۱۰ شغل مناسب برای نوجوانان

۱۰ شغل مناسب برای نوجوانان

به نظر شما اشتغال نوجوانان به کارهای حرفه‌ای صحیح است یا خیر؟ آیا برایتان سوال است که یک فرد کم سن و سال و بدون تجربه‌ی کاری، چطور می‌تواند در بازار حرفه‌ای مشغول به کار شود؟ به نظرتان کسب درآمد برای یک نوجوان چه مزایا و معایبی دارد؟

شاید داشتن شغل برای نوجوانان در جامعه ما کمی نامتعارف به نظر برسد. معمولا داشتن در ایران از ابتدای جوانی آغاز می‌شود، سنین ۱۸، ۱۹ سال. با این حال، داشتن شغل برای نوجوانان مزیت‌های بسیاری دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در این مطلب از گارنت ۱۰ شغل مناسب برای نوجوانان معرفی شده است. تا انتها با ما همراه شوید. 

 

مزایای اشتغال در سنین نوجوانی

 

با این‌که کار کردن در سنین پایین در نگاه اول بی‌رحمانه به نظر می‌رسد، اما مزایایی دارد که هر فرد را برای انجام آن ترغیب خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها، آموزش واقعی یک مهارت و کسب تجربه در آن است. این‌که شما در سنین نوجوانی با مهارت‌های برقراری ارتباط، توان کلام و مدیریت گفتاری، مدیریت زمان، مدیریت هزینه‌ها و کارهای گروهی آشنا شوید، بسیار ارزشمند است.

 

البته برای برقراری تعادل در زندگی، نباید به شغل نوجوان مانند شغل بزرگسالان نگاه کرد. یعنی کسب درآمد و گذراندن تمام وقت برای اشتغال در این سنین مناسب نیست. بلکه کارهای پاره‌وقت که به تحصیلات و تفریح این رده سنی آسیبی وارد نسازد، یک شغل استاندارد و خوب خواهد بود.

 

مزایای داشتن شغل برای نوجوانان

 

نحوه استخدام در نوجوانی

 

البته باید عنوان کرد که استخدام در سنین پایین به دلیل عدم تجربه‌ی حرفه‌ای، چالش‌های زیادی را به همراه دارد. چراکه اغلب کارفرمایان ترجیح می‌دهند تا افراد با تجربه و مهارت کافی را برای سمت شغلی مورد نظر انتخاب کنند. 

 

برای دریافت فرصت‌های شغلی بدون هیچ تجربه و سابقه‌ی کاری، می‌بایست سراغ آن دسته مشاغلی بروید که برای مبتدی‌ها ساخته شده‌اند. این دسته از مشاغل، به نوجوان این فرصت را می‌دهند تا با دریافت دستمزد پایین‌تر، بدون سابقه کاری و مهارت خاصی مشغول به کار شوند. در ادامه، برخی از فرصت‌های این‌چنینی را معرفی کرده‌ایم.

 

مطالب مرتبط:

اهمیت کشف استعداد و نبوغ کودکان

۱۰ شغل مناسب برای نوجوانان 

 

همان‌طور که بیان کردیم، فرصت‌های شغلی وجود دارد که در آن‌ها داشتن سابقه کاری مهم نیست. این شغل‌ها اغلب ساده هستند و کسب مهارت‌های الزامی در آن پیچیده و زمان‌بر نخواهد بود. در این‌ بخش، به معرفی این مشاغل پرداخته‌ایم.

 

نگهداری از حیوانات خانگی

 

افراد حیوان‌دوست زیادی هستند که به مراقبت از حیواناتی مثل سگ، گربه، خرگوش و … می‌پردازند. با توجه به حجم کارهای روزانه‌ی این افراد، داشتن یک نیروی کمکی برای مراقبت از حیوانات زمانی که در خانه نیستند، بسیار الزامی است.

 

اگر شما نیز نوجوانی هستید که از حیوانات نمی‌ترسید و خواهان گذراندن وقت با آن‌ها هستید، می‌توانید این مسئولیت را عهده‌دار شوید. خوبی این حرفه در آن است که اغلب می‌توان به‌صورت پاره وقت و حتی ساعات کاری منعطف فعالیت داشت.

 

تدریس خصوصی

 

اگر پایه‌ی درسی قوی دارید و یا یک هنر خاص (مثلاً یک ساز، نقاشی، خطاطی و …) را یاد دارید، می‌توانید تدریس خصوصی را به عنوان یک شغل آغاز کنید. تدریس خصوصی از آن شغل‌هایی است که درآمد خوبی دارد و می‌تواند انگیزه‌ی کار را چند برابر کند.

 

شما می‌توانید تدریس خصوصی را به‌صورت حضوری (در مدرسه یا یک محل با نظارت والدین) و یا به‌صورت آنلاین و مجازی (از راه دور) دنبال کنید. در هر دو صورت، با انتقال دانش خود می‌توانید چالش‌های معلم شدن را تا حدودی یاد بگیرید.

 

خدمات خودرو

 

اگر بدن سالم و پرقدرتی دارید، می‌توانید در خدمات خودرو مشغول به کار شوید. مثلاً برای تمیزکاری خودرو و حتی نیروی کمک دست در مکانیکی‌ها می‌توانید کار کنید. این شغل فرصت خوبی برای آشنایی با ابزارها و تکنیک‌های حرفه‌های وابسته به خودرو است.

 

مشاغل حوزه کامپیوتر

 

اگر به کامپیوتر و تکنولوژی علاقه دارید، از این استعدادتان استفاده کنید و مشاغل حوزه کامپیوتر را امتحان کنید. خوشبختانه مشاغل این حوزه، هیچ ارتباطی با سن و سال ندارد و اگر توانایی شما قابل اثبات باشد، می‌توانید در جایگاه‌های شغلی ایده‌آل نیز استخدام شوید.

 

تعمیرات موبایل، تعمیرات کامپیوتر، برنامه نویسی، طراحی بازی کامپیوتری، سئو، تولید محتوای ویدیویی،‌ تایپ متن و … برخی از مشاغلی هستند که می‌توانند برای یک شخص نوجوان مناسب و جذاب باشند.

 

گرافیک

 

گرافیک کامپیوتری نیز شاخه‌ی دیگری است که نوجوانان می‌توانند مشغول به کار شوند. در این زمینه،‌ می‌توان پوسترهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، تراکت، بنر، رابط‌های گرافیکی وب سایت یا اپلیکیشن، ‌بروشور،‌ کاتالوگ و … را طراحی کرد.

 

این فرصت شغلی نیز شما را با مقدمات طراحی حرفه‌ای آشنا می‌کند. طوری که شما ابزارهای کار و استانداردهای الزامی در این زمینه را می‌آموزید.

 

تدوین ویدیو و انیمیشن

 

اگر با نرم افزارهای طراحی انیمیشن و ادیت ویدیو آشنا باشید، می‌توانید در این زمینه نیز مشغول به کار شوید. ادیت یک مرحله‌ی ضروری برای هر مدل فیلم و کلیپ است، بنابراین فرصت‌های شغلی بی‌شماری در این زمینه موجود است. ناگفته نماند که کارفرمایان نیز بیش‌تر به میزان مهارت شما برای ادیت و تدوین توجه دارند تا سابقه کاری و سن و سالتان!

 

کارهای هنری

 

اگر دستی در هنر دارید، می‌توانید کارهای هنری جذابی بسازید و آن‌ها را به فروش برسانید. هنر همواره مورد توجه بوده و هست. لذا اگر بتوانید ایده‌ی جالبی برای کاربردی شدن هنرتان به خرج دهید، از فروش آن درآمد و سود خوبی عایدتان می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید عروسک ببافید، فرش بافی کنید، نقاشی بکشید یا هر کار دیگری که هنرتان به تصویر کشیده شود.

 

برای فروش آثار هنری‌تان نیز کافی است تا در اینترنت و فضای مجازی فعالیت داشته باشید. به لطف شبکه‌های اجتماعی مجازی مثل اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها، شما می‌توانید مردم را از هنر خاص خود باخبر کنید. 

 

پشتیبانی

 

خدمات پشتیبانی، از آن مشاغلی است که همیشه وجود دارد. اگر سروزبان خوبی دارید و از ارتباط با مردم، لذت می‌برید، می‌توانید مشاغل مربوط به پشتیبانی را امتحان و تجربه کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید به عنوان پشتیبان تلفنی، با مشتریان یک شرکت تماس بگیرید و یا تماس‌های دریافتی را پاسخ‌دهی کنید.

 

شغل پشتیبانی، مانند مشاغل حوزه‌ی کامپیوتر و گرافیک، امکان دورکاری هم دارد. بنابراین بدون آن‌که نگران بعد مسافت شغلی خود باشید، با دسترسی به اینترنت و یک سیستم‌ کامپیوتری قادر به کار هستید.

 

شغل مناسب نوجوانان

 

ترجمه

 

اگر زبان دوم بلد هستید،‌ می‌توانید به عنوان مترجم مشغول به کار شوید. البته باید در زبان دوم حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای باشید. حتی می‌توانید فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها را برای زیرنویس ترجمه کنید.

 

مشاغل ترجمه نیز اغلب از راه دور قابل انجام هستند و از این نظر یک گزینه‌ی ایده‌آل شغلی برای نوجوان به‌حساب می‌آیند.

 

عکاسی

 

این روزها به دلیل افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی، عکاسی خوب طرفداران زیادی پیدا کرده است. مشاغل و حرفه‌های مختلف می‌توانند از این راه به معرفی خود و کسب درآمد بپردازند. اگر شما نیز با اصول عکاسی آشنا هستید و می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید، می‌توانید با کسب و کارهای مختلف همکاری داشته باشید.

 

مطالب مرتبط:

از چه سنی به کودک زبان دوم یاد دهیم؟

یافتن شغل مناسب برای نوجوان

 

برای یافتن هر یک از مشاغل بالا، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. حرفه‌ای‌ترین و در دسترس‌ترین روش، سرچ و جست‌وجو در اینترنت است. اگر مهارت خاصی دارید، یک روزمه تهیه کنید تا اگر به شغل مرتبطی برخوردید، بتوانید رزومه‌‌تان را جهت معرفی خود ارسال کنید.

 

وب سایت‌هایی مانند پونیشا، جاب ویژن، جابینجا، ایران استخدام، ای استخدام، ایران تلنت و … برای معرفی فرصت‌های شغلی موجود، بسیار قوی عمل می‌کنند. خوب است سری به این سایت‌ها بزنید و با فیلتر توانایی‌های خود به لیست مشاغل مناسب دسترسی داشته باشید.

 

روش حرفه‌ای‌تر، داشتن یک پیج کاری یا یک وب سایت برای معرفی خود به دیگران است. در صفحه‌ی کاری‌تان تمام مهارت‌ها و اگر نمونه‌ کار (هرچند مختصر و ساده) دارید را به اشتراک بگذارید. سپس شروع کنید و صفحه‌ی خود را با الگوریتم‌های مختلف ارتقا دهید. در این روش کمی زمان می‌برد تا دیگران شما را بشناسند، اما در نهایت به نفعتان خواهد بود.

 

درآمد مشاغل مناسب نوجوانان

 

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، هدف از اشتغال نوجوان باید کسب مهارت و آشنایی با حوزه‌ی حرفه‌ای باشد. با این حال درآمد حاصل از شغل نیز می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی کار باشد. 

 

البته معرفی یک رقم به عنوان درآمد نوجوانان، مقدور نیست. برخی از مشاغل، فرصت کسب درآمد به اندازه (و چه بسا بالاتر از) بزرگسالان را هم ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر تخصص خوبی در حوزه‌های کامپیوتری، ترجمه یا کارهای هنری دارید، کسی به سن و سالتان نگاه نمی‌کند. به‌طور کلی، میزان درآمد حاصل از مشاغل نوجوانان، متناسب با سخت‌کوشی، تیپ شغلی، ساعات کاری و حتی نوع کارفرما، متغیر است. 

 

خطرات اشتغال نوجوانان

 

با وجود این‌که کار کردن برای نوجوانان می‌تواند بسیار سودمند و مفید باشد، با این حال خطرات و مشکلاتی نیز سر راه وی قرار می‌دهد. یکی از مشکلات «پول» است. پول مثل یک شمشیر دو لبه یک‌سر آن سود و سر دیگر ضرر است. همان‌طور که می‌توان با کسب درآمد و پول انگیزه‌ی کار ایجاد کرد، می‌توان در آن غرق شده و از دیگر فعالیت‌های مهم سن نوجوانی غافل شد. پس باید مراقب باشید.

 

از سوی دیگر، این گروه سنی بیش‌تر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. پس خانواده‌ی نوجوان وظیفه دارد تا تناسب و حجم کار و ایمن بودن محیط و افرادی که با نوجوان ارتباط می‌گیرند را بررسی و کنترل کند. غفلت در این زمینه گاه سبب مشکلات غیر قابل جبران خواهد شد.

 

محیط‌هایی مانند مدرسه، مشاغلی که به‌صورت دورکاری از منزل قابل انجام هستند، محیط‌های حرفه‌ای که خانواده‌ها از قبل راجع به آن شناخت دارند و نظیر آن بهترین گزینه برای کاهش خطرات شغلی این گروه سنی است.

 

کنترل میزان کار نوجوان و نیز بررسی محیط کار از نظر ایمن بودن، به عهده‌ی خانواده‌ی فرد است. اگر بتوانید تعادل خوبی میان تحصیل، تفریح و کار ایجاد کنید، کار کردن شما می‌تواند به سود شما باشد. هم‌چنین در نظر بگیرید که کار کردن نباید منافاتی با اهداف شما داشته باشد.

 

چالش‌های شغلی برای نوجوانان

 

در کنار خطراتی که پیش‌تر بیان کردیم، حرفه‌ی نوجوان می‌تواند چالش‌های متعددی داشته باشد. یکی از این چالش‌ها به تصمیمات هیجانی برمی‌گردد. فرد نوجوان از سختی‌های کار و محیط جدی حرفه‌ای درک درستی ندارد. بنابراین امکان دارد بعد از مواجه با آن از نظر روانی تحت فشار قرار بگیرد. برای مدیریت این چالش توصیه می‌کنیم تا مشاغل پروژه‌ای و قابل انعطاف را در ابتدای کار انتخاب کنید. 

 

چالش دیگر،‌ مشکلات ارتباطی برای کارهای تیمی است. نوجوانان اغلب در محیط‌هایی که با رده‌ی سنی بزرگ‌تر از خود قرار می‌گیرند، واکنش مناسبی ندارند. لذا ضروری است پیش از تقبل مسئولیت شغلی، از نظر ارتباطی آزموده شود.

 

چالش سوم، وجود مشاغل کاذب است. این مشاغل گرچه راه کسب درآمد هستند، اما گزینه‌ی مناسبی برای آینده نیستند و در دراز مدت، سبب دور شدن نوجوان از اهداف اصلی خود خواهد شد. پس خانواده وظیفه دارد تا نوع شغل از نظر آینده‌نگری را بررسی و ملاحظه کند.

 

چالش‌های شغلی نوجوانان

 

کار متناسب با استعداد

 

یکی از مواردی که می‌تواند کار نوجوان را هم‌سو با اهداف و آینده‌ی وی قرار دهد، توجه به تناسب شغل با استعدادهای وی است. توصیه می‌کنیم پیش از آن که شغلی برای خود انتخاب کنید، به مراکز استعدادیابی بروید تا مهارت‌هایی که در وجودتان نهفته است شناسایی شود. تیم گارنت می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

بعد از شناخت استعدادها،‌ نوبت به تقویت مهارت می‌رسد. اگر استعداد یافت شده با علاقه‌مندی‌هایتان سازگار است و بازار کار خوبی برای آن می‌بینید، بهتر است سرمایه‌گذاری روی تقویت مهارت‌های مشابه را آغاز کنید. مثلاً اگر استعداد در زمینه‌ی فناوری و کامپیوتر دارید، خوب است تا تعدادی از محبو‌ب‌ترین و برترین نرم افزارهای حرفه‌ای را یاد بگیرید. بعد از آن، می‌توانید به دنبال یک شغل خوب و مرتبط باشید.

 

کلام آخر!

 

کار کردن همیشه خوب است، البته به شرط آن‌که در مسیر درست و به شیوه‌ی صحیح انتخاب شده باشد. در این مطلب، گارنت شما را با نکات مهمی که در خصوص اشتغال نوجوانان باید به‌کار بگیرید، آشنا کرد. هم‌چنین لیستی از ۱۰ شغل مناسب برای نوجوانان معرفی شد که با توجه به مهارت‌ها، علاقه‌مندی‌ها و خصیصه‌های اخلاقی هر فرد قابل انتخاب خواهد بود.

 

مجدد تأکید می‌کنیم که هدفتان از کار کردن را تنها کسب درآمد قرار ندهید. کسب درآمد خوب، مورد انتظار است اما برای سنین نوجوانی، باید بیش‌تر تأکید روی تقویت مهارت‌های شغلی و ارتباطی فرد باشد. برای اینکه در این مسیر بتوانید گام‌های صحیح بردارید، خوب است تا با مشاوران ما در گارنت تماس بگیرید. تجربه‌ی این تیم، به شما کمک می‌کند تا با حداقل خطا، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

برچسب ها: