پیش از مصاحبه بدانید: انواع تست هوش در مصاحبه شغلی

پیش از مصاحبه بدانید: انواع تست هوش در مصاحبه شغلی

تست هوش در مصاحبه شغلی از رایج‌ترین پرسش‌ها است که هدف آن ارزیابی میزان بهره‌ی هوشی و منطق یادگیری فرد است. البته کارفرمایان خوب، به طور مطلق تنها نتایج تست هوش را در نظر نخواهند گرفت. اما قطعاً بهره‌ی هوشی متقاضی کار، در شمار مهم‌ترین پارامترهایی است که روی استخدام وی تأثیر دارد.

 

 

اگر شما نیز به دنبال شغل هستید، باید خودتان را برای فرآیندهای مصاحبه‌ی شغلی آماده کنید. از آن‌جایی که تست هوش بخشی از این مصاحبه‌ها را تشکیل می‌دهد؛ پلتفرم استعدادیابی و مهارت‌آموزی گارنت تصیم گرفته است تا در این مطلب، راهنمای جامعی برای آماده‌سازی متقاضیان، ارائه دهد.

 

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره IQ و EQ

هوش یعنی چه؟

 

هوش یا به انگلیسی intelligence فرآیند ذهنی است که مهارت یادگیری، حل مسأله، زبان، دانش، منطق و غیره را شامل می‌شود. همه‌ی انسان‌ها هوش دارند اما میزان بهره‌مندی هریک از آن‌ها از این نعمت در درجات مختلفی قرار می‌گیرد.

 

عوامل زیادی روی شدت و ضعف برخورداری از هوش تأثیرگذارند. عوامل محیطی، عوامل فیزیکی، وراثت و غیره از جمله مواردی هستند که شدت هوش را تغییر می‌دهند. اما آن‌چه اهمیت دارد این است که شما می‌توانید با پارامترهای مختلف، هوش خود را تقویت کنید.

 

میزان هوش انسان، اهمیت زیادی دارد. همه‌ی ما دوست داریم تا با افراد باهوش ارتباط داشته باشیم. افرادی که باهوش‌تر هستند، برای ارتباطات معمولی و حرفه‌ای ترجیح داده می‌شوند. اما چرایی و دلیل این موضوع را در بخش‌های بعدی این مطلب متوجه خواهید شد.

 

چرا در مصاحبه شغلی تست هوش وجود دارد؟

 

اول به این سؤال پاسخ می‌دهیم که دقیقاً لزوم وجود پرسش‌های تست هوش در مصاحبه‌های شغلی چیست؟ از نتایج این تست‌ها چه چیزی برآورد خواهد شد؟ چرا باید به هوش متقاضیان کار و استخدام توجه کنیم؟ در این بخش، بدین موضوع می‌پردازیم.

 

چرا در مصاحبه شغلی تست هوش وجود دارد؟

 

اول این‌که هر کارفرمایی، تمایل دارد تا افرادی را استخدام کند که قادر به حل مسأله و فهم آن باشند. این مسأله در هر شاخه‌ی شغلی وجود دارد. یعنی چه به عنوان برنامه‌نویس در یک شرکت استخدام شوید و چه به عنوان یک آرایشگر، آن‌چه انتظار می‌رود این است که از پس مسائل شغلی خود برآیید.

 

افرادی که از ضریب هوشی خوبی برخوردار هستند، می‌توانند رشد کنند. و از آن‌جایی که نیروهای سازمان جزو سرمایه‌های آن محسوب می‌شوند، رشد آن‌ها به منزله‌ی رشد و پیشرفت سازمان تلقی خواهد شد. پس وجود احتمال بالاتر در رشد و پیشرفت، موضوع دیگری است که به ضریب هوشی متقاضی استخدام برمی‌گردد.

 

 

دلیل دیگر لزوم وجود تست‌های هوش در مصاحبه‌های شغلی را می‌توان به ویژگی‌های فردی افراد باهوش نسبت داد. هرچقدر که میزان هوش افزایش پیدا می‌کند، رفتارها و کنترل احساسات بهتری در فرد به‌وجود می‌آید. در نتیجه افراد باهوش، مهره‌های معقول‌تر و سازگارتری خواهند بود.

 

تست هوش در مصاحبه شغلی چگونه است؟ انواع تست هوش

 

تست‌های هوشی که در فرآیند مصاحبه شغلی و استخدام مطرح می‌شوند، اشکال مختلفی دارند. این تست‌ها به صورت تصویری، معادلات ریاضی و یا پرسش‌های شفاهی مطرح خواهند شد. این‌که دقیقاً کدام نوع از این تست‌ها  (یا ترکیبی از آن) استفاده شود به نظر کارفرما بستگی خواهد داشت. در ادامه با کلیات انواع تست هوش در مصاحبه شغلی آشنا خواهید شد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر تست هوش‌های کشور در مصاحبه‌های شغلی، تز نسخه‌ای خارجی کپی شده‌اند. شما می‌توانید از طریق لینک تست هوش در مصاحبه شغلی، چند نمونه تست هوش معتبر خارجی را مشاهده کنید.

 

تست هوش تصویری

 

یکی از مدل‌های تست هوش، تست‌های هوش تصویری است. در تست هوش تصویری همان‌طور که از نام آن پیداست، برای ارزیابی و سنجش هوش فرد از تصویرهای مختلف استفاده می‌شود. شاید نمونه‌ی این پرسش‌ها را در دبیرستان و مدرسه دیده باشید. بیش‌تر پرسش‌های هوش تصویری به تکمیل اشکال طبق الگوی ارائه شده و حدس آن است.

 

یکی از رایج‌ترین تست‌های هوش تصویری، تست هوش ریون است. این تست هوش برای افراد ۵ سال به بالا قابل استفاده خواهد بود. در تست هوش ریون، حدود ۶۰ سؤال مطرح می‌شودکه پاسخ مناسب باید از میان گزینه‌های صحیح انتخاب شود. در تصویر زیر، نمونه‌ای از تست‌های این آزمون را مشاهده می‌کنید.

 

در واقع در تست ریون، شما با مجموعه‌ای از اشکال هندسی و بصری روبه‌رو هستید. پاسخ شما به این پرسش‌ها می‌تواند برای سنجش میزان مهارت مشاهده و تفکر، تحلیل و حل مسئله‌ی جدید، درک مفهوم و غیره به‌کار برده می‌شود.

 

تست هوش ریاضی

 

تست هوش در مصاحبه شغلی می‌تواند از انواع پرسش‌های ریاضی ساخته شده باشد. معمولاً سازمان‌های قدرتمندی که توان حل مسائل پیچیده در بین کارکنان آن مورد نیاز است، از این شکل سوالات هوش استفاده می‌کنند. به عنوان مثال گفته می‌شود که شرکت ناسا در فرآیندهای مصاحبه‌ی شغلی خود از چنین پرسش‌هایی استفاده می‌کند.

 

البته ناگفته نماند که تست هوش ریاضی، مسائل پیچیده‌ی لگاریتمی نیست! بلکه معادلاتی است که صرفاً تمرکز شما روی کار با اعداد را می‌سنجد. با این حال، چنین تست‌هایی برای تمام سمت‌های شغلی ضروری نیست و در کم‌تر سازمانی کاربرد دارد.

 

تست هوش شفاهی

 

رایج‌ترین و مرسوم‌ترین انواع تست هوش در فرآیند استخدام، تست هوش شفاهی است. در این آزمون‌ها، سؤالات ساده و معمایی مطرح خواهند شد. چگونگی پاسخ افراد به این پرسش‌ها و خلاقیت آن‌ها در ارائه‌ی راه حل مد نظر کارفرمایان قرار می‌گیرد. شرکت‌هایی مانند گوگل از این روش برای استخدام متقاضیان شغلی استفاده می‌کند.

 

در تست هوش شفاهی، میزان خلاقیت فرد تحت ارزیابی قرار می‌گیرد. یعنی انتظار می‌رود تا پاسخی متفاوت و در عین حال صحیح دریافت شود. برای این دسته از تست‌ها، شما باید آرامش کافی داشته باشید، برای پاسخ‌دهی عجله نکنید و به‌خوبی مسأله را در ذهنتان مرور کنید تا بتوانید پاسخ صحیح را بیابید.

 

تست هوش در آزمون‌های استخدامی چیست؟

 

به غیر از مصاحبه‌های شغلی که بیش‌تر شرکت‌ها و سازمان‌های نیمه خصوصی و خصوصی در روند استخدامی خود به کار می‌گیرند، تست‌های هوش (کتبی) در آزمون‌های استخدامی ارگان‌های دولتی نیز دیده می‌شود. معمولاً در چنین آزمون‌هایی، تست هوش تصویری مورد نظر است.

 

تست هوش در آزمون‌های استخدامی

 

 

اگر در اینترنت جست‌وجو کرده و سوالات استخدامی ارگان‌های مختلف را دانلود کنید، می‌توانید با نمونه‌هایی از تست هوش آشنا شوید. در برخی از منابع، پاسخ صحیح و راه‌حل این تست‌ها نیز ذکر می‌شود. مطالعه‌ی این منابع برای آمادگی در آزمون‌های استخدامی، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 

در تست هوش شغلی چه چیزهایی اهمیت دارد؟

 

به طور کلی، هدف از مطرح کردن آزمون‌های تست هوش در مصاحبه‌های شغلی این است که وضعیت هوش و IQ فرد تعیین شود. با این حال، لابه‌لای این آزمون‌ها، نکات و مسائلی نیز وجود دارد که شخصیت فرد و وضعیت روانی او را تعیین می‌کند. بسیاری از کارفرمایان، توجه ویژه‌ای روی این نکات دارند.

 

برای مثال، تصور کنید که به یک سوال تست هوش شفاهی پاسخ می‌دهید. کارفرما شما را می‌بیند که چقدر برای پاسخ صحیح به آن تست، زمان می‌گذارید، چقدر مضطرب می‌شوید، چطور می‌توانید راه‌حل‌های پیچیده را ترسیم کنید و غیره.

 

این وضعیت‌ها، شخصیت کلی شما را نشان می‌دهد. البته کمی روان‌کاوی در این‌باره لازم است. اما می‌توان این‌طور برداشت کرد که فردی که در مواجه با مسائل دشوارتر مضطرب می‌شود، احتمالاً در واقعیت نیز چنین واکنشی روی موضوعات پیچیده خواهد داشت.

 

مطالب مرتبط:

 

نظریه هوش هشت‌گانه گاردنر

چطور از تست هوش در مصاحبه شغلی سربلند بیرون آییم؟

 

تا به این‌جا با اهمیت و لزوم استفاده از سؤالات و آزمون‌های سنجش هوش در فرآیند استخدام آشنا شدید. هم‌چنین انواع تست‌های هوش مطرح در این مصاحبه‌ی شغلی را بیان کردیم. در این بخش می‌خواهیم نکاتی را ذکر کنیم که به موفقیت شما در پاسخ‌دهی به این تست‌های هوش می‌انجامد.

 

     اولین و مهم‌ترین موضوع، خونسردی و آرامش شماست. بیش‌تر کارفرمایان میزان دستپاچگی و آرامش شما را می‌سنجند. به خصوص در مصاحبه‌های تست هوش شفاهی، باید تا حد امکان آرام و خونسرد باشید. دستپاچگی و اضطراب شما، تأثیر منفی روی دیدگاه کارفرما می‌گذارد. با آرامش کامل فکر کنید. اگر پاسخ مناسب به ذهنتان رسید، یک‌بار آن را با خود مرور کنید و تمام جوانب سوال را در نظر بگیرید. در پاسخ دادن عجله نکنید.

 

     برای این‌که بهتر از پس سوالات هوش هیجانی برآیید، باید فروتن بودن را تمرین کنید. توجه داشته باشید که فروتن بودن، با خجالتی بودن یکسان نیست. شما باید اعتماد به نفس کافی در مصاحبه‌ی شغلی داشته باشید. با این حال از تمجید بی‌جا و افراطی خودداری کنید. اگر می‌توانید سوالات تست هوش را به طور صحیح جواب دهید، مغرور نشوید و واکنشی نرمال داشته باشید.

 

     نقاط ضعف خود را بشناسید. وضعیت فعلی خود را در نظر بگیرید. مطمئناً هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف بسیاری را شناسایی خواهید کرد. شما باید برای نقاط ضعف خود، برنامه‌های پیشرفت در نظر بگیرید. روی نقاط ضعف کارکنید تا به نقاط قوت تبدیل شوند.

 

     رفتارهای خود در برابر موضوعات مختلف را مورد ارزیابی قرار دهید. سعی کنید روی رفتارها و عکس‌العمل‌هایتان کار کنید تا کنترل آن را به‌دست بگیرید. عصبانی شدن در برابر یک کنش خاص، انداختن تقصیر کار به دوش دیگران، ناراحتی شدید و قهر در یک موضوع از جمله واکنش‌های هیجانی هستند. شما باید یاد بگیرید که این واکنش‌ها را کنترل کنید. به عبارت دیگر، واکنش شما باید کاملاً آگاهانه باشد.

 

     تست‌های هوش مختلف را تمرین کنید. آزمون‌های مختلف تست هوش در اینترنت موجود است. سعی کنید پیش از موعد مصاحبه‌ی شغلی خود، این تست‌ها را تمرین کنید. هرچقدر تست بیش‌تری جواب دهید، با سبک و سیاق سوالات بیش‌تر آشنا خواهید شد.

 

     روش‌های حل مسائل ریاضی و تست هوش را یاد بگیرید. هر سوالی، روش و راه‌حل مخصوص به خودش را دارد. شما باید سعی کنید که شیوه‌ی پاسخ‌دهی به سوالات تست هوش را بیاموزید.

 

     مدیتیشن کنید تا آرامش ذهن را به‌دست آورده و از اضطراب پرهیز کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اضطراب روی دیدگاه دیگران اثر منفی دارد. از نظر هیچ کارفرمایی، فرد دستپاچه و مضطرب، ایده‌آل نخواهد بود. یکی از تکنیک‌هایی که برای از بین بردن اضطراب می‌توانید انجام دهید، مدیتیشن است. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا ذهن آرام‌تری داشته باشید.

 

چطور بهترین روش‌های پاسخ‌دهی به تست هوش را پیدا کنیم؟

 

در حال حاضر، کتب آموزشی و آمادگی استخدامی بسیار زیادی تهیه و تألیف شده است. در برخی از این کتاب‌ها، روش حل مسائل تست هوش، آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید با تهیه‌ی این کتاب‌ها، از آموزش‌های مربوطه استفاده کنید. اگر هزینه‌ی مربوط به تهیه‌ی کتاب، فراتر از بودجه‌ی شماست؛ می‌توانید از نسخه‌ی pdf آن استفاده کنید.

 

بهترین روش پاسخگویی به آزمون‌های استخدامی

هم‌چنین روش‌های پاسخ‌دهی به تست هوش در برخی از دوره‌های آموزشی آنلاین نیز ذکر شده است. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها، نکات پاسخ‌دهی به سوالات تست هوش را یاد بگیرید.

 

 

البته در کنار تمام این یادگیری‌ها، شما باید تمرین فراوان را در برنامه‌ی خود بگنجانید. هرچقدر بیش‌تر تمرین کنید، ذهن شما راه‌حل‌های مبتکرانه و خلاقانه‌ی جدید را یاد می‌گیرد. پس تلاش کنید تا مسائل را از راه‌ و روش‌های متفاوت حل کنید.

 

 

 

آمادگی برای مصاحبه شغلی با گارنت 

 

در این مطلب از مجله‌ی گارنت، به طور مفصل انواع تست‌های هوش مصاحبه‌های شغلی را ذکر کردیم و نکاتی که برای آماده‌سازی در این آزمون‌ها ضرورت دارد را بیان کردیم تا به کمک آن بتوانید با موفقیت آزمون‌های تست هوش را پشت سر بگذرانید.

 

 

همچنین در این مطلب، به شما منابع مختلف برای یادگیری تست هوش را بیان کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این منابع، آمادگی خود را برای انجام تست‌های هوش در مصاحبه‌ها و آزمون‌های استخدامی افزایش دهید.

 

پلتفرم استعدادیابی و مهارت‌آموزی گارنت، فرصت طلایی برای موفقیت در مسیر شغلی شما به ارمغان آورده است. شما می‌توانید استعدادهای خود را به صورت هوشمندانه در گارنت بسنجید. تیم گارنت برای این منظور از آزمون‌های مختلف استعدادیابی استفاده می‌کند.

 

بعد از روشن شدن توانمندی‌های ذاتی، مسیر شغلی شما ترسیم خواهد شد. شما می‌توانید در مسیری متخصص شوید که استعدادهایتان با آن هم‌خوانی دارد. مسلماً پیشرفت در چنین مسیری ساده‌تر و سریع‌تر رخ خواهد داد. شما هم‌چنین با آموزش‌های گارنت می‌توانید استعدادها و هوش خود را رشد دهید.

 

بعد از کسب تخصص‌های الزامی، شما می‌توانید برای مصاحبه‌های شغلی متفاوت آماده شوید. در واقع آموزش‌های گارنت به شما نشان می‌دهد که چطور از این مصاحبه‌ها، سربلند بیرون آیید. البته بین استخدام و کارآفرینی، انتخاب با شماست.

 

 

 

 

برچسب ها: