از چه سنی به کودکان زبان دوم یاد بدهیم؟

از چه سنی به کودکان زبان دوم یاد بدهیم؟

آموزش زبان دوم به کودکان یکی از دغدغه های والدین در عصر جدید بوده که طبق تحقیقات انجام ­شده، محققان زمان مناسب برای یادگیری یک زبان در جهت مسلط شدن بر آن را قبل از سن بلوغ بیان می‌کنند. زیرا ذهن شخص تا پیش‌ازاین سن در بهترین شرایط خود برای فراگرفتن قواعد و اصول زبانی قرار دارد. یکی از عاداتی که این روزها بین والدین فراگیر شده است، ثبت‌­نام کودکان در کلاس‌های زبان است.اما پرسش اینجاست که:

 

  • سن مناسب برای انجام این کار کدام است؟

  • آیا یادگیری زودهنگام زبان دوم موجب موفق‌تر شدن کودک می‌شود، یا باعث تنفر او از یادگیری می‌شود؟
     

برخی معتقدند:

چرا برای کودکی که دارد مهارت‌های اولیه و زبان اصلی‌اش را یاد می‌گیرد، مشغله­‌ی جدید اضافه کنیم؟

 

دلایل آن­‌ها این است که:

کودک در سن 0 تا 3سالگی مشغول: 

  • ارتباط برقرار کردن
  • راه‌رفتن
  • صحبت‌کردن
در نتیجه انتظار می‌رود آموزش زبان دوم به او فقط باعث ازبین‌رفتن تمرکزش بر روی یادگیری سایر مهارت‌ها شود.



 

اما علم عکس این موضوع را ثابت کرده‌ است!

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه واشنگتن آمریکا انجام پذیرفته نشان می‌دهد، کودکان تا سن هشت­ سالگی خلاف بزرگ­سالان که خود را درگیر یادگیری قواعد و اصول دستور یک زبان می‌کنند، فرایند یادگیری بسیار ساده‌تری دارند.

آن‌ها به­ وسیله‌ی:

  • ارتباطات اجتماعی
  • بازی‌کردن

و تجربه‌ی اتفاقات مختلف زبان را یاد می‌گیرند. در نتیجه یادگیری زبان دوم تأثیر منفی‌ای بر یادگیری زبان مادری­شان نخواهد گذاشت. 
 


 

آیا کودکان دوزبانه برای صحبت‌کردن به مشکل نمی‌خورند؟

ذهن افراد در سنین پایین‌تر قابلیتی دارد به نام:
 

✔️انعطاف ذهنی

این قابلیت به آن­ها اجازه می‌دهد تا از اختلال در انتخاب کلماتشان جلوگیری کنند. زیرا هنگام صحبت‌کردن به دو زبان نیاز است تا یکی از آن‌ها توسط مغز انتخاب شده و از آن استفاده شود.

محققان باور دارند که افراد با توانایی سخن‌گفتن به زبان‌های مختلف باتوجه‌به اینکه می‌توانند مغز خود را برای استفاده از یکی از آن‌ها به چالش بکشند، تمرین خوبی جهت حفظ انعطاف و قدرت ذهنشان دارند. در نتیجه‌ی این اتفاق، احتمالاً دارای تمرکز بیشتری در بزرگ­سالی خواهند شد. 


 

چه سنی برای یادگیری زبان‌دوم مناسب است؟

در این مورد دو نظریه‌­ی علمی وجود دارد:
 

✔️قبل از 18 ‌سالگی

طبق تحقیقات انجام­شده، محققان زمان مناسب برای یادگیری یک زبان در جهت مسلط شدن بر آن را قبل از هجده­سالگی بیان می‌کنند. زیرا ذهن شخص تا پیش‌ازاین سن در بهترین شرایط خود برای فراگرفتن قواعد و اصول زبانی قرار دارد.

 

✔️قبل از 11سالگی

 گرچه، پژوهشگران روان­شناسی دانشگاه کمبریج بر این نظرند که برای یادگیری کامل یک زبان و رسیدن به تسلطی مانند زبان مادری، بهترین زمان پیش از یازده­سالگی کودک است. 


 

چطور به کودک خود زبان یاد بدهیم؟

  •  حضور کودک در محلی که با آن زبان احاطه شده است

تحقیقی در آزمایشگاه یادگیری زبان کرنل، مؤثرترین شیوه‌ی آموزش زبان دوم به کودک را قراردادن او در محلی که با آن زبان احاطه شده باشد می‌داند. طبق این مطالعه، برای یادگیری یک زبان، کودک به شرکت کردن در فعالیت‌های اجتماعی، بازی و بیان احساساتش به آن زبان نیازمند است.

در نتیجه بهینه‌ترین راه برای این موضوع، قرار گرفتنش در محلی با تعداد زیادی از سخنوران آن زبان است که از نیازهای کودک مطلع باشند.

مثال: برای یاددهی زبان انگلیسی به یک کودک، بازی‌کردن او با مربیانی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، مفیدتر از شرکت او در کلاس درس انگلیسی است. 
 


 

آیا دیر یادگرفتن فرزند من به معنای تنبل بودن او است؟

  • پاسخ: قطعاً این‌طور نیست!

کودکان توانایی روان صحبت‌کردن به یک زبان از طریق صرفاً شنیدن کلمات آن یا تماشای ویدئوهای مربوط به آن زبان را ندارند. اما با استمرار در این کار، آرام­ آرام مفهوم کلمات را درک و در جای مناسب از آن‌ها استفاده خواهند کرد.
 

  • از فرزندتان توقعات واقع‌بینانه داشته باشید

زیرا یادگیری فرایندی است که فردبه فرد متفاوت است. اما می‌توانید اطمینان داشته باشید تلاش‌های شما برای آشنایی فرزندتان با زبان دوم به او در مسیر آینده‌اش کمک خواهد کرد.


 

چگونه فرزند نوجوان خود را برای یادگیری زبان مشتاق کنیم؟

 

 ✔️ایجاد انگیزه در نوجوان

نوجوانان با درک منطق پشت فعالیت‌ها می‌توانند ارتباط بیشتری با آن کار برقرار کنند و انگیزه‌ی بیشتری برای انجام آن داشته باشند.
 

✔️با نوجوان صادق باشید

با فرزند نوجوان خود صادق باشید. تلاش کنید از مزایای آموزش زبان دوم به او بگویید و او را در جهت این کار هدایت کنید.
 

✔️آموزش زبان دوم، نه به­ عنوان یک فعالیت درسی

توصیه‌ی دیگر این است که از یادگیری زبان به­عنوان یک درس فراتر بروید. فرزندتان را بافرهنگ، آداب‌ورسوم کشورهایی که به زبان موردنظر صحبت می‌کنند آشنا کنید تا بتواند علاقه‌ی بیشتری نسبت به آن کسب کند. 


 

چگونه لهجه‌ی درست یک زبان را آموزش بدهیم؟

 

✔️ترغیب زبان­ آموز به تقلید کردن

مشکلی که والدین مختلف در بحث کمک به آموزش زبان به کودکانش با آن روبه­رو می‌شوند، تسلط نداشتن به زبان هدف است. بزرگ­ترین کمکی که می‌توانید در این شرایط به فرزندتان کنید، ترغیب او به تقلید کردن است. تقلید کردن در یادگیری لهجه‌های زبانی مختلف یکی از راهکارهای مؤثر و معروف است که باعث می‌شود شخص به نحوه‌ی ادای درست کلمات عادت کند.
 

✔️آشنایی زبان ­آموز با لحن و تغییر لحن

 تلاش کنید او را با بیان احساسات مختلف در لحن صحبت کردن آشنا کنید. اینکه در زمان عصبانیت چه تفاوتی در لحن افراد ایجاد می‌شود، چطور شادی و یا غم خود را در هنگام صحبت کردن نشان می‌دهند؟
برای این کار از منابعی مانند ویدئوهای آموزشی و فیلم‌های مناسب کودک برای این کار استفاده کنید. 


 

چطور از خسته شدن فرزندم از یادگیری زبان دوم جلوگیری کنم؟

یادگیری، فرایندی ­ست که به استمرار و زمان نیاز دارد.
 

✔️آموزش زبان همراه با علاقه­ مندی­ های زبان ­آموز

یادگیری زبان دوم هم از این قاعده­ی دو مقوله­ی استمرار و زمان مستثنا نیست. بهترین راه برای مفرح‌تر کردن این موضوع، استفاده از موضوعاتی­ست که فرزندتان به آن علاقه دارد.

مثال: اگر فرزندتان به ماشین‌ها علاقه دارد و در حال یاد گرفتن زبان انگلیسی است، از او بخواهید به زبان انگلیسی راجع به مدل‌های موردعلاقه‌اش برای شما صحبت کند. یا در کنار هم به تماشای ویدئوهای آموزشی راجع به ماشین‌های مختلف بنشینید و خودتان را برای علاقه‌هایش مشتاق نشان دهید.


✔️تأثیر نقش حمایتگری خانواده



-در نهایت، نقش خانواده در آموزش و راهنمایی فرزندانشان، نقشی حمایتی است.
ـ تلاش کنید از مربیان و معلمان مجرب که در آموزش به کودکان و نوجوانان مسلطند استفاده کنید.
ـ به فرزندتان اتفاقات مثبتی را که با یاد گرفتن زبان برای او می‌افتد یادآور شوید
ـ و در این مسیر در کنار او بمانید.