۷ چیز که نشان‌ می‌دهد شما استعداد هنری دارید!

۷ چیز که نشان‌ می‌دهد شما استعداد هنری دارید!

نبوغ هنری، یک استعداد فوق‌العاده است که به‌طور فطری (بدون کسب مهارت خاص) در برخی افراد وجود دارد. این مهارت فرد را به سمت هنرمند شدن می‌کشاند. خواه یک خط خوب باشد، یک نقاشی خوب یا حتی نواختن ساز. در هر صورت، فردی که در زمینه‌ی هنر استعداد داشته باشد، راه زیادی تا هنرمند شدن نخواهد داشت.

 

 

در این مطلب، گارنت شما را یاری می‌کند تا بتوانید اولین علائم و نشانه‌های ذوق هنری را در خود یا فرزندتان تشخیص دهید. برای این منظور، ابتدا شما را با مفهوم استعداد در هنر آشنا ساخته و سپس علائم و شخصیت ذاتی هنرمندان را تحت مطالعه قرار داده‌ایم. در پایان مطلب نیز توصیه‌هایی برای پرورش این استعداد و حرفه‌هایی که با آن هم‌سو است ذکر کرده‌ایم.

 

مطالب مرتبط:

چرا هیچ کودکی با استعداد به دنیا نمی‌آید؟

همه چیز درباره استعداد هنری

 

خوب است تا پیش از این‌که به معرفی ویژگی‌های بارز در افراد با استعدادهای هنری بپردازیم، تعریفی از این استعداد داشته باشیم. به‌طور کلی استعداد یک مهارت و توانایی ذاتی است. یعنی شما برای کسب آن، تلاش خاصی نکرده‌اید، دوره آموزشی نرفته‌اید و هرگز تمرین نکرده‌اید. استعداد هنری، این نبوغ و مهارت را در زمینه‌ی هنر نشان می‌دهد. نقاشی، خطاطی، ترسیم، چیدمان، نواختن و … از جمله مهارت‌هایی هستند که در حوزه‌ی هنر مطرح می‌شوند.

نبوغ هنری، در تمام افراد وجود ندارد. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که این استعداد را به‌طور ذاتی دارید، باید بسیار خوشحال و قدردان باشید. هنرمند بودن آرزوی بسیاری از افراد است. اگر چنین استعدادی دارید، باید بدانید که مسیر هنرمند شدن شما کوتاه‌تر و ساده‌تر نسبت به دیگران است. پس سعی کنید با شناخت به موقع این مهارت و پرورش آن، از ضایع شدن استعدادهای هنری خود جلوگیری به عمل آورید.

 

کشف استعداد هنری

 

از مهم‌ترین پرسش‌ها این است که از کجا بفهمیم دارای استعداد در زمینه‌ی هنر هستیم یا خیر؟ لازم به ذکر است که استعدادهای هنری، آن‌چنان واضح نیستند و گاه تا در شرایط محیطی مناسب قرار نگیرند، هرگز نمودی نخواهند داشت. در ادامه، به معرفی ۷ چیز که از وجود استعدادهای هنری در شما خبر می‌دهند را با هم مرور خواهیم کرد. 

 

قوه تخیلتان بالاست

 

افرادی که استعداد هنری دارند، تخیلات بسیار قوی و خوبی دارند. این افراد بدون آن‌که در محیط خاصی حضور داشته باشند، می‌توانند آن فضا را در ذهن خود تجسم کنند. مثلاً مانند یک بازیگر، می‌توانند احساسات ناشی از حضور در محیط‌های مختلف را بازآفرینی کنند. مثلاً تنها با تجسم کردن، حس رعب و وحشت حضور در یک جنگل یا احساس شادمانی و رهایی حضور در یک مزرعه‌ی زیبا را نقش‌آفرینی کنند.

قوه‌ی تخیل خوب هم‌چنین اجازه می‌دهد تا در خصوص طرح یک هنر، بهتر تصمیم‌گیری کنند. مثلاً این دسته از افراد می‌توانند تجسم کنند که با کنار هم قرار دادن رنگ‌های مختلف، تصویر هنر نهایی به چه صورت خواهد شد. یا مثلاً فلان طرح معماری، چطور بهتر می‌شود.

 

خوب نقاشی می‌کشید

 

ویژگی دیگر برای هنرمند بودن ذاتی، ترسیم نقاشی‌های زیبا است. این دسته از افراد اغلب می‌توانند خط و خطوط را به شیوه‌ی صحیح و معنادار ترسیم کنند. حتی در سنین کودکی، توانایی ترسیم نقاشی‌های زیبا دارند. 

 

کشف استعداد هنری

 

خوب نقاشی کشیدن، همیشه به معنای نقاشی حرفه‌ای و بی‌نقص نیست. بلکه منظورمان تنها توانایی ترسیم خطوط به‌طرز صحیح و کار با رنگ‌ها است. مابقی، از طریق تمرین و آموزش در گذر زمان، قابل کسب خواهد بود.

 

به کاردستی علاقه دارید

 

کاردستی درست کردن و ساخت آثار هنری هم از ویژگی‌هایی است که در افراد بااستعداد در زمینه‌ی هنر دیده می‌شود. خلاقیت در ایجاد کاردستی‌های جدید و متفاوت سبب می‌شود تا این استعداد به طرز متفاوتی رشد یابد.

 

اگر فرد با ساده‌ترین وسایل (مثل چسب، قوطی‌های خالی، دانه‌های سنگ و …) می‌تواند وسایل و اجسام مختلف را شبیه‌سازی کند، قدرت ساخت کاردستی و کارهای هنری وی بالا است.

 

عاطفی هستید

 

فرقی ندارد که جنسیتتان مرد باشد یا زن. اگر استعداد هنری در شما وجود داشته باشد، احتمالاً عملکردی عاطفی و احساسی دارید. مثلاً در هنگام رؤیت یک صحنه‌ی خاص از یک قطعه فیلم، به سادگی اشک‌هایتان سرازیر خواهد شد! یا یک اثر هنری فوق‌العاده شما را به وجد می‌آورد و با لبخند و کف زدن آن را بروز می‌دهید.

 

افراد هنرمند، احساسات قوی دارند. در حقیقت انعکاس همین احساسات است که هنر این افراد را می‌سازد. یک تابلوی نقاشی، یک پارچه که کار هنری دست‌دوز دارد، یک قطعه موسیقی و … همه نشان از احساسات هنرمند است. پس هنر بدون احساس معنایی ندارد و حتماً بخش اعظمی از روحیات هنرمند با احساسات وی گره می‌خورد.

 

تمرکز و حوصله دارید

 

اگر برای کارهای ظریف و حساس، باحوصله هستید، احتمالاً بخش هنرمند بودن شما فعال است. تمرکز زیاد از لازمه‌های فعالیت‌های هنری به‌حساب می‌آید و اگر چنین ویژگی شخصیتی ندارید، احتمالاً میانه‌ای با هنر نخواهید داشت.

 

ساختن پازل‌های سخت، سرهم کردن قطعات ساختنی، رنگ‌آمیزی و نقاشی، دوخت و دوز، نواختن یک ساز و … به حوصله و تمرکز زیاد نیاز دارند. البته فرد با استعداد هنری، در دیگر ابعاد زندگی خود نیز تمرکز و حوصله را به نمایش می‌گذارد. مثلاً چیدمان خانه، نظافت، انجام امور شخصی و … از این قبیل کارها هستند.

 

به تماشای هنر علاقه دارید

 

تقریباً بیش‌تر مردم از دیدن هنرهای زیبا، لذت می‌برند. اما افرادی که استعدادهای هنری دارند، به طرز قابل توجهی به تماشا و مشاهده‌ی این آثار علاقه نشان می‌دهند. مثلاً بازدید از یک گالری نقاشی، آن‌ها را به وجد می‌آورد.

 

شنیدن قطعات موسیقی آهنگین، یک شعر قافیه‌دار و موزون، یک رقص هماهنگ و چشم‌نواز و … برای افراد هنرمند بسیار لذت‌بخش و دوست داشتنی است.

 

قصه‌گوی خوبی هستید

 

به دلیل هوش هنری بالا، افراد بااستعداد در هنر، قصه‌گوهای خوبی هستند. مثلاً اگر به یک کودک، کتابی حاوی تصاویر (بدون متن) نشان دهید، به راحتی می‌تواند داستان‌سرایی کند.

 

قوه‌ی تخیل قوی (که در ابتدای موارد به آن اشاره کردیم) سبب می‌شود مهارت قصه‌گویی در افراد هنری، تقویت شود. آن‌ها می‌توانند با تکیه بر ذهن خود، داستان‌های مختلفی را بیان و اجرا کنند.

 

چند ویژگی شخصیتی افراد هنرمند

 

افراد هنرمند گاه شخصیتی درون‌گرا و گاه برون‌گرا دارند. از این نظر نمی‌توان ویژگی قطعی شخصیتی این افراد را تعیین کرد. اما گزینه‌هایی وجود دارد که در شخصیت بیش‌تر هنرمندان مشترک است. در این بخش به بیان این ویژگی‌ها پرداخته‌ایم.

 

ویژگی شخصیتی افراد هنرمند

 

شاید برایتان جالب باشد که افراد هنرمند اغلب از چارچوب‌های تعیین شده بیزار هستند. مثلاً آن‌ها دوست ندارند که یک کار را از روش تکراری و همیشگی انجام دهند. خلاقیت آن‌ها سبب می‌شود تا دوست داشته باشند راه‌های جدید و روش‌های تازه‌تری را برای انجام کارها امتحان کنند. چیدمان دکوراسیونی جدیدی را امتحان می‌کنند. رنگ‌های تازه‌تری به محیط و لباس‌هایشان اضافه می‌کنند و … .

 

ویژگی شخصیتی دیگر، اعتماد به نفس است. این دسته از افراد به خوبی می‌توانند از توانایی‌های خود استفاده کنند و بابت انجام کار جدید، هیچ‌گونه هراس و اضطرابی نخواهند داشت.

 

افراد هنرمند اغلب منظم هستند. اما گاه نشانه‌‌های بی‌انضباطی نیز در آن‌ها دیده می‌شود. اما چون از دیدن زیبایی و هنر لذت می‌برند، به یک فضای آرام، مرتب و تمیز بیش‌تر علاقه‌مند هستند.

 

استفاده از استعداد هنری برای کسب درآمد

 

استعدادها، یک نعمت فوق‌العاده برای تک‌تک ما هستند. اولین گام برای استفاده از این لطف، شناخت آن استعداد است. این‌که بفهمیم چه مهارت و استعدادی در ذات ما نهاده شده است، نیاز به استعدادیابی و شناخت خودمان دارد. استعدادیابی کار آسانی نیست. چرا که برخی از مهارت‌ها تا در محیط و شرایط خاص قرار نگیریم، هرگز خود را نشان نمی‌دهند.

 

در گام‌های بعد، می‌بایست روی استعدادهای خود، سرمایه‌گذاری کنیم. بدین معنا که زمان و هزینه‌ی کافی برای پرورش استعدادهای خود در نظر بگیریم. آموزش‌های مختلفی که برای رشد استعدادها مورد نیاز است را در اولویت قرار دهیم و این‌گونه استعداد خود را به سطح حرفه‌ای برسانیم.

 

در نهایت می‌توانیم از استعداد رشد داده شده‌ی خود، در زندگی و حرفه استفاده کنیم. بسیاری از استعدادها، زمینه‌ی سهولت در انجام کارهای حرفه‌ای و کسب درآمد خواهند بود. لذا با پرورش آن، زندگی هموارتر و بهتری را رقم خواهیم زد.

 

اشتباهات با استعدادهای هنری

 

شاید برایتان جالب باشد که برخی رفتارها، برای تقویت استعدادهای هنری شما و فرزندتان مخرب خواهد بود. در این بخش، به‌طور خلاصه به این رفتارها اشاره کرده‌ایم. پس اگر قصد دارید استعداد هنری فرزندتان رشد یابد،‌ از چنین رفتارهایی پرهیز کنید.

 

نسبت به هنر (هرچند مبتدی و ساده) بی‌اعتنا و بی‌ذوق نباشید.

هنرمند را با دیگر هنرمندان مقایسه نکنید.

الگوهای کلیشه‌ای را کنار بگذارید و اجازه دهید تا خلاقیتتان فوران کند.

برای هنر ارزش قائل باشید و خودتان را تشویق کنید.

از مربی خوب و آموزش‌های استاندارد استفاده کنید.

توقع بی‌جا و زیاد از حد نداشته باشید.

فرصت رشد ایجاد کنید.

 

دوری از این اخلاقیات، سبب می‌شود تا فضای امن و آرام‌تری برای رشد استعدادهای هنری فراهم شود. در نتیجه یک هنرمند در بهترین بستر ممکن، به پیشرفت ادامه خواهد داد.

 

رشد استعداد در هنری

 

برای رشد و پرورش استعداد در هنر، می‌بایست دوره‌های آموزشی متعددی را بگذرانیم. لازم به ذکر است که استعداد شرطی لازم اما نه کافی برای موفقیت است. بنابراین صرف وجود این مهارت ذاتی، نمی‌توان به درجات بالای موفقیت دست یافت. به عبارت دیگر، برای رسیدن به موفقیت همیشه حرف اول را پشتکار و تلاش شما می‌زند.

 

دوره‌های آموزشی، می‌بایست متناسب با شاخه‌ای باشند که به عنوان شغل حرفه‌ای دنبال می‌کنید یا حس می‌کنید در آن علاقه و استعداد بیش‌تری دارید. به عنوان مثال، ممکن است میان استعداد نقاشی و استعداد موسیقی ترجیح دهید تا به عنوان یک آهنگساز فعالیت حرفه‌ای داشته باشید. بنابراین بهتر است دوره‌های آموزشی آهنگسازی و موسیقی را دنبال کنید.

 

شما می‌توانید از منابعی مانند وب سایت‌های آموزشی رایگان، کتاب‌ها، pdf‌های رایگان و منابع دیگر نیز برای آموزش‌های مهارت مورد نظر استفاده کنید. آن‌چه اهمیت دارد این است که یک آموزش درست، اصولی و کامل را دنبال کنید.

 

شغل‌های مناسب تیپ شخصیتی هنری

 

در این بخش قصد داریم تا مشاغل و حرفه‌هایی را معرفی کنیم که اگر در هنر استعداد دارید، می‌توانید در این شاخه‌ها مشغول به کار شوید. ناگفته نماند که موفقیت شما در حرفه‌ی انتخابی، تنها به استعداد شما وابسته نیست. بلکه عوامل دیگری مانند وضعیت اقتصادی جامعه، شرایط اجتماعی و … نیز روی میزان موفقیت شما تأثیرگذار خواهند بود. این مشاغل از حوزه‌ی انواع استعداد هنری برخاسته‌اند.

 

شغل‌های مناسب افراد هنرمند

 

حوزه‌های مختلف موسیقی

ادبیات

شعر

نقاشی

بازیگری

مجسمه‌سازی

خطاطی

عکاسی

صنایع دستی

معماری

کارگردانی

نوازندگی

خوانندگی

خیاطی

بافندگی

فرش بافی

طراح لباس و مد

شاعر

ترانه‌سرایی

داستان‌سرایی

طراح گرافیک

طراح تبلیغات

نویسنده

طراح وسایل 

دکوراتور فضا

آشپز

 

تست استعداد هنری

 

روش استاندارد برای شناسایی استعدادهای هنری، انجام آزمون‌های استعدادیابی است. این آزمون‌ها از تست‌ها و سؤالاتی تشکیل شده‌اند که تحلیل پاسخ آن می‌تواند وضعیت شخصیتی شما را روشن کند. یکی از آزمون‌های پرکاربرد برای شناسایی این تیپ استعداد، آزمون هالند است. آزمون جانسون اوکانر، آزمون نئو، آزمون دیسک، تست گاردنر و MBTI نیز از جمله آزمون‌های معروف برای سنجش و شناسایی استعدادهای هنری به شمار می‌آیند.

 

شما می‌توانید این تست‌ها را در مؤسسات استعدادیابی نظیر گارنت درخواست کنید. مشاورین این مرکز قادر خواهند بود تا شما را برای تحلیل نتایج آزمون و تصمیم‌گیری بهتر راهنمایی کنند. این تست‌ها، نتایج معتبرتری نسبت به روش آزمون و خطا و حدس خواهند داشت.

 

مطالب مرتبط:

استعداد موسیقی و راه‌های کشف آن

کلام پایانی

 

در این مطلب به معرفی ۷ چیز که استعداد هنری شما را اثبات می‌کند، پرداختیم. به عنوان یک هنرمند، شما ممکن است ویژگی‌های اخلاقی متفاوتی داشته باشید که به برخی از محتمل‌ترین آن‌ها در این مطلب اشاره کردیم. توصیه می‌کنیم برای شناخت استعدادهای خود به مؤسسات استعدادیابی مانند گارنت مراجعه کنید. مشاورین باسابقه در این مرکز، به شما کمک می‌کنند تا سنجش استعدادهایتان از طریق انجام تست‌های استعدادیابی، با اطمینان بیش‌تری انجام دهید.

 

نکته‌ی مهم این است که در سن و سال مناسب، پیش از آن‌که فرصت برای لذت بردن از استعدادها به انتها برسد، برای شناخت و پرورش آن اقدام کنید. گرچه هرگز برای کشف استعدادها دیر نیست، اما اگر در زمان مناسب برای شناخت این سرمایه اقدام کنید، فرصت بیش‌تری از عمر برای لذت بردن از آن باقی می‌ماند.

 

پلتفرم گارنت هم‌چنین آموزش‌های ویژه‌ای برای تقویت استعدادها و مهارت‌های شما در نظر گرفته است. با مراجعه به گارنت و تماس با کارشناسان این مرکز، می‌توانید برنامه‌ی رشد و پیشرفت فوق‌العاده‌ی مهارت‌ها و استعدادهایتان را بچینید.

 

 

 

برچسب ها: