود کودکان و نوجوانان تقویت نمود. به‌عنوان‌مثال به‌جای اینکه وقتی کودک می‌پرسد گل از کجا می‌آید، نحوه رویش گیاه را توضیح دهید، از آن‌ها بپرسید فکر می‌کنند که گل از کجا آمده است؟
این شیوه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فکر کنند و به پاسخ‌های بالقوه دست یابند در این هنگام آن‌ها قادر خواهند بود تا افکار خود را به اشتراک بگذارند.

 

رهبری و مدیریت

هر انسانی می‌تواند یک مدیر بالقوه باشد پس زمانی که در خانه هستید لیستی از وظایف و کارهایی که کودک شما می‌تواند آن‌ها را انجام دهد، تهیه نموده و از او بخواهید تا در یک‌زمان مشخص آن‌ها را انجام دهد. به‌این‌ترتیب کودک یاد می‌گیرد تا گزینه‌های اولویت‌دار و مهم را در ابتدای امر انجام داده و کارها و نحوه اجرای آن‌ها را مدیریت کند. به یاد داشته باشید در این بخش خود شما یک الگوی مهم برای فرزندانتان محسوب می‌شوید.

 

نگرش مثبت ایجاد کنید

داشتن نگرش مثبت می‌تواند بهترین دیدگاه‌ها و موقعیت‌ها را برای شما ایجاد نماید؛ چرا که این نوع از نگرش‌ها به‌شدت مسری بوده و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی می‌توانند حس خوبی را در همه اعضای یک تیم ایجاد نمایند. نگرش‌های مثبت می‌توانند به‌صورت تشویق، دلداری از دوستان، کمک نمودن به افراد مختلف در موقعیت‌های سخت باشد.

 

کار گروهی

کودک خود را برای شرکت در کار گروهی تشویق کنید تا هم به‌صورت نامحسوس و ناخودآگاه برای ارتباط‌گیری با هم‌گروهی‌های خود از مهارت نرم استفاده نماید و از سوی دیگر با روش‌های تشویق  تفکر مهارت‌های تعاملی و soft skill در وجود آنان تقویت نمایید.
با این روش فرزندتان به درک عمیقی نسبت به ارزش یک بازیکن و تعامل افراد در یک تیم دست خواهد یافت. شرکت در کلاس درس، تیم‌های ورزشی، محول نمودن وظایفی در حین خرید مواد غذایی، انجام کارهای مختلف همراه خواهر یا برادر، انجام بازی ویدئویی دونفره، مونتاژ لگو و بازی‌های گروهی راه‌های عالی برای آموزش کار گروهی و تقویت مهارت‌های نرم هستند.

 

داستان و شعر بخوانید

با استفاده از داستان و قصه‌هایی که دارای مضمون رفتارهای صحیح و نحوه برخورد با افراد نیکوکار و بدکردار است؛ می‌توانید چگونگی تعامل با این افراد را به‌وضوح برای کودکان به تصویر بکشید. از سوی دیگر با تصویری سازی این‌گونه داستان‌ها ناخودآگاه کودک در ذهن خود جایگاه افراد مختلف، خوب و بد بودن رفتارها را از هم تمیز داده و سعی خواهد نمود تا رفتاری‌های صحیح را برگزیند و مطابق آن رفتار نماید تا مورد تشویق و تأیید اطرافیان به‌خصوص والدین خود گردد.

نتیجه‌گیری

همیشه می‌توان به کمک بازی چیزهای زیادی را به کودکان و نوجوانان آموخت، ولی وقتی بازی تمام شد آن‌ها با یک مهارت جدیدی آشنا شده‌اند که ممکن است آینده‌شان را تغییر دهد. بر همین اساس شما می‌توانید به محول نمود‌ن وظایف کوچک به فرزندان مهارت نرم نهفته در وجودشان را تقویت نمایید. با این شیوه آن‌ها به اهداف بزرگ‌تری می‌اندیشند و احساس غرور و مسئولیت بیشتری خواهند داشت نسبت به آنچه که دارند و آنچه که می‌خواهند به دست بیاورند. به کودکان خود یادآوری کنید که در دنیای کار و دانشگاه، استفاده از مهارت‌های نرم بازتاب خوبی از شخصیت آن‌ها خواهد داشت.

در ادامه این مطلب به  روش‌های تاثیر گذار تقویت مهارت نرم در کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.