موانع کشف استعداد

موانع کشف استعداد

همه‌ی ما می‌دانیم که شناخت استعدادهای ذاتی‌مان، اهمیت زیادی دارد. این استعدادها، می‌توانند آفریننده‌ی مهارت‌هایی باشند که روی زندگی ما اثر بالقوه و مهمی خواهند داشت.

14 فروردین 1403

همه چیز درباره  IQ و EQ

همه چیز درباره IQ و EQ

IQ مخفف کلمه Intelligence Quantity به معنای بهره هوشی است. این کلمه احتمالا برای همه ی شما آشناست و بسیار از آن استفاده کردید اما آیا واقعا می دانیدضریب هوشی به چه معناست؟ روان‌شناسان بهره هوشی افراد را با انجام آزمایش‌های متعددی می‌سنجند. در این آزمایش‌ها توانایی ذهنی افراد برای استدلال سنجیده می‌شود. سپس سن ذهنی افراد بر سن واقعی آنها تقسیم شده و در عدد 100 ضرب می‌شود. عدد حاصل به‌عنوان بهره هوشی افراد در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین بهره هوشی بین ۹۰ تا ۱۱۰ معمولی در نظر گرفته می‌شود.

03 آبان 1402

استعدادیابی کلیفتون| ۳۴ استعداد برتر هر انسان کدامند؟

استعدادیابی کلیفتون| ۳۴ استعداد برتر هر انسان کدامند؟

آزمون استعدادیابی کلیفتون دارای ۳۴ نوع هوش یا استعداد است که هر کدام از آنها مربوط به افراد خاصی می‌شود. با انجام این آزمون، نسبت به نقاط قوت خود آگاه خواهید شد و می‌توانید آنها را پرورش دهید. این ۳۴ هوش در ۴ دسته مجزا قرار می‌گیرد که هر فردی ممکن است ۵ نمونه از این هوش‌ها را دارا باشد.

11 آبان 1401

هوش درون فردی چیست؟

هوش درون فردی چیست؟

هوش درون فردی (Intrapersonal intelligence) هوارد گاردنر یکی از مهم‌ترین هوش های معرفی شده "نظریه هوش چندگانه گاردنر" است. او معتقد بود که قسمت‌های مختلف مغز، انواع هوش متفاوتی دارد و هوش درون فردی هم یکی از همین موارد است. او به کمک تحقیقات عصبی جسمانی (نوروفیزیکی) زیادی که انجام داد و مطالعاتی که درباره افراد اوتیسم داشت، توانست به این نتیجه برسد که برای کشف استعدادهای یک فرد علاوه بر بررسی ضریب هوشی (هوش منطقی، ریاضی) باید به انواع مختلف هوش هم توجه کرد.

04 شهریور 1401

نظریه هوش هشت‌گانه گاردنر

نظریه هوش هشت‌گانه گاردنر

هوارد گاردنر (Howard Earl Gardner) روانشناس رشد و استاد دانشگاه هاروارد، نظریه جالبی با عنوان هوش چندگانه (Theory of multiple intelligences) در سال ۱۹۸۳ مطرح کرد. این روانشناس عقیده داشت هوش یکی از عوامل مهم در پیشتر تحصیلی و یادگیری است و انسان‌ها از بدو تولد با ۸ هوش متولد می‌شوند. پیش از نظریه گاردنر، تمامی انسان‌ها هوش ریاضی (IQ) را به‌عنوان معیاری برای تعیین مهارت‌های یادگیری و توانایی‌های ذهنی می‌دانستند؛ این درحالی است که امروزه هوش معانی و دیدگاه‌های مختلفی دارد.

04 شهریور 1401

کودکان با هوش موسیقیایی چه ویژگی هایی دارند؟

کودکان با هوش موسیقیایی چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از انواع هوش و استعدادی که هوارد گاردنر در کتاب "چارچوب ذهن: نظریه هوش‌های چندگانه" به آن پرداخته است، هوش موسیقیایی یا Musical intelligence است. این نوع هوش صرفا به معنی داشتن مهارت و توانایی در نواختن آلات موسیقی و آهنگسازی نیست، حتی افرادی که شغلی متفاوت از موسیقی و آهنگسازی دارند، ممکن است دارای هوش موسیقیایی باشند. هوش موسیقی از نظر گاردنر یعنی توانایی فرد در درک مفاهیم با استفاده از موسیقی.

04 شهریور 1401