بهترین سن برای استعدادیابی کودکان چه زمانی است؟

بهترین سن برای استعدادیابی کودکان چه زمانی است؟

کودکی بهترین سن برای شناسایی و کشف استعدادها است؛ زیرا زمان بیشتری برای رشد و پرورش استعدادها وجود دارد. به عنوان والدین کودکان خود، می‌توانید از طریق تست‌های استعدادیابی، به کشف استعدادها و توانمندی‌های فرزند خود بپردازید و آنها را پرورش دهید. این روند باعث می‌شود که فرزند شما در آینده، تواناهایی بر اساس استعداد و علاقه‌اش داشته باشد و مشغول به یک کار بر اساس آن‌ها شود. اما نکته مهمی که باید برای این مسئله در نظر داشته باشید تشخص بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان است.

منظور از استعدادیابی چیست؟

استعدادیابی یک فرایند برای کشف و شناسایی توانایی‌های یک فرد است و به افراد کمک می‌کند تا با توانایی‌های خود به خوبی آشنا شده و آنها را پرورش دهند. با پرورش استعدادها می‌توان آن‌ها را به مهارت تبدیل کرد و در آینده، آن مهارت می‌تواند یک مسیر شغلی برای فرد به وجود آورد. 

تبدیل استعدادها به مهارت، در افراد احساس رضایتمندی ایجاد می‌کند و با تمرین می‌توان روند پیشرفت در آن مهارت را ساده‌تر کرد. به همین دلیل، بهتر است که مسیر توانایی خود را در راستای استعداد و علاقه‌هایمان انتخاب کنیم. 

استعدادیابی به طور معمول از طریق یک آزمون تستی و عملی انجام می‌شود که نتیجه آن شامل یک لیست استعداد است؛ استعدادهایی که در شما وجود دارد و امکان پرورش آنها در شما دیده می‌شود. انجام استعدادیابی در کودکی یکی از دغدغه‌های مهم برای بسیاری از والدین است؛ چرا که فرایند رشد و پرورش استعداد و توانایی در کودکی بسیار ساده‌تر از بزرگسالی است. سن افراد هر چه بیشتر می‌شود، توانایی آنها در یادگیری نیز کاهش می‌یابد. 

 

بهترین زمان برای استعدادیابی چه زمانی است و چگونه انجام می‌شود؟ 

همان‌طور که اشاره کردیم، استعدادیابی در کودکی بسیار مهم است و کشف آن از طریق تست‌های متفاوت از جمله آزمون هوش‌های چندگانه گاردنر و استعدادیابی کلیفتون انجام می‌شود. بهترین زمان برای استعدادیابی بین ۳ تا ۶ سال است. 

کودکان در این سن بهترین شرایط را برای یادگیری و پرورش در استعدادهای خود دارند. پس، والدین عزیز! در سنین ۳ تا ۶ سالگی فرزندتان، از او تست‌های متفاوت استعدادیابی بگیرید. بهتر است که این تست‌ها را دقیقا قبل از هر اقدام آموزشی برای فرزند خود انجام دهید؛ چرا که با انجام این چنین تست‌هایی به هوش و استعداد فرزند خود پی می‌برید و در راستای آن می‌توانید اقدام آموزشی انجام دهید. 

 

مثال: اگر آزمون استعدادیابی فرزندتان نشان می‌دهد که در موسیقی هوش خوبی دارد، از همان سنین ۳ تا ۶ سالگی می‌توانید او را در یک کلاس موسیقی ثبت نام کنید.

حال که بهترین زمان برای استعدادیابی را متوجه شدیم، در ادامه مقاله به معرفی یکی از این روش‌های استعدادیابی (کلیفتون) می‌پردازیم.

 

معرفی تست‌ استعدادیابی کلیفتون

کلیفتون یک نویسنده، محقق، روان‌شناس و کارآفرین آمریکایی است که برای اولین بار یک تست استعدادیابی بر اساس ۳۴ استعداد برتر انسان طراحی کرد. او طبق نظریه ۳۴ هوش برجسته خودش، استعدادها و توانمندی‌های انسان را به ۴ دسته تقسیم کرده که در نهایت، ۳۴ استعداد می‌شود. 

کلیفتون استعداد را این‌گونه تعریف می‌کند: «استعداد نوعی تفکر، احساس یا رفتار طبیعی در افراد است.» طبق تحقیقات، افرادی که هم راستا با استعداد خود پیش می‌روند، انسان‌های خوشحال‌تر و موفق‌تری هستند. چنین افرادی در رسیدن به اهداف و برنامه‌های بلند مدت خود برنامه‌ریزی کرده و مشتاق هستند. چهار گروه توانمندی در تست ۳۴ استعداد کلیفتون شامل:

گروه تفکر استراتژیک

گروه اجرایی

گروه تأثیرگذاری

گروه ایجاد روابط

استعدادیابی همه سنین به روش کلیفتون

 

در ادامه با خصوصیات افرادی که در این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرند آشنا می‌شوید.

 

1. خصوصیات افراد در گروه تفکر استراتژیک 

افرادی که دارای انواع استعداد ۳۴تایی کلیفتون در تم تفکر استراتژیک هستند، در زمان تصمیم گیری به خوبی عمل می‌کنند. این افراد دارای توانایی بسیار خوبی در زمینه جمع آوری اطلاعات و سوق دادن یک تیم به سمت هدف است. این افراد بیشتر در زمینه برنامه‌ریزی و کشف اطلاعات، قوی هستند. 

 

2. خصوصیات افراد در گروه اجرایی 

افرادی که دارای استعدادهای گروه اجرایی هستند، دقیقا در مقابل گروه تفکر استراتژیک قرار می‌گیرند. چرا که همان‌طور که اشاره کردیم، افراد گروه تفکر استراتژیک در برنامه‌ریزی خوب هستند؛ ولی افراد گروه اجرایی، در مسیر اجرا ایده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها خوب عمل می‌کنند. آن‌ها همیشه به دنبال راهی برای تبدیل ایده به واقعیت هستند. 

 

3. خصوصات افراد در گروه تأثیرگذاری

افرادی که دارای استعدادهای گروه تأثیرگذاری هستند، می‌توانند به راحتی در ذهن دیگران نفوذ کنند. چنین افرادی معمولا در زمینه فروش و بازاریابی به خوبی عمل می‌کنند. چرا که به شدت نافذ و تأثیرگذار هستند؛ به‌طوری که ممکن است یک روزی از بهترین بلاگرها در دنیای مجازی شوند و هزاران دنبال کننده را به سمت خود جذب کنند. 

 

4. خصوصات افراد در گروه ایجاد روابط

در یک جمله، افرادی که دارای استعدادهای گروه ایجاد روابط هستند، مدیران بسیار خوبی می‌شوند. این افراد به خوبی می‌دانند که چگونه دیگر افراد یک تیم را در کنار هم قرار دهند. آن‌ها می‌توانند یک گروه را برنامه‌ریزی کرده و به سمت یک هدف مشترک حرکت دهند. 

توجه داشته باشید که انجام این آزمایشات در بهترین زمان برای استعدادیابی یعنی ۳ تا ۶ سال می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه نهایی آن داشته باشد.

آزمون استعدادیابی گارنت

 

اهمیت و ضرورت استعدادیابی در سنین کودکی

همه ما می‌دانیم که استعدادهایی خدادادی در همه افراد وجود دارد که ممکن است حتی در ۳۰ سالگی نیز بسیاری از آن‌ها کشف نشود. چرا که خیلی از افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که همیشه در یک مسیر بمانند و دیگر شاخه‌ها را امتحان نکنند. پس، استعدادیابی در سنین کودکی باعث می‌شود که شما با تمامی استعدادهای پنهان فرزندتان از همان کودکی آشنا شوید و بستر مناسب برای رشد آن را فراهم کنید. 

 

یکی دیگر از ضرورت‌های کشف استعداد در سنین کودکی، مسیر رشد آن است. نمی‌توان گفت که هر فردی از میان ۳۴ هوش برجسته، تنها ۱ استعداد دارد. هر فردی ممکن است از چندین استعداد بهره‌مند باشد. آشنایی با تمام آنها در بهترین زمان برای استعدادیابی یعنی ۳ تا ۶ سالگی ، کمک می‌کند تا فرصت مناسب برای پرورش آن را به دست آورید.

فرض کنید که کودک شما در زمینه موسیقی، ورش رزمی و ریاضی استعداد دارد. شاید پرورش هوش ریاضی در سنین بالا و در سن مدرسه امکان‌پذیر باشد؛ ولی قطعا پرورش هوش موسیقی در سنین بالا، محدود است. چرا که از طرفی ممکن است افراد در سنین بالا میزان یادگیری‌شان کم شود، از طرف دیگر نیز امکان عدم زمان کافی برای یادگیری وجود دارد. هر دو این گزینه‌ها می‌تواند باعث عدم رشد استعداد در سنین بالا شود. 

 

جمع بندی روانشناسان مجله گارنِت

با توجه به مطالبی که گفته شد، در بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان یعنی ۳ تا ۶ سالگی، تست‌های لازم را روی آن‌ها انجام دهید؛ لطفا به نتایج تست‌های استعدادیابی دقت کرده و آنها را به خوبی بررسی کنید. در نهایت، برای رشد و پرورش استعدادهای فرزند خود، اقدامات لازم را انجام دهید.